ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یوریتنس پلاستیکوس
علمی

با یوریتنس پلاستیکوس آشنا شوید؛ گونه جدیدی که نامش را از پلاستیک گرفته است

گاهی اوقات محققین نام موجودات تازه کشف شده را از افراد مشهور اقتباس می‌کنند؛ نام گرتا تونبرگ به یک حلزون رسید و یک حشره‌ هم لیدی گاگا نامیده شد. اکنون نیز نوبت به نام‌گذاری سخت ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

گاهی اوقات محققین نام موجودات تازه کشف شده را از افراد مشهور اقتباس می‌کنند؛ نام گرتا تونبرگ به یک حلزون رسید و یک حشره‌ هم لیدی گاگا نامیده شد. اکنون نیز نوبت به نام‌گذاری سخت پوستی جدید رسیده است. البته نکته اینجاست که نام این سخت پوست کمی تراژیک است. با «یوریتنس پلاستیکوس» آشنا شوید؛ سخت پوستی که نام پلاستیک را یدک می‌کشد.

داستان این سخت پوست کوچک غم‌انگیز است. زیرا پیش از این که توسط انسان کشف شود، پلاستیک او را پیدا کرده بود. این بدان معناست که ما حتی به موجوداتی که نمی‌شناسیم نیز آسیب می‌زنیم. این سخت پوست کوچک در عمق ۶.۸ کیلومتری درازگودال ماریانا پیدا شده و ظاهری شبیه یک میگوی بسیار کوچک دارد.

در دل این موجود کوچک، رشته‌ای پلاستیکی پیدا شده و همین باعث شد تا نام آن از پلاستیک اقتباس شود. در نتیجه محققین نام یوریتنس پلاستیکوس (Eurythenes plasticus) را انتخاب کردند تا به آینه دق بشر تبدیل شود. مسئول ارشد این تحقیقات می‌گوید:

ما به این دلیل پلاستیک را بخشی از نام این موجود کوچک قرار دادیم تا به دیگران یادآوری کنیم در این رابطه سریع‌تر اقدام کرده و از آلودگی اقیانوس‌ها و دریا‌ها با پلاستیک جلوگیری کنند.

در دل یوریتنس پلاستیکوس رشته‌ای میکروفایبر به طول ۰.۶۵ میلیمتر پیدا شده که محققین می‌گویند از جنس پلی اتیلن ترفتالات (Polyethylene Terephthalate) است. این ماده بیشتر در بطری‌های پلاستیکی و لباس‌هایی از جنس پلی استر استفاده می‌شود. به صورت کلی اگر بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که پلاستیک بخش لاینفکی از زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهد و عملا وابستگی زیادی به آن داریم.

یوریتنس پلاستیکوس

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که حتی با باز کردن درب یک بطری پلاستیکی، می‌توان ذرات میکروپلاستیک را در هوا پخش کرد. همچنین پوشیدن لباس‌های پلی استر نیز مانند یک مرکز پخش میکروپلاستیک عمل می‌کند. در نتیجه تا انسان‌ها راه‌حلی برای مقابله با این معضل پیدا کنند، باید شاهد پیدا شدن پلاستیک در بدن موجودات شناخته شده و ناشناس دیگر نیز باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی