ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

آغاز فروش گامپرت ناتالی ؛ اولین خودرو جهان با فناوری پیل سوختی متانول

حدود یک سال پس از نمایش تصاویری منسوب به یک اتومبیل مفهومی در نمایشگاه اتومبیل ژنو 2019، کمپانی «گامپرت آیویز» اولین نسخه از سوپرکار تولیدی خود را با نام ناتالی به بازار معرفی کرده است. ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۱

حدود یک سال پس از نمایش تصاویری منسوب به یک اتومبیل مفهومی در نمایشگاه اتومبیل ژنو 2019، کمپانی «گامپرت آیویز» اولین نسخه از سوپرکار تولیدی خود را با نام ناتالی به بازار معرفی کرده است.

این محصول به جای آنکه از سامانه‌های الکتریکی معمول یا سیستم پلاگین هیبرید بهره ببرد، بر انرژی الکتریکی به دست آمده از سلول سوخت متانول متکی است. دامنه حرکتی این سیستم بیشتر از 805 کیلومتر بوده و طی زمان 2.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

مهمترین مسئله‌ای که در این بین ذهن ما را به خود مشغول کرده این است که چطور یک پیل سوختی 5 کیلوواتی می‌تواند سامانه الکتریکی 600 کیلووات را تغذیه کند. به هر حال طبق اطلاعات منتشر شده سامانه پیل سوختی متانولی قرار گرفته در زیر کاپوت این خودرو، ۱۵ کیلووات توان دائمی را در اختیار موتور الکتریکی 400 کیلوواتی (536 اسب بخار) قرار می‌دهد. یک باتری نیز به صورت موازی در این مدار نصب شده تا نیروی لازم برای رانندگی سریع و مهیج‌تر را فراهم آورد.

همچنین سامانه ترمز باز تولیدی نیز به منظور حصول اطمینان از وجود توان کافی در باتری، به هنگام نیاز شروع به شارژ باطری می‌کند. مهندسین گامپرت توان 536 اسب بخاری سامانه محرک ناتالی را به وسیله قرار دادن یک موتور الکتریکی در هر چرخ، به صورت مساوی میان تمامی چرخ‌ها تقسیم می‌کند.

خودرو چهارچرخ محرک حاصل ظرف مدت 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و بیشینه سرعت آن برابر ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است. رسیدن به حداکثر سرعت احتیاج به تمام توان سامانه محرک دارد اما حتی زمانی که خودرو صرفا از طریق انرژی ذخیره شده در باتری به حرکت خود ادامه می‌دهد نیز ماکزیمم سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ناتالی کاملا موجب رضایت راننده و سرنشینان خواهد شد.

در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت بیشینه برد حرکتی خودرو با یک باک سوخت معادل 820 کیلومتر خواهد برد و پر کردن مخزن متانول 65 لیتری این خودرو نیز چیزی کمتر از 3 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

آقای رونالد گامپرت مدیرعامل شرکت گامپرت در این زمینه می‌گوید: «ایده‌ اصلی من که منجر به تولید ابر خودرو ناتالی شده این بود که کاری کنیم تا اتومبیل الکتریکی پس از اتمام نیروی باتری از حرکت باز نایستد. یک سال بعد ما قادر به ارائه نخستین خودروی پیل سوختی متانول در جهان هستیم که بر جایگاه‌های شارژ یا سوخت‌گیری هیدروژن متکی نیست.»

آنچه که خودرو ناتالی بر آن متکی‌ست، پر کردن مخزن متانول آن است که ضرورتا راحت‌تر از سوخت‌گیری هیدروژن نیست. گامپرت به منظور حل این مشکل یک سرویس تحویل سریع سوخت در بازارهای آلمان، استرالیا و سوئیس را به وسیله توسعه یک زنجیره تامین در ایالات متحده و خاورمیانه، طرح‌ریزی کرده است.

البته با وجود قیمت 400 هزار پوندی ناتالی تنها عده قلیلی از افراد در این سامانه سوخت‌رسانی نیاز به دریافت سرویس خواهند داشت و احتمالا خودشان قادر به درک مشکلات سوخت‌رسانی به این خودرو خواهند بود.

از نظر ظاهری ناتالی یک نسخه مطیع و آرام‌تر نسبت به طرح مفهومی به نمایش درآمده از آن طی سال گذشته است که بسیار شبیه به نسل‌های پیشین نیسان جی تی آر جلوه می‌کند. پوشش روی شاسی لوله‌‌ای کرومی این خودرو به جای کربن ساده از جنس کامپوزیت با 50 درصد الیاف کتان است که باعث سبک‌تر شدن وزن آن شده است.

درهای ساده مدل قبلی نیز با گونه‌های جمع شونده به سمت بالا تعویض شده‌اند تا دستیابی به کابین اسپرت این سوپرکار راحت‌تر انجام شود. هنوز هیچ گونه تصاویر رسمی از فضای کابین این خودرو منتشر نشده است.

گامپرت ناتالی

بهای سوپرکار پیل سوختی متانول گامپرت ناتالی بیشتر از 407 هزار و 500 پوند (444 هزار و 775 دلار) بوده و تنها ۵۰۰ دستگاه از آن به مرحله تولید خواهد رسید. هم‌اکنون مشتریان می‌توانند این خودرو را پیش‌خرید کرده و در نیمه دوم سال 2021 آن را تحویل بگیرند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۱۰ فروردین ۱۳۹۹

    گرونه

مطالب پیشنهادی