ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
تکنولوژی

نگاهی به نتایج تحقیقات؛ آیا گرما می تواند کرونا را متوقف کند؟

احتمالا این روزها از گوشه و کنار اینترنت خوانده باشید که گرما و رطوبت هوا، می‌توانند به طور طبیعی جلوی شیوع کرونا را بگیرند. ولی تحقیقات جدید علمی چیز دیگری می‌گویند. وبسایت فوربس برخی شواهد ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

احتمالا این روزها از گوشه و کنار اینترنت خوانده باشید که گرما و رطوبت هوا، می‌توانند به طور طبیعی جلوی شیوع کرونا را بگیرند. ولی تحقیقات جدید علمی چیز دیگری می‌گویند. وبسایت فوربس برخی شواهد علمی در این خصوص را در یک مطلب گردآوری کرده که در ادامه آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

  • طبق گزارش جدیدی از دانشگاه MIT که این هفته منتشر شده، شهرهایی که متوسط دمایی در حدود 3 تا 13 درجه سانتی‌گراد دارند تا امروز بیشترین موارد تأییدشده ابتلا به کرونا را داشته‌اند. در عین حال کشورهایی که متوسط دمایی بالاتر از 17 درجه سانتی‌گراد را در آن‌ها شاهدیم کمتر از 5 درصد مبتلایان به کرونا را به خود اختصاص داده‌اند.
  • محققان اروپایی در تحقیقی دیگر اثبات کرده‌اند که 95 درصد از مبتلایان به کرونا در نقاطی ساکن بوده‌اند که متوسط دمایی مابین 2- و 4 درجه سلسیوس را طی ماه‌های اخیر تجربه کرده‌اند که مؤید گزارش MIT است.
  • طبق تحقیقات دانشگاه بیهانگ پکن، با مطالعه افراد مبتلا به کرونا در روزهای نخستین شروع همه‌گیری اثبات شده که مناطق گرم و مرطوب چین نرخ رشد بیماری کمتری نسبت به مناطق سردتر از خود نشان داده‌اند.
  • در همین راستا، تیمی از محققان دانشگاه مریلند و دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافتند که کرونا ویروس در دماهای مابین 5 تا 11 درجه و متوسط رطوبت بین 50 الی 80 درصد با شدت بیشتری شیوع پیدا می‌کند.

باید توجه داشت که در هیچ کدام از مقالات علمی بالا فاکتورهایی همچون کیفیت خدمات پزشکی، عملکرد دولت‌ها، آمار تست گیری، تراکم جمعیت و سایر عوامل اساسی در انتقال کرونا ویروس لحاظ نشده‌اند.

اما با نگاهی به گزارشات منتشر شده، اینطور به نظر می‌رسد که رطوبت و گرما توانسته تأثیر بسیار بزرگی بر جلوگیری از انتقال ویروس بگذارد. اما رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار دانشکده پزشکی هاروارد نظر دیگری دارد. مارک لیپسیچ معتقد است که این نه گرما و رطوبت، بلکه «تغییر شرایط رفت و آمدهای فصلی» بوده که روی کاهش نرخ انتشار ویروس‌هایی مثل کرونا (همچون سارس) در فصول گرم تأثیرگذار بوده است.

وی اعتقاد دارد که در فصول گرم به خاطر تعطیلی مدارس، تجمعات کاهش یافته و از سوی دیگر مردم زمان بیشتری را به گشت و گذار در فضای باز می‌گذرانند. حضور در فضای باز هم به معنای داشتن فضای شخصی بیشتر و تماس کمتر با سایر افراد و از سوی دیگر افزایش سطح ویتامین D به خاطر در معرض آفتاب قرار گرفتن خواهد بود.

لیپسیچ در ادامه گفته اگر چه در فصول گرم و مرطوب‌تر سال انتظار کاهش سرایت ویروس را داریم، اما صرفا گرما و رطوبت به تنهایی نمی‌توانند کرونا را به طور کامل مهار کنند. این اظهارات لیپسیچ در حالی منتشر شده که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا چندی پیش در یک کنفرانس عمومی گفته بود «اگر هوا کمی گرم‌تر شود، این ویروس به طور معجزه‌‌آسایی از بین خواهد رفت» که این گفته با واکنش منفی متخصصین بهداشتی در آمریکا مواجه شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • nemox
    nemox | ۴ فروردین ۱۳۹۹

    اهواز میانگین دماش از فروردین تا آبان شاید ۴۸ تا ۵۲ باشه، امیدوارم کمکی بکنه

  • ww_ea
    ww_ea | ۲ فروردین ۱۳۹۹

    تحقیقات نشون دادن وقتی فرد مبتلا سرفه میکنه، ذرات ویروس تا 60 دقیقه طول میکشه تا به خاطر جاذبه به زمین برسن و توی این 60 دقیقه توی هوا معلق هستن. حالا اگه بگیم هوای گرم باعث تبخیر مولکول های آب در هوا میشه پس میشه گفت ویروس زودتر به زمین میرسه و کمتر کسی اونو میگیره دیگه. نه؟

مطالب پیشنهادی