ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

سقوط قیمت نفت؛ یک بشکه نفت کانادا ارزانتر از یک باکس نوشابه

قیمت نفت متاثر از شیوع گسترده ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، روز به روز در حال کاهش است. ارزش این ماده در کانادا به حدی افت کرده که اکنون یک بشکه نفت قیمت کمتری ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

قیمت نفت متاثر از شیوع گسترده ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، روز به روز در حال کاهش است. ارزش این ماده در کانادا به حدی افت کرده که اکنون یک بشکه نفت قیمت کمتری نسبت به یک باکس نوشابه دارد!

به گزارش CNBC، بهای نفت وسترن کانادا سلکت دوشنبه گذشته تا 4.18 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است. هر چند این نفت با کیفیت محسوب نمی شود، ولی قیمت بسیار پایین آن جای بحث زیادی دارد.

افت قیمت نفت از سوی دیگر با شرایط خاص چین و تعطیلی بازارهای این کشور که جزو بزرگترین خریداران نفت به شمار می رود، مرتبط است. نکته تامل برانگیز اینکه در صورت انتقال نفت از طریق راه آهن یا خط لوله به خلیج مکزیک هم بین 8 الی 10 دلار به هزینه ها افزوده می شود.

با تنزل به 20.09 دلار برای هر بشکه، قیمت نفت در ایالات متحده به کمترین میزان در 18 سال اخیر رسیده است، البته این پایان ماجرا نیست، چرا که دوشنبه قبل قیمت نفت در هر بشکه به 19.27 دلار کاهش پیدا کرد تا به پایین ترین آستانه خود از فوریه 2002 به این طرف رسیده باشد.

هر بشکه معادل 42 گالن یا 158.9 لیتر سوخت می شود

هر چند اقدامات صورت گرفته از طرف دولت ها در راستای فاصله گذاری اجتماعی نیز در کاهش قیمت نفت بی تاثیر نبوده، اما عامل مهم تر را می توان جنگ نفتی عربستان سعودی و روسیه نامید. این دو کشور در حالی که بازار اشباع شده، بی وقفه در حال صادرات هستند. به منظور درک بهتر میزان سقوط باید اشاره کنیم تا همین چندی پیش و در ماه ژانویه قیمت هر بشکه نفت در آمریکا با 63.27 دلار برابر بود.

موسسه IHS Markit پیش بینی می کند در دوران فعلی که ایالات متحده درگیر ویروس کرونا است، تقاضا برای نفت در این کشور تا 4.1 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. این اتفاق به معنای آن است که قیمت پایین سوخت کماکان ادامه دار خواهد بود. در نمودار زیر می توانید قیمت هر لیتر بزنین در ایالات متحده در طول ماه های اخیر را مشاهده فرمایید.

این درحالیست که برخلاف سایر کشورهای جهان، قیمت بنزین در ایران ظاهرا تحت تاثیر قیمت نفت نیست و در شرایط فعلی علیرغم کاهش بیش از 50 درصدی قیمت ها، خبری از کاهش قیمت بنزین در کشورمان نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • فراز
    فراز | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

    مگه نه اینکه بنزین وارد میکنید پس چرا ارزون نمیشه که هیچ ۳ برابر هم میشه

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

    جالبه که هر بشکه نفت، 159 لیتره. در حالی خیلیا فکر میکنن منظور از بشکه نفت، همون 220 لیتری های خودمونه

مطالب پیشنهادی