ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اختروش
علمی

اخترشناسان پرانرژی‌ترین سونامی اختروش را مشاهده کردند

اختر شناسان شاهد سونامی اختروش ها با امواجی عظیم بوده اند که با قدرتی ویرانگر در فضا پراکنده می شوند. در مرکز هر کهکشان یک سیاهچاله کلان جرم قرار دارد که مقادیر عظیمی از ماده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

اختر شناسان شاهد سونامی اختروش ها با امواجی عظیم بوده اند که با قدرتی ویرانگر در فضا پراکنده می شوند.

در مرکز هر کهکشان یک سیاهچاله کلان جرم قرار دارد که مقادیر عظیمی از ماده را بلعیده و فوران قدرتمندی را ساطع می کند. قوی ترین و پر اشتها ترین این سیاهچاله ها اختروش یا کوازار نام دارند. اختروش هسته کهکشان هایی در فاصله فوق العاده دور هستند که نورهای مرئی و سیگنال های بسیار قدرتمندی از آنها ساطع می شود. کوازار به واسطه نور بسیار درخشان و فاصله بسیار زیاد شبیه ستاره به نظر می رسند.

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل فوران هایی را رصد کرده اند که نشان می دهد سونامی اختروش به صورت میانگین ۱۰ برابر قوی تر از آن چیزی  است که قبلا تصور می شد. انرژی تولید شده توسط این جریان ها طی ۱۰ میلیون سال، یک میلیون بار بیشتر از انفجار پرتوهای گاما بوده و هیچ  پدیده دیگری چنین انرژی مکانیکی  عظیمی را حمل نمی کند. نتایج این مطالعات حاکی از این است که باد و گازهای گسیل شده به سرعت سرسام آور ۶۴ میلیون کیلومتر بر ساعت و میلیاردها درجه حرارت می رسند.

اختروش

محققان با انجام مطالعاتی گسترده سیزده سونامی را شناسایی کرده اند که شامل ۳ مورد از پر انرژی ترین مواردی می شود که تا کنون ثبت شده اند. آنها با استفاده از فناوری ماوراءبنفش تلسکوپ مجموع طیف انرژی گسیل شده از این اختروش ها از کوتاه ترین طول موج تا سطح فرابنفش را تعیین کرده اند. Gerard Kriss از موسسه علوم تلسکوپ فضایی بالتیمور در این باره می گوید:

این موارد قبلا تنها با مشاهدات بسیار دشوار اشعه ایکس قابل رویت بودند. مشاهده این گسیل ها می تواند در پی بردن به ارتباط بین رشد سیاهچاله کلان جرم مرکزی و توسعه کهکشان میزبان آن به ما کمک کند.

به  باور محققان این فوران ها به عنوان پر انرژی ترین اجرام جهان احتمال مانع شکل گیری کهکشان های بسیار بزرگ شده و به موارد بزرگ کنونی اجازه رشد بیش از را حد نمی دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • GEEEEK
    GEEEEK | ۱۰ فروردین ۱۳۹۹

    جناب مرادی عزیز سالیان سال است که مطالعات نجومی اماتوری دارم. از منابع اصلی و غیر ترجمه. برای بیسوادانی مثل من فهمیدن معانی و معادل های اختروش و مهوش و پریوش دشوار است. از معادل انگلیسی استفاده بفرمایین بنظم متن روانتر خواهد بود. پاینده باشین.

    • یونس مرادی
      یونس مرادی | ۱۱ فروردین ۱۳۹۹

      تو متن کوازار هم نوشته شده ولی خیلی از مخاطبا معادل های فارسی رو ترجیح میدن. ممنون بابت کامنت

مطالب پیشنهادی