ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

استفاده از اندروید اوتو و اپل کارپلی ، خطرناک تر از رانندگی در حالت مستی

خودروهای امروزی به انبوهی از تکنولوژی های ایمنی و رفاهی مجهز هستند. اما در حالی که سیستم هایی مثل کنترل نقاط کور، تشخیص عابر پیاده و کروز کنترل تطبیق پذیر ضریب اطمینان و ایمنی عبور ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

خودروهای امروزی به انبوهی از تکنولوژی های ایمنی و رفاهی مجهز هستند. اما در حالی که سیستم هایی مثل کنترل نقاط کور، تشخیص عابر پیاده و کروز کنترل تطبیق پذیر ضریب اطمینان و ایمنی عبور و مرور را افزایش می دهند، سایر فناوری ها و امکانات پیشرفته موجود در داخل کابین می توانند با پرت کردن حواس راننده، خطرآفرین ظاهر شوند.

تحقیق اخیری که توسط موسسه بریتانیایی IAM RoadSmart انجام شده، حکایت از آن دارد استفاده از دو سیستم اپل کارپلی و اندروید اوتو پشت فرمان خطرناک تر از رانندگی در حالت مستی است.

اگر چه این ادعا کمی مبالغه آمیز به نظر می رسد، ولی طبق یافته های موسسه مذکور کار کردن با نمایشگر لمسی و مدیریت اپل کارپلی و اندروید اوتو سرعت واکنش راننده را در مقایسه با رانندگی در حالت مستی یا ارسال پیامک کندتر می کند؛ همچنین بر اساس این تحقیق حین رانندگی تحت تاثیر ماریجوانا یا صحبت کردن با تلفن همراه در پشت فرمان، سرعت واکنش رانندگان در مقایسه با زمانی که از اپل کارپلی و اندروید اوتو استفاده می کنند، بیشتر است.

آنطور که IAM RoadSmart اعلام کرده، هنگام استفاده از دو سیستم مورد بحث، رانندگان تا 16 ثانیه چشم خود را از مسیر پیش رو بر می دارند. بد نیست بدانید اگر خودرو با سرعت 112 کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشد، 16 ثانیه عدم توجه به جلو به معنای آن است که راننده 500 متر را با چشم بسته رانندگی کرده است!

یافته های IAM RoadSmart حاکی از آن است رانندگی در حالت مستی 12 درصد، رانندگی تحت تاثیر ماریجوانا 21 درصد، ارسال پیامک 35 درصد و صحبت کردن با تلفن همراه 46 درصد سرعت واکنش رانندگان را کاهش می دهد.

در مقابل استفاده از اندروید اوتو و اپل کارپلی هنگام رانندگی به ترتیب 53 و 57 درصد از سرعت واکنش رانندگان را می کاهد. نکته تامل برانگیز اینکه حتی استفاده از کنترل صوتی هم  سرعت واکنش را 30 و 36 درصد کمتر می کند. ناگفته پیداست که پرت شدن حواس راننده منجر به افزایش فاصله توقف و عدم تمرکز در تغییر مسیرهای آنی می شود.

این تحقیق نکته جالب دیگری را آشکار کرده و آن اینکه رانندگان به اشتباه فکر می کنند مدت زمان حواس پرتی آنها کمتر از میزان واقعی است، طوری که محققان IAM RoadSmart اختلافی 5 ثانیه ای را بین برداشت رانندگان و زمان واقعی محاسبه کرده اند.

در هر حال آنچه مسلم است اینست که تکنولوژی های جدید در صورت استفاده نادرست می توانند همانند یک چاقوی دولبه عمل کنند. از یک سو این تکنولوژی ها باعث افزایش راحتی راننده می شوند، از سوی دیگر ممکن است با سرگرم کردن بیش از حد یا حواس پرتی راننده خطراتی را ایجاد کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mhb
    mhb | ۴ فروردین ۱۳۹۹

    کجای داشبورده چرا پیداش نمی کنم (پراید86)

  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۳ فروردین ۱۳۹۹

    آقا تو روخدا سال جدیدی این سیستم ورود مسخره رو اصلاح کنید واقعا سیستم ورود با وردپرس افتضاحه. هیچ وقت که سیو نمیکنه مشخصاتم رو وقتی هم میخوام از یه پست برم تو اکانتم که بتونم نظر بدم باید برم صفحه ورد پرس اونجا یه 2 سه بار الکی بگه رمزت اشتباهه تا اخر برم تو صفحه ام از اونجا باز باید برم صفحه اصلی دیجیاتو بعد پست رو پیدا کنم برم تو پست تا بتونم یه کامنت بزارم . یک سااااال گذشت

  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۳ فروردین ۱۳۹۹

    یه وقتی کابین پورشه رو میدیدم کلی دکمه داشت فکر میکردم راننده حواسش پرت این دکمه ها نمیشه ؟ الان میبینم صد رحمت به همونا این لمسی که انگار بدتره من خودم با gps میخوام کار کنم با گوشی خیلی حواسم پرت میشه .

مطالب پیشنهادی