ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاهش سطح کربن دی اکسید
علمی

بحران کرونا به حل مشکلات اقلیمی کمک نخواهد کرد

قرنطینه گسترده و تعطیلی بسیاری از صنایع در پی شیوع ویروس کرونا برخی را به کاهش سطح کربن دی اکسید امیدوار کرده بود اما کارشناسان تاثیر آن در بهبود شرایط اقلیمی و گرمایش زمین را زیر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

قرنطینه گسترده و تعطیلی بسیاری از صنایع در پی شیوع ویروس کرونا برخی را به کاهش سطح کربن دی اکسید امیدوار کرده بود اما کارشناسان تاثیر آن در بهبود شرایط اقلیمی و گرمایش زمین را زیر سوال برده اند.

متخصصان بر این باورند که کاهش شیب افزایش CO2 نیازمند تغییرات گسترده اجتماعی است و هر چند در صورت تداوم تعطیلی صنایع و قرنطینه در شهرهای بزرگ شاهد این روند خواهیم بود اما این مساله به معنی کاهش توده انبوه کربن دی اکسید در جو زمین نخواهد بود چرا که این توده طی ۱۵۰ سال شکل گرفته و به این سادگی ها کاهش نمی یابد. برای درک بهتر این مساله باید روند افزایش این گاز در سالیان گذشته را بررسی کنیم.

قرن های گذشته

گراف زیر روند افزایش سطح کربن دی اکسید در ۸۰۰ هزار سال اخیر را نشان می دهد.همانطور که می بینید اشباع کربن روندی سینوسی داشته اما در قرن اخیر به یکباره روندی جهش پیدا کرده است.

کاهش سطح کربن دی اکسید

۶۰ سال اخیر

در نمودار اره مانند زیر واضح است که از دهه ۱۹۶۰ تا کنون سطح CO2 در جو به صورت پیوسته رو به افزایش بوده است.

کاهش سطح کربن دی اکسید

سال گذشته

هرچند CO2 در تصویر کلی پیوسته در حال افزایش است اما همانطور که می بیند در برخی ماه ها کاهشی چشمگیر داشته که دلیل آن به شرایط جوی بر می گردد. در مقایسه با این افت کاهش سطح این گاز در ماه های اخیر که به خاطر کرونا رخ داده چندان به چشم نمی آید.

هرچند از نظر کارشناسان تداوم روند فعلی می تواند به کاهش انتشار کربن دی اکسید در جو کمک کند اما پس از پایان قرنطینه کمپانی ها برای جبران زیان خود احتمالا با تلاش بیشتری به فعالیت ادامه می دهند که باز هم ما را به خانه اول برمی گرداند.

کمک به شرایط اقلیمی زمین نیازمند تغییر در سطح اجتماع و نگرش مردم است که بعید هم نیست پس از عبور از بحران فعلی شاهد آن باشیم. زمانی که ما پس از ماه ها از بحران کرونا خارج شویم احتمالا تغییراتی نظیر دورکاری به جای حاضر شدن در شرکت و برگزاری ویدیو کنفرانس به جای سفرهای زمینی و هوایی سهم بیشتری در زندگی ما خواهند داشت و همین تغییرات می تواند به کاهش انتشار گازهای مخرب کمک کند.

با این حال «کریستوفر کارانوسکاس» متخصص اقلیم شناسی دانشگاه Colorado Boulder بر این باور است که سطح توده CO2 در جو تنها زمانی کاهش می یابد که انتشار این گاز مخرب به صفر برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۹ فروردین ۱۳۹۹

    زیاد خوشحال نشین.
    صد برابر زباله هایی که تو ساحل ریخته نشده تو شهر ها ماسک و دستکش انداختن:/

  • aref
    aref | ۸ فروردین ۱۳۹۹

    همینکه ده هزار کیلو پلاستیک و زباله توسط افراد کم شعور به سواحل خزر ریخته نشد همین ی دستاورد بزرگ کرونایی هست...

  • mobin34
    mobin34 | ۸ فروردین ۱۳۹۹

    حیف شد

  • aminaj
    aminaj | ۸ فروردین ۱۳۹۹

    بشر خودش بزرگترین ویروس زمینه

مطالب پیشنهادی