ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برجسته‌ترین ربات‌های انسان‌نما و موجودات دیجیتالی

همینطور که هوش مصنوعی بالغ‌تر می‌شود، شاهد روند رو به رشد مشابهی در توسعه ربات‌های انسان‌نما و انسان‌های دیجیتالی و تاثیر گسترده‌شان بر ابعاد مختلف زندگی مدرن نیز هستیم. برای اینکه قادر به درگ احتمالات ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۵

همینطور که هوش مصنوعی بالغ‌تر می‌شود، شاهد روند رو به رشد مشابهی در توسعه ربات‌های انسان‌نما و انسان‌های دیجیتالی و تاثیر گسترده‌شان بر ابعاد مختلف زندگی مدرن نیز هستیم. برای اینکه قادر به درگ احتمالات پیش روی بشر باشید، در این مقاله برخی از بهترین نمونه‌ها از ربات‌های انسان‌نما را گرد هم آورده‌ایم و همینطور از این گفته‌ایم که انسان‌های دیجیتال در کدام بخش‌ها از زندگی روزمره شما بیشترین حضور را خواهند داشت.

ربات‌های انسان‌نما

اگرچه ابتدایی‌ترین شکل از ربات‌های انسان‌نما توسط لئوناردو دا وینچی و در سال ۱۴۹۵ میلادی ساخته شد (که یک لباس مکانیکی با قابلیت نشستن، ایستادن و راه رفتن بود)، ربات‌های انسان‌نمای امروزی قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی و قادر به گوش دادن، صحبت کردن، راه رفتن و پاسخ دادن هستند.

این ربات‌ها به مجموعه‌ای از سنسورها و اکچویتورها (موتورهایی که حرکات را کنترل می‌کنند) مجهز شده‌اند و توانایی‌هایی دارند که الگو گرفته از اعضای بدن انسان هستند. این ربات‌ها از لحاظ ساختاری چه شبیه به انسان‌های مذکر باشند (که اندروید نامیده می‌شوند) و چه انسان‌های مونث (که جینوید نامیده می‌شوند)، ساخت رباتی که قادر به تقلید از توانایی‌های انسان باشد کار دشواری است.

نخستین ربات‌های انسان‌نمای مدرن ساخته شدند تا به ما بیاموزند چطور می‌توانیم اعضای مصنوعی بهتری برای انسان‌ها بسازیم. اما این ربات‌ها حالا ساخته می‌شوند تا ما را سرگرم کنند، کارهای مختلف را در منزل و کارخانه برعهده بگیرند و چیزهایی از این دست. هوش مصنوعی باعث می‌شود ربات‌های انسان‌نما قادر به شنیدن، درک کردن و پاسخ دادن به محیط پیرامون خود و برقراری ارتباط با انسان‌ها باشند. در ادامه برخی از نوآورانه‌ترین ربات‌های انسان‌نما که همین امروز در دست توسعه هستند را بررسی می‌کنیم:

اطلس

وقتی اطلس را در حال انجام کارهایی که در آن‌ها مهارت دارد تماشا کنید (مثلا پشتک زدن و پریدن از یک سکو به سکوی دیگر)، می‌توانید متوجه شوید که چرا سازندگانش لقب «پویاترین ربات انسان‌نمای جهان»‌ را به آن داده‌اند. این ربات در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار به جهانیان نشان داده شده بود، اما توانایی‌هایش را برای نخستین بار طی ویدیویی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد دیدیم. هدف اصلی از ساخت اطلس، بهبود ماموریت‌های جستجو و نجات است.

اوشن وان

آزمایشگاه رباتیک استنفورد موفق به توسعه اوشن وان شده که یک ربات انسان‌نمای زیرآبی به حساب می‌آید. از آن جایی که اوشن وان قادر به رسیدن به اعماقی از آب است که برای انسان امکان‌پذیر نیست، وجودش برای تحقیق روی موجودات و عناصر موجود در اعماق اقیانوس‌ها کاربردی خواهد بود. طراحی آنترومورفیک و شباهتش به شناگران انسانی باعث شده که کارایی بسیار زیادی در دریا داشته باشد.

پت‌من

بوستون داینامیکس، همان شرکتی که مسئولیت طراحی و توسعه اطلس را برعهده داشته، یک ربات دیگر نیز به نام پت‌من ساخته است تا قادر به آزمایش لباس‌های شیمیایی و زیستی برای ارتش ایالات متحده باشد. وقتی پت‌من را در حال حرکت روی دو پایش تماشا کنید، پی بردن به ویژگی‌هایی که از انسان‌ها به ارث برده چندان کار سختی نخواهد بود.

Robear

برخی از ربات‌های انسان‌نما مانند Robear بیشتر از اینکه به نوع بشر شبیه باشند، شمایلی کارتونی دارند. اما این باعث نمی‌شود که ربات مورد اشاره قادر به تقلید حرکات انسانی نباشد. Robear توسعه یافت تا کمبود پرستاران در ژاپن که جمعیت‌اش رو به کهنسالی می‌گذارد را برطرف کند. در نتیجه همین مسئله، ربات انسان‌نمای Robear حرکاتی بسیار ظریف از خود به نمایش می‌گذارد.

