ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس هانتا
علمی

ویروس هانتا : بعد از کرونای ویرانگر حالا ویروسی تازه در چین قربانی می گیرد

طبق گزارش نشریه چینی گلوبال تایمز، یک مرد چینی به خاطر آلودگی به ویروس تازه ای به نام هانتا ویروس (Hantavirus) که منشاء آن موش است جان خود را از دست داده است. این مرد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۹

طبق گزارش نشریه چینی گلوبال تایمز، یک مرد چینی به خاطر آلودگی به ویروس تازه ای به نام هانتا ویروس (Hantavirus) که منشاء آن موش است جان خود را از دست داده است. این مرد که با ۳۲ مسافر دیگر سوار بر اتوبوسی عازم استان شاندونگ بوده به خاطر آلودگی به ویروس هانتا جان باخته است و حالا همسفران او تحت آزمایش قرار دارند تا آلودگی احتمالی شان به این ویروس مشخص شود.

ویروس هانتا
مردی که سوار بر اتوبوسی از استان یانان چین به سمت استان شاندونگ حرکت می کرده به خاطر آلودگی به ویروس هانتا دچار مرگ شد. آزمایش از ۳۲ همسفر او در جریان است

ویروس هانتا چیست؟

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از  بیماری چین هانتاویروس ها یا ویروس های هانتا خانواده ای از ویروس ها هستند که عمدتا از طریق جوندگان پخش می شوند و میتوانند باعث ایجاد بیماری های مختلف در افراد شوند. در آمریکا انواع متداول ویروس هانتا با نام «دنیای جدید» یا «New World» شناخته می شوند و می تواند به ایجاد سندروم ریوی یا به اختصار HPS منجر شود.

دیگر انواع ویروس هانتا با نام «جهان های کهن» شناخته می شوند و عموما در اروپا و آسیا دیده می شوند. این ویروس ها میتوانند باعث ایجاد تب خونریزی دهنده ویروسی و سندرومی به نام سندروم کلیوی یا به اختصار HFRS شوند.

گفته می شود در سال ۲۰۱۶ میلادی یک کودک ۱۲ ساله به خاطر ابتلا به ویروس هانتا در بمبئی جان خود را از دست داده است.

علت ایجاد ویروس هانتا چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین در این باره چنین گفته است:

هر سروتیپ ویروس هانتا میزبان جونده مختص به خود را دارد و از طریق ویروس های هوازی موجود در ادرار، مدفوع، بزاق و به صورت نادر گاز جونده ناقل ویروس منتقل می شود. مهم ترین نوع ویروس هانتا در آمریکا که می تواند باعث بروز سندروم ریوی شود Sin Nombre نام دارد و از طریق دهان گوزن منتقل می شود.

سرویس سلامت عمومی کانادا نیز در این باره اعلام کرده که هانتا ویروس از طریق تنفس ذرات آلوده به ویروس که با ادرار جوندگان یا ذرات بزاق آنها به بیرون پراکنده می شود قابل انتقال به انسان است. این بیماری همچنین از طریق لمس اشیاء آلوده و خوردن غذای آلوده به بزاق جوندگان منتقل می گردد. همچنین گفته شده که گاز موش ها هم میتواند باعث ایجاد بیماری در برخی شرایط خاص شود.

علائم ویروس هانتا چیست؟

ویروس هانتا دوره نهفتگی کوتاهی دارد و می تواند ظرف یک تا هشت هفته در بدن قربانی نمود پیدا کند.

علائم این بیماری عبارتند از:

  • تب
  • خستگی
  • درد عضلانی

گروه های عضله ای بزرگ نظیر ران ها، باسن، کمر و شانه ها غالبا وقتی فرد به این بیماری مبتلا می شود دچار درد می شوند.

از دیگر علائم بیماری  میتوان به سردی بدن، دردهای شکمی، سردرد، سرگیجه، استفراغ و اسهال اشاره کرد. در مراحل شدت بیماری، ریه های فرد بیمار با مایع پر می شود و قربانی برای تنفس به سختی می افتد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • Sakaei
    Sakaei | ۶ فروردین ۱۳۹۹

    برخی دوستان میگن چینیا چون جمعیتشون زیاده و پولشون نمیرسه میرن سراغ خور ن اینطور آشغال پاشغالا ولی باید بگم همین خفاشو اینطور چیزاشونم از غذاهای اعیانیشونه و پولداراشون می خورن به حدی که یک خانواده متوسطشون هم پولشون به خرید اینطور چیزا نمیرسه .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی