ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علائم کرونا
علمی

تا چند روز پس از بهبود علائم کرونا باید در قرنطینه بمانیم؟

کرونا زندگی مردم در کشورهای مختلف را مختل کرده و تبدیل به بزرگترین بحران جهان شده. تا به امروز این ویروس قربانیان زیادی گرفته و هنوز صدها هزار بیمار با آن دست و پنجه نرم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

کرونا زندگی مردم در کشورهای مختلف را مختل کرده و تبدیل به بزرگترین بحران جهان شده. تا به امروز این ویروس قربانیان زیادی گرفته و هنوز صدها هزار بیمار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تعدادی از این بیماران بهبود پیدا کرده‌اند و با از بین رفتن علائم کرونا از قرنطینه خارج شده‌اند، اما چه فاصله‌ زمانی باید میان درمان بیماری و خروج از قرنطینه وجود داشته باشد؟

در حال حاضر نزدیک به 700 هزار نفر به کرونا مبتلا هستند و بیش از 200 هزار نفر بهبود پیدا کرده‌اند. تعداد قربانیان این ویروس نیز از 48 هزار نفر فراتر رفته است. در حالت کلی تا به امروز نزدیک به 950 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. این آمار در هفته‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد تا اینکه نهایتا بحران فروکش کند.

اگر به این ویروس آلوده شده‌اید اما در بیمارستان نیستید و با کمک تجهیزات پزشکی برای زندگی خود نمی‌جنگید، یکی از خوش‌شانس‌ترین بیماران هستید. بسیاری از افراد هیچ علائمی از خود بروز نمی‌دهند و یا علائم کرونا برای آن‌ها بسیار خفیف است. در حال حاضر سیستم‌های پزشکی تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند و افراد با علائم خفیف در خانه درمان می‌شوند.

در صورتی که سیستم ایمنی شما موفق به شکست ویروس کرونا شود، مبارزه شما به پایان نرسیده است. پیروزی بر کرونا به معنای تضمین خروج از قرنطینه نیست. در حقیقت پس از بهبود و رهایی از این ویروس، باید 3 روز تا 2 هفته دیگر در قرنطینه باقی بمانید و از خانه خارج نشوید.

علائم کرونا

اگر احساس می‌کنید به کووید-19 مبتلا شده‌اید، می‌توانید آزمایش دهید، البته اگر شرایط شما وخیم نباشد چنین امکانی وجود ندارد. در حال حاضر کیت‌های تست کرونا بسیار محدود هستند و نمی‌توان تمام افراد را آزمایش کرد. با توجه به این موضوع، اگر علائم کرونا را تجربه می‌کنید، اقدامات احتیاطی را انجام دهید. خود را قرنطینه کنید و از خانه خارج نشوید. هر زمانی که توانستید، با پزشک ارتباط برقرار کنید تا برای اقدامات بعدی مشاوره بگیرید.

اگر وضعیت کلی شما بدتر نشود، به احتمال زیاد مورد آزمایش قرار نمی‌گیرید. اگر توانستید آزمایش دهید، دو آزمایش به فاصله 24 ساعت که نتیجه هر دوی آن‌ها منفی باشد، عدم ابتلای شما به این ویروس را تضمین می‌کند.

در صورتی که نمی‌توانید آزمایش دهید، باید خود را از دیگران دور کنید. فرقی نمی‌کند شما علائم کرونا را تجربه می‌کنید یا یکی از اعضای خانواده‌تان چنین وضعیتی دارد، باید فرد مشکوک در خانه بماند. با گذر زمان و بهبود علائم، همچنان باید قرنطینه باشید. برای اینکه بدانید تا چند روز باید در خانه حضور داشته باشید و از اطرافیان خود فاصله بگیرید، از پزشک مشاوره بگیرید. پزشک بر اساس دستورالعمل «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» در ایالات متحده (CDC) یا سازمان بهداشت جهانی (WHO) به شما مشاوره می‌دهد.

در صورتی که آزمایش نشده‌اید، CDC مدت زمانی که باید در قرنطینه بمانید و پس از آن می‌توانید از خانه خارج شوید را اعلام کرده که به شرح زیر است:

  • حداقل برای مدت 72 ساعت نباید تب داشته باشید. 3 روز کامل بدون مصرف هیچ گونه دارویی باید دمای بدن شما طبیعی باشد.
  • سایر علائم کرونا بهبود پیدا کرده باشد.
  • حداقل 7 روز از بروز اولین علائم شما گذشته باشد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه متفاوتی دارد که سخت‌گیرانه‌تر به نظر می‌رسد. توصیه WHO به شرح زیر است:

  • زمانی که امکان انجام آزمایش وجود ندارد، WHO به بیماران توصیه می‌کند تا 2 هفته پس از رفع علائم کرونا، در قرنطینه بمانند.

با توجه به توصیه‌های CDC و WHO، پس از بهبود کامل علائم کرونا باید 3 روز تا 2 هفته دیگر در قرنطینه بمانید. دلیل چنین اقدام سخت‌گیرانه‌ای این است که نمی‌دانیم چه زمانی فرد دیگر ناقل بیماری نیست.

علائم کرونا

پزشکان در این زمینه چه می‌گویند؟

با وجود دستورالعمل‌های CDC و WHO، هنوز افراد زیادی سردرگم هستند. برخی بیماران به این موضوع اشاره می‌کنند که برخی پزشکان نظر متفاوتی نسبت به دستورالعمل‌ها دارند. در حالی که بسیاری به 7 روز قرنطینه پس از نابودی علائم کرونا یا نداشتن تب به مدت 7 روز اشاره می‌کنند، برخی از قرنطینه به مدت 40 روز خبر می‌دهند.

در حال حاضر برخی بیماران با توصیه‌های متضاد روبه‌رو می‌شوند که علت اصلی آن، عدم وجود اطلاعات دقیق در رابطه با مدت زمانی است که یک فرد می‌تواند ناقل باشد. این موضوع باعث شده بسیاری از سوالات بیماران بی پاسخ بماند.

پزشکان هنوز نمی‌دانند چه میزان ویروس در بدن بیماران می‌تواند باعث انتقال آن به افراد دیگر شود، اما به نظر می‌رسد با بهبود علائم، میزان ویروس و احتمال سرایت به دیگران نیز کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث شده پزشکان به دستورالعمل‌های موجود اطمینان کنند. به اعتقاد آن‌ها افزایش مدت زمان قرنطینه می‌تواند به پاکسازی بیشتر بیماران کمک کند.

«الکسی واگنر»، معاون درمان اورژانس بزرگسالان در بخش فوریت‌های پزشکی استنفورد اعلام کرده از دستورالعمل‌های CDC پیروی می‌کند، البته در این میان استثناهایی نیز وجود دارد. به اعتقاد واگنر، اعلام این موضوع که 7 روز از رفع علائم کرونا می‌توان به قرنطینه خاتمه داد، بسیار ساده اما محافظانه‌کارانه است.

اعلام مدت زمان قرنطینه با توجه به علائم، کار دشوار و چالش‌برانگیزی است، چون علائمی که باعث این بیماری می‌شوند، شاید بهبود پیدا کنند و سپس برگردند. یکی از بیماران به برطرف شدن تب خود اشاره می‌کند و می‌گوید چند روز پس از بهبود، دوباره دچار تب شده. پس از تب مجدد، سایر علائم بروز کردند. این موضوع باعث سردرگمی بیماران و پزشکان شده است.

کووید-19 می‌تواند علائم بسیاری داشته باشد و پزشکان دقیقا نمی‌دانند این علائم چه زمانی و به چه علتی ایجاد می‌شوند. برخی بیماران بهبود پیدا می‌کنند و حس بهتری نسبت به گذشته دارند، اما پس از مدتی دچار سرفه شده و تنگی نفس می‌گیرند. به اعتقاد پزشکی دیگر، 3 روز

صبر برای بررسی دوباره وضعیت بیمار و همچنین بهبود علائم اولیه، مناسب به نظر می‌رسد.

