ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلمان
علمی

یک محقق در «ووهان آلمان» تئوری‌های نحوه سرایت ویروس کرونا را زیر سوال برد

تا به امروز بیش از 85 هزار نفر در آلمان به کرونا مبتلا شده‌اند. به تازگی یک ویروس شناس پیشرو که در ووهان آلمان مشغول تحقیق است، فرضیه جدیدی را در رابطه با نحوه سرایت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

تا به امروز بیش از 85 هزار نفر در آلمان به کرونا مبتلا شده‌اند. به تازگی یک ویروس شناس پیشرو که در ووهان آلمان مشغول تحقیق است، فرضیه جدیدی را در رابطه با نحوه سرایت کرونا مطرح کرده است.

به اعتقاد پروفسور «هندریک استریک»، ویروس شناس ارشد دانشگاه بن، ویروس کرونا به راحتی به افراد سرایت نمی‌کند. این دانشمند در شهر «هاینسبرگ» (Heinsberg) که به «ووهان آلمان» شهرت پیدا کرده، مشغول فعالیت است. این منطقه که جمعیتی برابر با 250 هزار نفر دارد و بیش از 1300 نفر در آن به کرونا مبتلا شده‌اند، بزرگترین آزمایشگاه زنده در نوع خود محسوب می‌شود. تخمین زده می‌شود 20 روز پیش از اینکه سراسر آلمان درگیر کرونا شود، افراد در این منطقه به کرونا مبتلا شده بودند.

دانشمندان در این منطقه 500 خانواده، مهدکودک و بیمارستان را برای اطلاع از نحوه شیوع کرونا مورد بررسی می‌دهند. آن‌ها قصد دارند تمام بخش‌های زندگی روزانه افراد را مورد بررسی قرار دهند تا متوجه شوند کرونا چگونه در میان اعضای خانواده و توسط گوشی‌های هوشمند، لیوان‌ها و سایر لوازم خانه منتقل می‌شود و همچنین حیوانات و غذاها چه نقشی در این زمینه دارند. استریک در این زمینه اعلام کرده:

«اگر راه‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیماری در محیط ما وجود داشته باشد، می‌خواهیم از آن‌ها اطلاع داشتم باشیم تا متوجه شویم چگونه آزادانه با یکدیگر در محیط حرکت کنیم. ما بر اساس یافته‌های خود می‌توانیم توصیه‌هایی را ارائه دهیم که سیاستمداران می‌توانند از آن‌ها برای تصمیم گیری استفاده کنند. ممکن است اقدامات کنونی مناسب باشند و ما بگوییم آن‌ها را کاهش ندهید، اما من چنین انتظاری ندارم و انتظار من خلاف آن است. ما باید پیشنهاداتی ارائه دهیم که محدودیت‌ها را کاهش می‌دهند.»

هم اکنون نتایج بررسی‌های این دانشمندان منتشر نشده و انتظار می‌رود هفته آینده گزارشی در اختیار عموم قرار بگیرد. با وجود این موضوع، زمانی که استریک در حال بررسی خانه یکی از خانواده‌های مبتلا به کرونا بود، به موضوع عجیبی برخورد کرد. روی هیچ کدام از سطوح خانه، ویروس زنده وجود نداشت. در حال حاضر گفته می‌شود کرونا تا چندین روز روی سطوح مختلف زنده می‌ماند، اما چنین موضوعی در این خانه رد شده است.

آلمان

استریک در بازدید از این خانه، از بخش‌های مختلف مانند کنترل تلویزیون، گوشی‌های هوشمند، دستشویی و دستگیره درب‌ها نمونه برداشته است. توسط این نمونه‌ها امکان کشت ویروس در آزمایشگاه وجود ندارد. به گفته استریک، در این نمونه‌ها، RNA ویروس‌های مرده شناسایی شده است.

بر اساس نتایج تحقیقات قبلی استریک، وی اعتقاد دارد دستگیره درب تنها زمانی می‌تواند باعث انتقال بیماری شود که فرد بیمار در دست خود سرفه کند و سپس دستگیره را لمس کند. او اعلام کرده:

«پس از این کار، شما باید دستگیره درب را بگیرید و سپس صورت خود را لمس کنید. ما در خانه‌ای بودیم که افراد بیمار زیادی در آن زندگی کرده‌ بودند، با این حال نتوانستیم روی هیچ سطحی، ویروس زنده پیدا کنیم.»

ویروس شناس دیگری در بیمارستان شاریته برلین، «کریستین دروستن» در گذشته در پادکستی به این موضوع اشاره کرده بود که کرونا به شدت به خشک شدن حساس است و به صورت قطره منتقل می‌شود و حتما باید استنشاق شود. به اعتقاد وی، احتمال انتقال کرونا در هنگام تماس با اشیایی مانند دفترچه یا سکه‌ها وجود ندارد.

با وجود این گفته‌ها، موسسه فدرال ارزیابی ریسک آلمان (BfR) گزارش کرده که پایداری کرونا در محیط بستگی به عوامل زیادی مانند دما، رطوبت و وضعیت سطح دارد. بر اساس یافته‌های کنونی، مواد غذایی و کالاهایی مانند اسباب بازی، کامیپوتر، لباس و کفش احتمالا نمی‌توانند باعث شیوع کرونا شوند. BfR تاکید کرده عفونت از طریق تماس با اشیاء آلوده هنوز اثبات نشده است.

کارشناسان موسسه بهداشت NIH در ایالات متحده آمریکا اعلام کرده‌ که ویروس کرونا می‌تواند تا 3 روز روی پلاستیک یا فولاد ضد زنگ، تا 24 ساعت روی کاغذ و تا 3 ساعت داخل ذارت معلق در هوا زنده بماند.

با وجود تمام این گفته‌ها، موسسه روبرت کخ خاطرنشان کرده که مطالعات علمی در این زمینه در شرایط آزمایشگاهی انجام شده و نمی‌تواند خطر واقعی انتقال کرونا در زندگی روزانه را مشخص کند.

در حال حاضر اکثر کشورهای درگیر با کرونا شامل بریتانیا، تمام مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها را تعطیل کرده‌اند و همچنین امکان گردهمایی وجود ندارد. تمام این اقدامات با توجه به تئوری‌های مبنی بر انتقال کرونا توسط لمس سطوح صورت گرفته است. در صورتی که گفته‌های استریک صحت داشته باشند، اقدامات کنونی بیش از حد سخت‌گیرانه هستند.

آلمان تا به امروز عملکرد مناسبی در زمینه کنترل کرونا داشته و می‌تواند در طول هفته، 500 هزار نفر را آزمایش کند. با وجود این موضوع، تحقیقی جدید که توسط یک رسانه آلمانی فاش شده، نشان می‌دهد که این کشور برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس باید در هفته 1 میلیون نفر را آزمایش کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • ehsuun
    ehsuun | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

    با این حال نتوانستیم روی هیچ سطحی، ویروس زنده پیدا کنیم

    من در متن اصلی همچین جمله ای ندیدم

  • علی
    علی | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹

    این همه آزمایشگاه در سراسر دنیا وجود دارند‌ که باید با تقسیم کاری بین دولت توسط سازمان بهداشت جهانی، استفاده بشوند تا جواب این سوال های مهم زودتر به دست بیایند.

  • island
    island | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

    الان یه تایمیه که همه دانشمندا دارند آزمایشات مختلف می‌کنند، مقاله منتشر می‌کنند و هر خبری آپدیت می‌شه. هنوز نمی‌شه گفت فرضیه این محقق درسته یا نه

  • reza
    reza | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

    می‌تونه ناخواسته هدف‌گذاری روی آزمایشش داشته باشه و همین موضوع تاثیر غیر مستقیم روی آزمایش ایشون گذاشته باشه . مثلاً بعضی دانشمندان به دنبال نحوه‌ی انتقال ویروس هستن و بعضی ها هم وارونه عمل میکنن و دنبال راههای انتقال پیدا نکردن سوژه هستن که اتفاقا هردو جستجو همیشه جواب میده . به هرحال نظر ایشون نمیتونه الان هیچ کمکی کنه .

    • ali_komijani
      ali_komijani | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹

      احتمالا این ویروس یکی دوسالی مهمان ما هست و شرایط نمیتونه این شکلی ادامه پیدا کنه چون ادامه این محدودیت ها باعث ورشکستگی بسیاری از صنایع میشه شناخت دقیق ما از نحوه انتقال ویروس میتونه باعث تصمیم های درست و منطقی با حداقل عوارض بشه

مطالب پیشنهادی