ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شبکه 5G
تکنولوژی

باند فرکانسی 700 مگاهرتز برای توسعه شبکه 5G در چین آزاد شد

توسعه سریع‌تر شبکه 5G نیازمند استفاده از باند فرکانسی 700 مگاهرتز است. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) به تازگی اعلام کرده برنامه‌های کنونی این کشور را برای استفاده از این باند فرکانسی تغییر می‌دهد. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

توسعه سریع‌تر شبکه 5G نیازمند استفاده از باند فرکانسی 700 مگاهرتز است. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) به تازگی اعلام کرده برنامه‌های کنونی این کشور را برای استفاده از این باند فرکانسی تغییر می‌دهد.

استفاده از باند فرکانسی 700 مگاهرتز باعث تسریع در روند توسعه شبکه 5G و استفاده بهینه از منابع می‌شود. بر اساس برنامه اعلام شده، MIIT از باندهای فرکانسی 702 و 798 مگاهرتز برای تلویزیون و رادیو استفاده نخواهد کرد و باندهای فرکانسی 703، 743، 758 و 798 مگاهرتز را در اختیار سیستم‌های ارتباطی موبایل FDD قرار می‌دهد.

MIIT در بیانیه خود به این موضوع اشاره کرده که اپراتورهای موبایل که در این باندها فعالیت می‌کنند، نباید با سرویس‌های فعال در این باندهای فرکانسی یا باندهای مجاور، تداخل داشته باشند. برای جلوگیری از این موضوع، باید مقر و تجهیزات موجود در ایستگاه‌های رادیویی قانونی جابجا شوند. کاربر موبایل طیف 700 مگاهرتز هزینه این جابجایی را پرداخت می‌کند.

طیف موردنظر در حال حاضر توسط رادیو و تلویزیون و همچنین شبکه‌های جدید 5G صدا و سیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس‌ها قرار است از امواج هوایی مربوط به طیف 4.9 گیگاهرتزی خود استفاده کنند تا مجموعه‌ای از خدمات تلویزیونی در کوتاه مدت، ارتباطات موبایل و اینترنت اشیاء در آینده ارائه شود.

شبکه 5G

خبرگزاری محلی C114 در چین اعلام کرده اپراتورها باید این طیف را پاک‌سازی کنند و سرویس‌های رادیو و تلویزیون از فرکانس‌های دیگری استفاده کنند. تخمین زده می‌شود هزینه این کار بیش از 1.41 میلیارد دلار باشد. این احتمال وجود دارد که اپراتور بتواند با همکاری ارائه‌دهندگان شبکه موبایل این هزینه را کاهش دهد.

در کشور ما هم مدتهاست که باند فرکانسی 700 مگاهرتز در انحصار صدا و سیما قرار دارد. اگرچه برای توسعه شبکه 5G استفاده از این باند فرکانسی ضروری به نظر می‌رسد، اما صدا و سیما حاضر نیست آن را در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دهد. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم در توییت اخیر خود به این موضوع اشاره که توسعه شبکه موبایل به فرکانس های بیشتری نیاز دارد و اگر صدا و سیما این فرکانس را آزاد نکند، امکان افزایش ظرفیت بیشتر وجود ندارد:

باند فرکانسی 700 مگاهرتز می‌تواند محدوده وسیعی را پوشش دهد، بنابراین می‌توان از آن برای پوشش اینترنت در جاده‌ها یا مناطق روستایی استفاده کرد. البته آزادسازی فرکانس های ارزشمند نسل دوم (2G) هم می تواند راهکار دیگری برای ارتقاء ظرفیت شبکه موبایل و افزایش سرعت اینترنت کاربران باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹

    خوش به حالشون ما حتی 4g که داریم واقعی نیست دنیا داره 5g راه اندازی میکنه ما هنوز همان 4g واقعی نداریم

مطالب پیشنهادی