اتکا به آزمایش کرونا برای اتمام قرنطینه، مشکلات مخصوص خود را دارد. آزمایش استاندارد، نمونه خلط از بینی یا گلوی بیمار را بررسی می‌کنند تا وجود ویروس در بدن مشخص شود. با این حال وجود ویروس کرونا در بدن لزوما به معنای مسری بودن آن نیست. ویروس باقی مانده در بدن می‌تواند جواب آزمایش را مثبت کند، اما شاید برای سرایت به فرد دیگری کافی نباشد.

محققان چه نظری در این رابطه دارند؟

CDC و WHO دلایل مناسبی برای توصیه‌های خود دارند، اما این موضوع باعث نشده محققان دست از کار بکشند و به دنبال راهی برای بهبود فرایند درمان نباشد.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد بیمارانی که هیچ گونه علائمی را از خود نشان نمی‌دهند، تا 8 روز پس از رفع علائم می‌تواند نتایج آزمایش آن‌ها مثبت باشد. این تحقیق به کشور چین محدود شده، کشوری که منشا ویروس کرونا است. بر اساس این تحقیق، بیمارانی که بهبود پیدا می‌کنند، می‌توانند همچنان ناقل باشند. بنابراین درمان آن‌ها باید با بیماران دارای علائم یکسان باشد.

اخبار چین و سایر مناطقی که کرونا در آن‌ها شیوع پیدا کرده، نشان می‌دهند افرادی که بهبود پیدا کرده‌اند و همچنین پس از دوبار آزمایش جواب آن‌ها منفی اعلام شده، به علت مثبت بودن نتیجه در روزهای بعدی، دوباره قرنطینه شده‌اند. هنوز نمی‌دانیم این بیماران همچنان مبتلا هستند یا بهبود پیدا کرده‌اند. بسیاری دلیل مثبت شدن دوباره آزمایش این بیماران را مربوط به مرخص شدن زودهنگام آن‌ها می‌دانند. خرابی کیت‌ها نیز می‌تواند دلیل این موضوع باشد.

علائم کرونا

تحقیق دیگری در چین که افراد بیشتری را مورد بررسی قرار داده، اعلام می‌کند که مدت زمان متوسط برای انتقال ویروس توسط بیماران برابر با 20 روز است. طولانی‌ترین زمان، 37 روز گزارش شده است.

نتیجه تحقیق تیمی در آلمان به شرح زیر است:

«مرخص شدن زودهنگام از بیمارستان و قرنطینه خانگی، برای بیمارانی که بیش از 10 روز از رفع علائم آن‌ها می‌گذرد و در هر میلی‌لیتر خلط کمتر از 10 هزار نسخه RNA ویروسی دارند، امکان پذیر است. در حالی که بیشتر علائم تا اواخر هفته اول ابتلا بهبود پیدا می‌کنند، RNA ویروس تا هفته دوم در خلط قابل تشخیص است.»

یافته‌های بالا مربوط به بیمارانی می‌شود که در بیمارستان درمان شده‌اند و پروتکل‌هایی برای تسریع روند بهبود آن‌ها در نظر گرفته شده است. با توجه به این موضوع، اگر کووید-19 در خانه درمان شود و همچنین بیمار مورد آزمایش قرار نگیرد، باید مدت زمان طولانی‌تر در قرنطینه بمانید.

محققان همچنان در حال تحقیق درباره ویروس کرونا هستند و به اطلاعات جدیدی دست پیدا می‌کنند. در همین راستا احتمالا دستورالعمل‌های بهبودی بیماران تغییر خواهند کرد. شاید روزی محققان و پزشکان به این نتیجه برسند که وجود ویروس در بدن، به معنای مسری بودن آن نیست. در حال حاضر باید به دستورالعمل‌های موجود عمل و از آن‌ها پیروی کرد. حتی اگر احساس بهبودی می‌کنید و علائم کرونا از بین رفته‌اند، بهترین کاری که می‌توانید برای خانواده و دوستان خود انجام دهید، این است که حداقل یک هفته دیگر در قرنطینه بمانید.

در مورد کرونا بیشتر بدانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Argada
    Argada | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

    من روز های اول اسفند کرونا گرفتم . حدود یک هفته تا ده روز علائم کرونا داشتم و بعدش با بهبودی نسبی نزدیک به ۳ هفته همچنان علائم خفیف وجود داشت! یعنی تقریبا 40 روز! من اول ضعف و بدحالی داشتم که هر روز شدیدتر میشد! بصورت متناوب تب می کردم و حالت تهوع داشتم تا اینکه در پهلوها و شکم و سینه احساس درد ظاهر شد. ضعف بدنم شدید شد و احساس ورم و درد زیادی تو سینه داشتم که با زور تونستم متخصص عفونی پیدا کنم! با عکس برداری از ریه گفت که ریه هات عفونت کردند و خلاصه دارو نوشت... داروهایی که به قوری قوی بودند که با خوردنشان یا بالا می آوردی با بدنت خشک میشد! جالبه بدونید من ۶ بار پزشک رفتم. یک بار سی تی اسکن ریه یه بار عکس رادیولوژی ریه و یک آزمایش cbc خون دادم. بیماری بدیه و چون ناشناخته هست خیلی از پزشکان سر د نیارند. بیمارستان ها هم افراد بدحال رو فقط بستری می کنند.

  • GEEEEK
    GEEEEK | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

    نمیدونم از بچه های تحریریه کسی اینو میخونه یا نه ولی میشه با پارچه نخی بافت ریز اغشته به سرکه که خشک شده (لایه بیرونی) و لایه محافظ میانی اغشته به کربن فعال (همون پارچه نخی بافت ریز) ماسک هایی با کیفیت N95 درست کرد. یه سرچ بزنین یه مطلب کارکنین عالی میشه.با توجه به پرمخاطب بودن سایتتون مطمئنم جون خیلی هارونجات میدین. (درست کردن کربن فعال خیلی اسونه و راه تست کردنش هم همینطور. دیجی دست به کار شو) مطمئنم خودتون پیدا میکنین ولی اگر به نتیجه نرسیدین زیر همین پست ریپلای کنین من یافته هامو میفرستم واستون.

    • Mr. Saxobeat
      Mr. Saxobeat | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

      دقیقا چطوری؟

      • GEEEEK
        GEEEEK | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

        الکی مثلا از تیم دیجیاتو کسی پست منو نخونده. حالا اگر انتقادی کرده بودم 30 ثانیه اول پاک شده بود. بگذریم. دوستانی که کامنتو میخونن چون به جزئیات بگم طولانی میشه، شما الگو رو از روی ماسک n95 دربیارین برش بزنین سوپاپ ماسک مستعمل رو هم میتونین در بیارین و دریچش رو تعبیه کنین. واسه لایه وسط یا پارچه نخی اغشته به کربن فعال (میگم لان چطور درست کنین) یا هم پاکت جاروبرقی از جنس HEPA باشه سرتر از n95 میشه.

      • GEEEEK
        GEEEEK | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

        نحوه درست کردن کربن فعال:ذغال رو بردارین و تو هاون بکوبین تا پودر بشه بعدیه محلول درست کنین از اب و ابلیمو با نسبت یک به سه ینی مثلا 100 میل ابلیمو 300 میل اب. بعد به قولی ذغال کوبیده شده رو مارینیت کنین واسه 24 ساعت داخل محلول بعد 24 ساعت ابشو بگیرین پهن کنین تو سینی واسه 1 ساعت تو دمای 200 درجه بزارین تو فر. خشک که شد کربن فعالتون امادست. بکوبین تا گرد بشه و پارچه آغشته بهش نقش فیلتر بسیار قدرتمندی رو بازی خواهد کرد واستون. همتون سلامت باشین. اینا کلیت ها بود و هرکدوم رو با سرچ میتونین به کلی جزئیات دست پیدا کنین.

مطالب پیشنهادی