ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده از پلاسمای خون بیماران بهبود یافته برای درمان کووید-۱۹؛ آزمایشات آغاز شد

سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از پلاسمای خون بیماران بهبود یافته بیماری کووید-۱۹ برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا را صادر کرده است. بر اساس اعلام این سازمان، محققین و دانشمندان می‌توانند از ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از پلاسمای خون بیماران بهبود یافته بیماری کووید-۱۹ برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا را صادر کرده است. بر اساس اعلام این سازمان، محققین و دانشمندان می‌توانند از پلاسمای خون بهبودیافتگان این بیماری ترسناک، برای درمان احتمالی دیگر مبتلایان بهره ببرند و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، پلاسما را به صدها بیمارستان درگیر با این بیماری ارائه کنند.

در بطن این درمان احتمالی، عوامل درمانی ضروری نظیر پلاسمای بهبودیافتگان و هموگلوبین‌های فرا ایمن قرار دارد که از روش‌های مختلفی به دست می‌آید. هدف این کار استفاده از پادتن تولید شده توسط خون این افراد برای مبارزه با ویروس کرونا و تزریق آن به بدن شخص دیگر است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تاکید دارد که در این امر، با مراجع علمی، دارویی، صنعتی و دولتی همکاری‌های لازم را انجام داده و مسئولیت سازمان‌دهی آن را بر عهده گرفته است.

پلاسمای خون

البته استفاده از پلاسمای خون بهبودیافتگان یک بیماری برای درمان بیماران مشابه روشی جدید نبوده و پیش از این نیز در طول تاریخ بارها شاهد استفاده از این روش بوده‌ایم. به گزارش تسنیم، در کشور خودمان نیز چند وقتی است از پلاسمای خون برای درمان بیماران کووید-۱۹ استفاده می‌شود که نتایج ثمربخشی هم به همراه داشته است. البته لازم به ذکر بوده که دریافت کنندگان پلاسما، وضعیتی پایدار داشته و هنوز به ICU و مراحل حاد نرسیده بودند.

همچنین گفتن این نکته خالی از لطف نیست که پیش از تایید این روش توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، برخی از بیمارستان‌های این کشور از روش مذکور برای درمان بیماران با وضعیت وخیم استفاده می‌کردند. نام این کار «استفاده دلسوزانه» از پلاسمای خون عنوان شده که بیشتر به عنوان آخرین امید بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال بر اساس گزارش‌های FDA مشکل‌ترین بخش این کار هماهنگی و مدیریت داده‌های به دست آمده از این روش است.

پلاسمای خون

به طور خلاصه این مراحل باید همواره با تایید شخص اهدا کننده و گیرنده و تحت نظارت مراجع ذی صلاح صورت گیرد که مدیریت آن را به کاری دشوار بدل کرده است. برای مثال هم بیمارستان‌ها و هم مراکز اهدای خون باید با اهدا کنندگان و صدها بیمارستان درگیر در این زمینه در ارتباط مستقیم باشند تا بتوانند انتقال پلاسما از یک شخص به شخص دیگری را پایش و نظارت کنند.

در هر صورت تاکنون ۴ نفر به کمک این روش در آمریکا درمان خود را آغاز کرده‌اند و باید دید آیا می‌توان به راه‌حلی جامعه و قابل اعتنا برای درمان ویروس کرونا بدل شود یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mamad r€Za
    mamad r€Za | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹

    انشاالله موثر باشه

  • feri1024
    feri1024 | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹

    این که 3 ماه پیش آغاز شده بود!

مطالب پیشنهادی