سوفیا

سوفیا که توسط شرکت Hanson Robotics ساخته شده یکی از انسان‌نماترین ربات‌هاییست که تا به امروز به چشم دیده‌ایم. سوفیا می‌تواند مکالماتی شبیه به مکالمات انسان‌ها برقرار کند و حتی قادر به نمایش حالات صورت مختلف بسته به احساسات موجود در مکالمات است. او به نخستین ربات جهان تبدیل شده که شهروندی یک کشور را به دست آورده است.

انسان‌های دیجیتالی

انسان‌های دیجیتالی، ورژنی دیجیتالی و فوتورئالستیک از انسان‌ها هستند. به آن‌ها به چشم آواتارها نگاه کنید. اگرچه ضروری وجود ندارد که شباهتی کامل به چهره یک شخص خاص داشته باشند، انسان‌های دیجیتالی ظاهر و رفتاری کاملا مشابه انسان‌ها دارند. برخلاف دستیارهای دیجیتالی نظیر الکسا یا سیری، این موجودات مجازی و مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده‌اند تا قادر به تعامل، هم‌دردی و برقرای مکالمه با انسان‌ها باشند. در ادامه برخی از این موجودات دیجیتالی که همین حالا در حال توسعه هستند را از نگاه می‌گذرانیم.

نئون

انسان دیجیتالی ساخته STAR Labs سامسونگ که نئون (NEON) نام دارد، شامل چندین تیپ شخصیتی مختلف مانند بانک‌دار، ستاره پاپ کره‌ای و معلم یوگا است. اگرچه این تکنولوژی هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد، سامسونگ انتظار دارد که نئون در نهایت با صرف هزینه اشتراکی در دسترس مردم قرار بگیرد تا خدمات مختلف مانند نگهبانی و سرایداری را برای آن‌ها انجام دهد.

Digital Pop Stars

در ژاپن، ستاره‌های تازه‌ای در دنیای موسیقی پاپ ظهور کرده‌اند که همگی از پیکسل ساخته شده‌اند. یکی از اعضای گروه موسیقی AKB48، ایمی نام دارد، کاملاً دیجیتالی است و با قرض گرفتن برخی از مشخصه‌های هنرمندان انسانی در گروه ساخته شده است. یک هنرمند ژاپنی دیگر به نام هاتسونه میکو نیز کاراکتری مجازی است که توسط شرکت Crypton Future Media طراحی شده. این شخصیت دیجیتالی کارش را به عنوان صداپیشه در تبلیغات محصولات مختلف شروع کرد اما حالا کنسرت‌هایی برگزار می‌کند که تمام بلیت‌هایشان فروخته می‌شود.

AI Hosts

شرکتی به نام ObEN Inc ورژن‌هایی دیجیتالی از سلبریتی‌های شناخته شده ساخت تا در رویداد Spring Festival Gala، رویدادی برای جشن گرفتن سال جدید چینی، از آن‌ها استفاده شود. این پروژه نشان‌دهنده پتانسیل‌های هوش مصنوعی‌های شخصی است؛ جایگزین‌هایی برای انسان‌های واقعی در زمانی که نمی‌توانند شخصاً در جایی حضور یابند. به صورت مشابه، خبرگزاری Xinhua در چین هم از یک گزارشگر مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرده که به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته آخرین اخبار را به گوش مردم می‌رساند.

مدل‌های فشن و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از کاربردهای انسان‌های دیجیتالی در حوزه فشن است. شرکت H&M از مدل‌هایی کامپیوتری در وب‌سایت خود استفاده می‌کند و شرکت Talent Co هم یک تجارت کامل در راستای ساخت مدل‌های فشن فوتورئالستیک و قابل شخصی‌سازی بنا کرده است. کار حتی به جایی رسیده که اصلاً لازم نیست انسان باشید تا به یک اینفوئنسر در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شوید. Miquela یک اینفلوئنسر مبتنی هوش مصنوعی است که همین حالا بیش از ۱.۳ میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد.

انسان‌های دیجیتالی تا به امروز به وفور در برنامه‌های تلویزیون، فیلم‌های سینمایی و بازی‌های ویدیویی استفاده شده‌اند اما در استفاده از آن‌ها به جای بازیگران انسانی محدودیت‌های فراوان وجود دارد. و اگرچه پیش‌بینی‌اش سخت است که این انسان‌های دیجیتالی چه تاثیری بر آینده بشریت خواهند گذاشت، برخی از مردم اخیراً به ایده نامیرایی دیجیتالی روی آورده‌اند که در واقع اجازه می‌دهد یک کپی دیجیتالی از آن‌ها برای همیشه در اینترنت باقی بماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۸ فروردین ۱۳۹۹

    نعلتی داره خیلی ترسناک میشه کم کم فیلم های تخیلی داره به واقعیت می‌پیوندد

  • Ali Kaydani
    Ali Kaydani | ۳ فروردین ۱۳۹۹

    نمیدونم چرا اصلا احساس خوبی به اینجور ربات ها (ربات های انسان نما) ندارم...اصلا...

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۳ فروردین ۱۳۹۹

    چرا قیمت هاشون نزدین حالا ما پول خریدش نداریم ولی کنجکاو هستیم بدونیم قیمت هاشون چیه

مطالب پیشنهادی