ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ترانزیستور نانو
تکنولوژی

محققان نوعی ترانزیستور نانو ساخته اند که ۱۰۰ برابر سریع تر از انواع فعلی است

محققان دانشگاه پلی تکنیک ایکول در لوزان سوئیس دستگاهی ساخته اند که ده برابر سریع تر از پرسرعت ترین ترانزیستورهای امروزی کار می کند. این دستگاه همچنین صد برابر سریع تر از ترانزیستورهای متداول مورد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

محققان دانشگاه پلی تکنیک ایکول در لوزان سوئیس دستگاهی ساخته اند که ده برابر سریع تر از پرسرعت ترین ترانزیستورهای امروزی کار می کند. این دستگاه همچنین صد برابر سریع تر از ترانزیستورهای متداول مورد استفاده در کامپیوترهای موجود در بازار است. به گفته دانشمندان سوئیسی این دستگاه نانوسل فرایند دشوار تولید امواج تراهرتز را به راحتی انجام می دهد که در حوزه های مختلفی چون تصویربرداری، ساخت حسگر و تجهیزات ارتباطی بیسیم کاربرد دارند.

این محققان همچنین اعلام کردند که ترانزیستور ابداعی شان ظرف یک تریلیونم ثانیه عملیات هایش را انجام می دهد و در نتیجه در ایجاد تکنیک های درمانی پیشرفته از جمله درمان سرطان کاربردهای قابل توجهی خواهد داشت. امواج تراهرتز در طیف الکترومغناطیس مابین امواج مایکروویو و اینفرارد قرار دارند و با فرکانس های یک میلیارد تا سی تریلیون بر ثانیه نوسان می کنند. این امواج به خاطر برخی خواص متمایز و منحصر به فردشان مورد توجه محققان قرار دارند که از آن جمله می توان به توانایی نفوذ به کاغذ، پارچه، چوب و دیوارها اشاره کرد.

این امواج همچنین توانایی تشخیص آلودگی و حمل دیتا را دارند و میتوانند فرصت های تازه ای را برای ارتباطات وایرلس سریع تر فراهم نمایند. علاوه بر این، امواج تراهرتز از نوع غیر یونیزه هستند و در نتیجه هیچ خطری را متوجه سلامت انسان نمی کنند. تکنولوژی ابداعی دانشمندان سوئیسی همچنین قابلیت استفاده روی چیپ ها یا مواد انعطاف پذیر را دارد و بالاخره میتوان روزی از آن در اسمارت فون ها و دیگر دستگاه های قابل حمل استفاده کرد؛ این دستگاه ابعاد کوچکی دارد و بسیار کم هزینه است و میتواند امواج تراکم بالا را از یک منبع کوچک تولید کرده و در کسری از ثانیه به دستگاه دیگر منتقل کند.

عملکرد ترانزیستور نانو

ترانزیستور نانو

دستگاه در مرحله نخست جرقه ای ایجاد می کند و ظرف چند تریلیوم ثانیه (یا پیکو ثانیه) ولتاژ را از ۱۰ ولت به ۱۰۰ ولت می رساند. البته امکان ایجاد آن جرقه به شکل تقریبا پیوسته و تناوب ۵۰ میلیون سیگنال در هر ثانیه نیز امکان پذیر است. ساختار دستگاه نیز شامل یک جفت صفحه فلزی است که با فاصله ۲۰ نانومتر از هم قرار گرفته اند و با وارد کردن ولتاژ روی یکی از این صفحات میتوان نوعی نانو پلاسما را ایجاد کرد.

بعد از آنکه ولتاژ به آستانه مشخصی رسید، الکترون ها تقریبا به صورت بی درنگ به سمت صفحه دوم انتشار می یابند. این حرکت سریع نوعی پالس شدید و در نهایت امواجی با فرکانس بالا ایجاد می کند. دستگاه میتواند پالس هایی با فرکانس و سطح انرژی بالا ایجاد کند که طبق گفته دانشمندان به صورت نرمال رسیدن به هر دوی این متغیرها غیر ممکن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Pool
    Pool | ۹ فروردین ۱۳۹۹

    ایول

مطالب پیشنهادی