ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پروتئین‌های دندان
علمی

کشف شواهد جدیدی از ارتباط انسان مدرن با گونه اسرارآمیز باستانی

سالانه تحقیقات زیادی درباره تکامل انسان صورت می‌گیرد. دانشمندان به تازگی موفق به استفاده از یک روش جدید برای بررسی پروتئین‌های دندان 800 هزار ساله شده‌اند که اطلاعات جدیدی در رابطه با اجداد انسان در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۵

سالانه تحقیقات زیادی درباره تکامل انسان صورت می‌گیرد. دانشمندان به تازگی موفق به استفاده از یک روش جدید برای بررسی پروتئین‌های دندان 800 هزار ساله شده‌اند که اطلاعات جدیدی در رابطه با اجداد انسان در اختیار ما قرار می‌دهد.

اگرچه انسان خردمند (Homo sapiens) تنها گونه انسان محسوب می‌شود که همچنان زنده است، اما برای رسیدن به جایی که هستیم، گونه‌های مختلفی منقرض شده‌اند. با وجود انقراض این گونه‌ها، کشف نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر یکی از مشکلاتی است که دانشمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

جدول زمانی معمولا توسط فرایندهای مختلف روی استخوان‌ها و لایه‌های رسوبی مشخص می‌شود. روابط میان گونه‌ها توسط این جدول زمانی تعیین می‌شود و سپس با بررسی ساختارها و ویژگی‌های استخوان‌ها، پیشرفت در تکامل انسان‌ها ردیابی می‌شود.

برای تحقیق جدید، محققان دانشگاه کپنهاگ  از یک ابزار جدید با نام Palaeoproteomics استفاده کردند تا به یک نتیجه دقیق‌تر دست پیدا کنند. روش آن‌ها شامل توالی پروتئین‌ها در بقایای باستانی می‌شود و روی نمونه‌های بسیار قدیمی که همچنان دارای DNA دست نخورده هستند، کارایی دارد. در این تحقیق دندان‌های 800 هزار ساله یک گونه کهن و اسرارآمیز انسانی، انسان پیشگام (Homo antecessor) مورد بررسی قرار گرفت.

پروتئین‌های دندان

یکی از نویسندگان این تحقیق، «جسپر ولگارد اولسن» اعلام کرده:

«ما با استفاده از طیف سنجی جرمی توانستیم توالی اسیدهای آمینه موجود در پروتئین‌ باقی مانده در مینای دندان انسان پیشگام را مشخص کنیم. سپس می‌توانیم آن را با توالی پروتئین قدیمی که در دیگر گونه‌های انسانی به آن‌ها دست پیدا کرده‌ایم، برای مثال نئاندرتال و انسان خردمند، مقایسه کنیم. این مقایسه ارتباط ژنتیکی میان این گونه‌های انسانی را مشخص می‌کند.»

با استفاده از این فرایند، این تیم توانست جایگاه انسان پیشگام در میان گونه‌های انسان را دقیق‌تر از گذشته مشخص کند. در حالی که تحقیقات گذشته به این موضوع اشاره کرده بودند که نئاندرتال و انسان‌تبار دنیسووا آخرین اجداد مشترک انسان‌ها هستند، بررسی جدید مشخص می‌کند که انسان پیشگام شباهت زیادی به ما دارد، البته ما مستقیما از آن‌ها نشات نگرفته‌ایم.

نویسنده اصلی این تحقیق، «فریدو ولکر» اعلام کرده:

«تحلیل پروتئین‌ باستانی شواهدی از ارتباط نزدیک میان انسان پیشگام، ما، نئاندرتال و انسان‌تبار دنیسووا ارائه می‌دهد. نتایج بدست آمده توسط تحقیق ما این ایده که انسان پیشگام گروه خواهر گروهی شامل انسان خردمند، نئاندرتال و انسان‌تبار دنیسووا است را حمایت می‌کند.»

پروتئین‌های دندان

به گفته این تیم، استفاده از Palaeoproteomics برای فسیل‌های دیگر، احتمالا اطلاعات بیشتری از اجداد انسان‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Mohamad Hashemi
    Mohamad Hashemi | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

    دوست عزیز emdarial هیچکس درجایگاهی نیست که مطلبی رو کاملا رد یا تایید کنه شمایی که درسال ۲۰۲۰ زندگی میکنی حتما بهتر میدونی که همه چیز در در دنیا نسبی هست، و البته حتما بهتر میدونی نمیشه کسی رو از روی یک جمله قضاوت کرد! بنده ادعایی ندارم درجواب ایشون اون مطلبو فرستادم. درضمن فکرمیکنم به ذهنی بسته میگن که درهارو بر روی هرچیزی که بهش معتقد نیست میبنده و کورکورانه و بدون تفکر در عقاید مخالف از عقاید خودش دفاع میکنه.

    • عزراییل
      عزراییل | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

      دوست عزیز وقتی علم با دلیل صحبت میکنه چرا باید گفته های بدون دلیلی که بیشتر از ۱۰۰۰ سال فقط تکرار میشه رو باور کرد؟ علم حداقل همیشه رو به جلو حرکت میکنه و خوبیش اینه که مثل عقیده (قصد توهین ندارم) ثابت نیست که ریشه هاش متزلزل بشه.علم همیشه در حال اکتشافه این چیز خوبی نیست که بشه بهش تکیه کرد یا نه؟

  • ℳԊT
    ℳԊT | ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

    1400 - 500 سال پیش قرآن گفته بود خیلی قبل ، انسان های قدرتمند تر و با هوش تری وجود داشته که از ما خیلی پیشرفته تر هستند و از ما خیلی بیشتر آبادانی کردند ...

    • عزراییل
      عزراییل | ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

      میشه بگی کدوم آیه همچین چیزی گفته؟

      • Mohamad Hashemi
        Mohamad Hashemi | ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

        آیه ۳۰ سوره بقره:
        و آن زمان را یاد آر که پروردگارت به فرشتگان گفت: به یقین جانشینی در زمین قرار می دهم. گفتند: آیا موجودی را در زمین قرار می دهی که در آن به فساد و تباهی برخیزد و به ناحق خون ریزی کند و حال آن که ما تو را همواره با ستایشت تسبیح می گوییم و تقدیس می کنیم. [پروردگار] فرمود: من [از این جانشین و قرار گرفتنش در زمین اسراری] می دانم که شما نمی دانید. (۳۰)
        بعضا به این آیه اشاره میشه، به این دلیل که فرشته ها علم به این موضوع داشتن که اگر آدم ها به روی زمین برن (مانند مخلوقات قبلی) فساد و خونریزی میکنن.

        • Emdarial
          Emdarial | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

          پاسخ شما هیچ ربطی به ادعایی که کردی نداشت؛ وقتی مغز شمایی که داری تو سال ۲۰۲۰ زندگی میکنی انقدر بستست از پیامبرت که ۱۵۰۰ سال پیش زندگی میکرده چه انتظاری هست

        • عزراییل
          عزراییل | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

          الان این آیه کجاش در مورد انسان های قبل از آدم و حوا چیزی گفته؟

مطالب پیشنهادی