ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آشفتگی زنجیره تأمین؛ وضعیت دنیای تکنولوژی هنوز وخیم است

صنعت تکنولوژی صنعتی آسیب‌پذیر است. پاندمی ویروس کرونا به خوبی این قضیه را ثابت می‌کند که اگر تولید کنندگان و توزیع کنندگان نتوانند به موقع قطعات و محصولات را به دست کاربران برسانند، عملا با ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

صنعت تکنولوژی صنعتی آسیب‌پذیر است. پاندمی ویروس کرونا به خوبی این قضیه را ثابت می‌کند که اگر تولید کنندگان و توزیع کنندگان نتوانند به موقع قطعات و محصولات را به دست کاربران برسانند، عملا با صنعتی ورشکسته طرف هستیم. مشکل اصلی اینجاست که شرایط این صنعت، بحرانی‌تر از گذشته شده و هیچ نشانی از بهبود در آن دیده نمی‌شود.

روز جمعه یکی از تحلیلگران حوزه تجارت در رابطه با وضعیت آمریکا و واردات قطعات الکترونیکی، نمایی غمناک را به تصویر کشید. بر اساس تحلیل‌های او، در ۳ هفته اول ماه مارس سال جاری میلادی، واردات محصولات الکترونیکی از چین به این کشور با ۵۰ درصد کاهش مواجه شده است. به دلیل قرنطینه کل چین، سازندگانی همچون فاکسکان که اکثر محصولات اپل را تولید می‌کنند، نتوانستند صادراتی داشته باشند و به همین دلیل اکثرا به دنبال خروج از بازار چین هستند.

صنعت تکنولوژی

برای مثال کمپانی ویسترون که یکی از شرکای تجاری بزرگ اپل به حساب می‌آید، هفته پیش عنوان کرد که قصد دارد حداکثر ۵۰ درصد از کسب و کار خود را از چین خارج کند. این یک تغییر اساسی برای تولید کنندگان فناوری به حساب می‌آید که از مدت‌ها پیش زمزمه‌های آن به گوشی می‌رسید، ولی با توجه به شرایط فعلی انتظار می‌رود که سریع‌تر و بی‌برنامه‌تر از گذشته پیش برود.

در عین حال، علاوه بر این که این کارخانه‌ها به دنبال نیروی کار و قطعات جدید هستند، ساختن یک کارخانه نیز در برنامه‌های آن‌ها جای گرفته که شرایط بسیاری از این کمپانی‌ها را وخیم‌تر از گذشته می‌کند. به شرایط فوق، کمبود لیتیوم را نیز اضافه کند. تحلیلگران می‌گویند شرایط قرنطینه در بسیاری از کشورهای صادر کننده لیتیوم مانند استرالیا و شیلی، باعث شده تا حمل و نقل این ماده معدنی با مشکل مواجه شود.

البته صنعت تکنولوژی هنوز به شرایط بحرانی نرسیده و ذخیره لیتیوم به اندازه کافی دارد، اما با این حال بسیاری از معادن لیتیوم، با حمل و نقل و صادرات آن مشکل دارند. برای مثال یک معدن‌دار می‌گوید « مشکل در ثبت سفارشات و تولیدات نیست. مشکل در رابطه با صادرات و ارسال آن است. آیا می‌توانیم با کشتی ارسال کنیم؟ آیا کانتینر وجود دارد؟».

صنعت تکنولوژی

در پی کمبود لیتیوم، مشکلات فراوانی برای تولید کنندگان صنعت تکنولوژی به وجود می‌آید که گل سر سبد آن همان باتری‌هایی است که بسیار هم به آن وابسته هستیم. با این حال نتیجه‌گیری از این وضعیت چندان کار ساده‌ای نیست. بسیاری از کارمندان در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و بسیاری از کسب و کار‌ها نیز تعطیل شده‌اند؛ در نتیجه تقاضا نیز کاهش داشته است.

اگر کارخانه‌ها نیمه باز هستند، کمبود لیتیوم دیگر اهمیتی ندارد. شرایط فعلی آنقدر هرج و مرج است که نمی‌توان نتیجه‌ای از آن به دست آورد. با این حال پیامدهای این شرایط بیشتر برای تولیدکنندگانی ترسناک است که می‌خواهند محصولات خود را در این شرایط معرفی کنند؛ شرایطی که همه می‌دانیم چقدر بهم ریخته و ترسناک است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی