ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تری گلیسیرید
علمی

حل مشکل چربی خون به کمک باکتری‌؛ هدف محققان آمریکایی

چربی‌ها به عنوان منبع تامین انرژی مورد نیاز بدن، از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ البته اگر مقدار آن از حد مورد نیاز بیشتر نشود. در صورتی که این اتفاق بیفتد، چربی به جای انرژی، به ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

چربی‌ها به عنوان منبع تامین انرژی مورد نیاز بدن، از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ البته اگر مقدار آن از حد مورد نیاز بیشتر نشود. در صورتی که این اتفاق بیفتد، چربی به جای انرژی، به تری گلیسیرید تبدیل می‌شود که منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد. محققین دانشگاه سینسیناتی در آمریکا برای حل این مشکل به دنبال تولید یک باکتری رفتند که چربی موجود در خون را با سرعت بیشتری از بین می‌برد.

زمانی که چربی به بدن وارد می‌شود، بخشی از آن برای تامین انرژی مصرف شده و باقی آن در بافت‌های چربی ذخیره می‌شوند تا بعدا از آن‌ها استفاده شود. البته با توجه به سبک زندگی مدرن که به شدت به فست فود‌ها وابسته است و همچنین تحرک کمی که در زندگی روزانه ما وجود دارد، میزان چربی اضافه کمی بیشتر از چیزی است که در بافت‌ها ذخیره بشوند.

در نتیجه چربی بدن به صورت تری گلیسیرید در سیستم خون، گردش می‌کند و منجر به چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت خواهد شد. مانند هر مشکل دیگری، بدن برای از بین بردن تری گلیسیرید، راه‌حلی در نظر گرفته است. این کار به کمک پروتئین آپولیپو پروتئین (Apolipoprotein) یا به اختصار APOA5 صورت می‌گیرد. این پروتئین در کبد تولید شده و منبع الهام محققین دانشگاه سینسیناتی نیز بوده است.

تری گلیسیرید

شان دیویدسون (Sean Davidson) مسئول ارشد این تحقیقات در رابطه با این پروتئین می‌گوید:

APOA5 به شدت در سرعت از بین رفتن تری گلیسیرید خون تاثیر دارد. هر چه بیشتر از این پروتئین داشته باشید، تری گلیسیرید با سرعت بیشتری از بدن شما خارج می‌شود. تقریبا همه می‌دانند که این پروتئین چقدر برای از بین بردن تری گلیسیرید حیاتی است، ولی دانشمندان هنوز نمی‌دانند ساختار و نحوه کار آن چگونه است. اگر بتوانیم نحوه کارکرد آن را متوجه شویم، می‌توانیم دارویی بسازیم که همان کار را انجام دهد یا باعث شود کبد APOA5 را بیشتری تولید کنند.

در نتیجه محققین این دانشگاه برای تولید این پروتئین، ژن حاوی کد APOA5 را در یک باکتری قرار داده و به کمک این روش توانستند در مدت زمان کمتری، تعداد بیشتری از این پروتئین را تولید کنند. آن‌ها به کمک این روش، موفق شدند به ازای هر لیتر، ۲۵ میلی گیرم از این پروتئین را ساخته و برای آزمایش آماده کنند. آن‌ها نحوه از بین بردن تری گلیسیرید خون به کمک این پروتئین را روی چند موش آزمایشگاهی با رژیم غذایی پرچربی تست کردند و به این نتیجه رسیدند که میزان تری گلیسیرید خون این موش‌ها در حضور باکتری، با سرعت بیشتری حذف شده است.

با این حال، هنوز نمی‌توان از این روش برای درمان قطعی چربی خون و از بین بردن تری گلیسیرید نام برد، زیرا شاید این باکتری روی انسان جواب ندهد. البته محققین امیدوارند به کمک کشفیات جدید خود، راه‌حل‌های بهتری برای از بین بردن چربی‌های اضافه خون پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی