ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آشنایی با سامانه های مدرن دستیار راننده؛ فاصله تکنولوژیک با خودروهای کاملا خودران

تنوع سامانه‌های مدرن دستیار راننده در خودروهای جدید به حدی گسترش یافته که می‎تواند موجب سردرگمی مشتریان شود! چه تفاوتی میان سامانه نگهدارنده در مسیر با هشدار انحراف از مسیر وجود دارد؟ و اینکه آیا ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

تنوع سامانه‌های مدرن دستیار راننده در خودروهای جدید به حدی گسترش یافته که می‎تواند موجب سردرگمی مشتریان شود!

چه تفاوتی میان سامانه نگهدارنده در مسیر با هشدار انحراف از مسیر وجود دارد؟ و اینکه آیا یک دوربین دید اطراف با دوربین 360 درجه تفاوت دارد یا خیر؟ بهتر است جواب این سوال‎ها را بدانید چرا که امکان دارد موجب نجات جانتان در سوانح رانندگی گردند؟

  •  دستیار پارک فعال (Active Park Assist)

این سیستم خودروی شما را بدون یا با کمترین دخالت انسان پارک می‎کند؛ به صورت پیش‎فرض این سامانه قادر به پارک خودرو به صورت موازی است اما امروزه بسیاری از انواع آن قادر به پارک خودرو با زاویه قائمه نیز هستند.
سایر نام های متداول: دستیار پارک، دستیار پارک خودکار، دستیار پارک هوشمند از راه دور، دستیار پارک باهوش، اتوپارک، دستیار پارک.

  • کروز کنترل تطبیق‎پذیر (Adaptive cruise control):

این سامانه دستیار راننده قادر است به طور خودکار، سرعت خودروی شما را به منظور حفظ فاصله ایمن با خودروی جلویی تنظیم نماید.
این فاصله را معمولا می‎توان به صورت دستی از طول یک و دو خودرو تا سه یا چهار خود را تنظیم نمود. سامانه کروز کنترل تطبیقی مجهز به فناوری توقف و حرکت (stop and go)، در سرعت‎های بسیار پایین قادر به توقف کامل خودرو و شروع حرکت مجدد آن است که در ترافیک‎های سنگین کاملا مفید به فایده خواهد بود.
سایر نام های متداول: دستیار کروز تطبیقی، کروز کنترل فعال، کروز کنترل هوشمند، کروز کنترل باهوش، کروز کنترل رادار، دیسترونیک.

  • چراغ‎های جلوی تطبیق‌پذیر  (Adaptive headlights):

جهت تابش نور این چراغ‎ها متناسب با جهت چرخش غربیلک فرمان تغییر می‌نماید. در برخی از انواع این سیستم های دستیار راننده چراغ‎های جلوی خودروی شما در همان جهت گردش تایرها می‌چرخند و در برخی دیگر، لامپ‎های جداگانه‎ای همسو با جهت گردش روشن می‌شوند.
سایر نام‎های متداول: چراغ‎های دینامیک خم شونده، چراغ‎های خم شونده فعال.

  • نوربالای خودکار (Automatic High-Beam Headlights):

این چراغ‎ها بطور خودکار سوبالای خودرو را به کار انداخته و در مواقعی که اتومبیل دیگری از روبرو به شما نزدیک می‌شود، آن را با وضعیت سوپایین جایگزین می‎نماید.
سایر نام‎های متداول: دستیار نوربالا، پرتوی هوشمند، نور بالای هوشمند، کنترل نور بالا، دستیار نور.

  • مانیتورینگ نقطه کور (Blind-spot monitoring):

این سامانه نوعی سیستم پسیو محسوب می‌شود که در صورت وجود هرگونه شی در نقاط کور خودرو، به راننده هشدار می‎دهد. این هشدار معمولا از طریق روشن و خاموش شدن چراغ‎هایی که در نزدیکی یا بر روی آینه‎های جانبی تعبیه شده‎اند، صورت می پذیرد؛ برخی نیز به صورت صوتی به خصوص در زمانی که چراغ راهنمای خودرو را برای تعویض لاین روشن نموده باشید، به شما هشدار می‎دهند.
سایر نام‎های متداول: دستیار جانبی، تشخیص نقاط کور، هشدار تعویض لاین، هشدار محدوده کور جانبی، سیستم اطلاعات نقطه کور، BLIS، هشدار برخورد نقطه کور، سیستم کمکی نقطه کور، سیستم کمکی تعویض لاین.

  • هشدار برخورد از جلو (Forward collision warning):

این سیستم به صورت صوتی و بصری (چراغ‎های هشدار دهنده) راننده را نسبت به احتمال برخورد از ناحیه پیش رو، لحظاتی قبل از وقوع تصادف آگاه می‎سازد.
سایر نام‎های متداول: هشدار برخورد پیشِ رو، سامانه کمکی پیش-برخورد، هشدار انسداد پیشِ‎رو، کاهش تصادفات شهری.

  • ترمز خودکار اضطراری (automatic emergency braking):

این سیستم دستیار راننده ترمز خودرو را در مواقعی که احتمال وقوع برخورد وجود داشته باشد، بدون دخالت راننده به کار می‎اندازد. این سامانه معمولا در حین حرکت به سمت جلو عمل می‌کند اما برخی خودروسازان انواع مرتبط با حرکت به سوی عقب آن را نیز ارائه داده‌اند. این سیستم در صورت عدم امکان اجتناب از برخورد، در کاهش شدت خسارت بسیار مفید واقع خواهد شد.
سایر نام‎های متداول: سیستم ترمز تخفیف برخورد، هشدار برخورد از جلو پلاس، ترمز فعال، ترمز اضطراری جلو، سیستم پیش برخورد، پشتیبانی ترمز هوشمند، امنیت شهری، ترمز اضطراری خودرو.

  • هدایت اضطراری خودکار (Automatic emergency steering):

این سیستم در تغییر جهت خودرو هنگامی که مانعی بر سر راه آن باشد، به راننده کمک می‎نماید.
سایر نام‎های متداول: دستیار اجتناب از برخورد، دستیار هدایت اجتنابی.

  • هشدار انحراف از مسیر (Lane-departure warning):

این سیستم دستیار راننده به راننده هشدار می‌دهد که خودرو در حال خروج از علائم خط کشی سطح جاده و انحراف از مسیر اصلی است؛ این هشدار معمولا به صورت صوتی و بصری و لمسی (در غربیلک فرمان) خواهد بود.
سایر نام‎های متداول: Lane-Departure Alert.

  • دستیار نگهدارنده خودرو در مسیر (Lane-keeping assist):

این سامانه خودروی شما را در صورت شروع انحراف از مسیر اصلی، دوباره به میان خطوط راهنمایی سطح جاده باز می‌گرداند که شامل هشدار انحراف از مسیر نیز می‎شود.
سایر نام‎های متداول: کاهش انحراف از جاده، سیستم حفظ مسیر، حس مسیر، هشدار انحراف از مسیر به علاوه دستیار فرمان، دستیار مسیر، دستیار نگهدارنده در مسیر.

  • مرکزگرایی مسیر (Lane centering): 

این سامانه دستیار راننده با حفظ خودروی شما بین خطوط جاده، از انحراف اتومبیل جلوگیری به عمل می‎آورد که برخلاف دستیار نگه دارنده در مسیر، خودرو را پیش از شروع انحراف (و نه بعد از آن) در مسیر اصلی و بین خطوط نگاه می‌دارد.
سایر نام‎های متداول: دستیار حفظ حرکت بین خطوط اصلی، دستیار مسیر، دستیار فرمان، دستیار دنباله رُوی مسیر، دستیار فرمان فعال، فرمان خودکار.

  • دید در شب (Night vision):

این سامانه از طریق تصویربرداری حرارتی، وجود موجوداتی که در شب پیش روی مسیر شما ظاهر می‌شوند و چشم انسان قادر به دیدنشان نیست را به راننده اطلاع می‎دهد.
سایر نام‎های متداول: دستیار دید در شب، دستیار دید شبانه پلاس.

هشدار ترافیک پشت سر (Rear Cross-Traffic Alert):

این سیستم راننده را نسبت به عبور خودرویی دیگر (با زاویه قائمه نسبت به خودروی شما) از پشت سر، هنگام دنده عقب گرفتن آگاه می‎سازد و معمولا جهت حرکت خودروی عبوری را نیز اطلاع می‌دهد.
سایر نام‌های متداول: تشخیص ترافیک عبوری از پشت سر، هشدار برخورد با ترافیک پشت سر، مانیتور ترافیک پشت سر، هشدار ترافیک پشتی و...

  • دوربین دید اطراف (Surround-View Camera):

این سیستم دستیار راننده تصاویر دریافتی از دوربین‌های متعدد نصب شده در اطراف بدنه خودرو را به صورت یک نمای 360 درجه از بالا، برای شما نمایش می‎دهد تا بتوانید به خوبی اطراف خودرو را زیر نظر بگیرید.
سایر نام‌های متداول: دید پیرامونی، نمایشگر نمای اطراف، دوربین پیرامونی 360 درجه، نمایشگر دید پانورامیک، سیستم دوربین چند-نمایی، دوربین دید بالاسری.

  • سیستم‎های رانندگی نیمه خودران (semi-autonomous driving systems):

دستیار راننده

به طور خلاصه، سیستم‎های رانندگی نیمه خودران با تلفیق قابلیت‎های کروز کنترل تطبیقی و مرکزگرایی مسیر، به خودروی شما اجازه می‌دهند تا بدون دخالت راننده به حرکت خود ادامه دهد. البته این سامانه‎ها همچنان به نظارت دائم انسان وابسته بوده و راننده بایستی آمادگی و هوشیاری لازم برای به دست گرفتن کنترل خودرو را داشته باشد. این سامانه دارای نام‎هایی چون اتوپایلوت (تسلا)، دستیار پایلوت (ولوو)، دیسترونیک پلاس (مرسدس)، سوپرکروز (کادیلاک) و دستیار انسداد ترافیکی (آئودی، کیا، پورشه) است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

    ماشین ما که ازین جنگولک بازیا نداره، اما من اسیستانت اختصاصی خودمو ساختم، از دریچه گاز یک کابل اصافی کشیدم به داخل و وصلش کردم به یک بیلبیلک تعویض دنده دوچرخه کوهستان که روی لیور دنده سوار کردم.
    توی جاده گاز رو برام ثابت نگهمیداره!
    تازه فقط این نیست، اسیستانت حفظ خطش اینطوریه وقتی دو دستی با نوکیا ۱۱چراغ پیامک میزنم، زانومو میچسبونم زیر رل و حفظ خط میکنم!
    اسیستانت مسیر یابیم هم اینطوره ک میزنم کنار و کله مو میبرم بیرون میپرسم: داداش فلان جا کجاس؟
    اسیستانت دنده عقب هم اینطوریه نمه نمه میرم تا وقتی سپر عقب بگه: ترق ق ق...

مطالب پیشنهادی