ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضانوردان میتوانند با ادرار برای خود روی ماه خانه بسازند

ناسا و دیگر سازمان های فضایی مدتی است که تمرکز ویژه ای را روی ماه قرار داده اند و البته قصد ندارند که صرفا از این قمر بازدید کنند؛ آنها می خواهند که روی ماه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

ناسا و دیگر سازمان های فضایی مدتی است که تمرکز ویژه ای را روی ماه قرار داده اند و البته قصد ندارند که صرفا از این قمر بازدید کنند؛ آنها می خواهند که روی ماه بمانند. اما اگر قرار باشد که انسان روی سطح ماه زندگی کند به پناهگاه نیاز دارد و آنطور که دانشمندان می گویند این سرپناه می تواند از ترکیب ادرار انسان با خاک ماه ساخته شود.

در واقع استفاده از امکانات موجود در سطح ماه برای ساخت و ساز روی آن به مراتب ارزان تر از انتقال مصالح ساختمانی به فضا خواهد بود. تیمی از محققان بین المللی با همراهی خانم شیما پیله ور ( محقق ایرانی دانشکده مهندسی دانشگاه Østfold در نروژ) که با سازمان فضایی اروپا همکاری دارد چندی است که عملیاتی بودن استفاده از اوره برای این منظور را بررسی میکنند؛ ماده ای که در ادرار وجود دارد و در ترکیب با مواد سطح ماه نوعی بتن را می سازد.

خانم شیما پیله ور

طبق اعلام آژانس خبری بنیاد علوم و فناوری اسپانیا (SINC) تیم محققان با کمک یک پرینتر سه بعدی استوانه هایی متشکل از ماده جایگزین پوشاننده سطح ماه و اوره ساختند و در ادامه مقاومت آن را بررسی کردند.

نتایج اولیه کار آنها امیدبخش بود؛ تیوب های سه بعدی ترکیب اوره توانستند وزن های سنگین را تحمل کرده و حتی شکل خود را از دست ندهند. بنابر این گزارش، دانشمندان دمای این ماده را به ۸۰ درجه سانتیگراد رساندند و بعد از هشت چرخه انجماد (درست مانند سطح ماه) مقاومت آن را اندازه گرفتند که متوجه شدند بعد از این نوسانات دمایی حتی مقاومت آن بیشتر هم میشود.

تیم پژوهشگران یافته های خود را در نشریه موسوم به تولید پاک تر طی ماه گذشته میلادی منتشر کردند. آنها در انتها خواستار انجام تحقیقات بیشتر در رابطه با مقاومت این ماده در برابر شرایط سخت جوی در ماه شدند.

گفتنی است دانشمندان قبلا کاربردهای دیگر پسماندهای فضانوردان را نیز در پژوهش های مشابه بررسی کرده بودند. برای مثال محققان دانشگاه Clemson استفاده از مخمر، ادرار و دی اکسید کربن در بازدم فضانوردان را برای ساخت ابزار بررسی کردند و  پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا روشی برای تبدیل نمودن میکروب ها و مدفوع به ماده خوراکی ابداع کردند.

 

به روز رسانی: در این مطلب به جای کلمه ادرار از مدفوع استفاده شده بود که اصلاح شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمدامین
    محمدامین | ۹ فروردین ۱۳۹۹

    محتوا یا باید مشکلی را حل کند و یا مطلب مفیدی را به مخاطب منتقل کند؛ چیز به درد بخوری در این مطلب ندیدم.

مطالب پیشنهادی