ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل کروم ۸۱ منتشر شد؛ مروری بر ویژگی‌های جدید

زمان اولیه انتشار نسخه ۸۱ کروم به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر ۳ هفته‌ای رو به رو شد. امروز اما روز بروزرسانی فرا رسیده و گوگل جدیدترین نسخه از مرورگر محبوب خود را منتشر ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

زمان اولیه انتشار نسخه ۸۱ کروم به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر ۳ هفته‌ای رو به رو شد. امروز اما روز بروزرسانی فرا رسیده و گوگل جدیدترین نسخه از مرورگر محبوب خود را منتشر کرده است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا ویژگی‌های جدید این مرورگر را بررسی کنیم.

نسخه ۸۱ کروم قرار بود بروزرسانی حجیم‌تری باشد و ویژگی‌های بیشتری را معرفی کند. با این حال همانطور که ویروس کرونا تقریبا تمامی جنبه‌های مختلف زندگی ما را تغییر داد، دست از سر مهندسین گوگل هم برنداشت و آن‌ها را مجاب کرد تا برخی از ویژگی‌های این نسخه را حذف کرده و به نسخه‌های آتی منتقل کنند. نکته جالب اینجاست که تاخیر در عرضه نسخه ۸۱ کروم، منجر به آشفتگی در برنامه‌ریزی ۶ هفته‌ای انتشار آن شد و به همین دلیل نسخه بعدی این مرورگر، نسخه ۸۳ خواهد بود و بر اساس گفته‌های این کمپانی، توسعه نسخه ۸۲ به کلی از دستور کار خارج شده است.

نسخه ۸۱ کروم

از ویژگی‌هایی که نتوانستند راه خود را به این نسخه باز کنند، می‌توان به باز طراحی رابط کاربری المان‌های فرم‌های تحت وب و حذف پشتیبانی از پروتکل‌های رمزنگاری TLS 1.0 و TLS 1.1 اشاره کرد. اولین ویژگی به دلیل نرسیدن مهندسین گوگل به برطرف کردن چند باگ جزئی حذف شد و قرار است ماه آینده همزمان با نسخه ۸۳ کروم منتشر شود.

ویژگی دوم نیز به دلیل شیوع کرونا لغو شد، زیرا در صورتی که کروم به پشتیبانی از این دو پروتکل رمزنگاری پایان می‌داد، بسیاری از کاربران نمی‌توانستد به سایت‌های دولتی و به خصوص سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات درمانی دسترسی پیدا کنند. بر اساس گفته‌های گوگل، بسیاری از این سایت‌ها همچنان از این پروتکل‌ها استفاده می‌کنند و به دلیل شیوع کرونا هنوز فرصت بروزرسانی پروتکل‌های خود را نداشته‌اند.

با این حال این بهم‌ریختگی بی‌سابقه منجر به ناتوانی گوگل در بهبود تجربه کاربری و ارائه ویژگی‌های غیرکاربردی نشده است. اتفاقا نسخه ۸۱ کروم چندین ویژگی جالب دارد که در ادامه هر کدام را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

آغاز آزمایش‌های میدانی NFC تحت وب

نسخه ۸۱ کروم

گوشی‌های هوشمند مدرن مدت‌هاست که از تکنولوژی NFC استفاده می‌کنند، اما کاربران عموما باید برنامه‌ای مخصوص نصب کنند تا بتوانند با تگ‌های NFC تعامل داشته باشند. NFC تحت وب که به نسخه ۸۱ کروم اضافه شده، در قالب یک API به توسعه‌دهندگان و کاربران اجازه می‌دهد که به کمک وب سایت‌ها، با تگ‌های NFC تعامل داشته باشند.

گوگل عقیده دارد چون کاربران یک برنامه کمتر نصب خواهند کرد، استفاده از این روش محبوبیت بالایی نزد آن‌ها ایجاد می‌کند. همچنین توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند استفاده‌های گوناگونی از این قابلیت کنند. برای مثال گوگل سناریو‌های زیر را متصور می‌شود:

  • موزه‌ها و گالری‌های هنری می‌توانند در کنار نمایش آثار، یک تگ NFC را نیز قرار دهند که به کمک وب سایت مخصوص آن نمایشگاه، اطلاعات بیشتری را برای کاربران به نمایش در بیاورد.
  • وب سایت‌ها و سایت‌های اداری که معمولا به کمک یک شبکه اینترانت انبار‌های خود را مدیریت می‌کنند، می‌توانند داده‌هایی را روی تگ‌های NFC هر محصول یا محل ذخیره آن بنویسند/بخوانند و مدیریت انبار را ساده‌تر کنند.
  • به کمک NFC تحت وب نسخه ۸۱ کروم، می‌توان در کنفرانس‌ها کارت‌های ورود را اسکن کرد.
  • به کمک این قابلیت و در شبکه‌های مبتنی بر اینترانت می‌توان اطلاعات لازم برای آماده‌سازی یک دستگاه جدید را بین کارمندان به اشتراک گذاشت.

البته نباید فراموش کرد که این قابلیت یک آزمایش میدانی است و برای تمامی کاربران فعال نخواهد شد. به صورت کلی و اگر قابلیت NFC تحت وب آنطور که گوگل انتظار دارد پیش رود، همزمان با نسخه ۸۴ گروم در اختیار تمامی کاربران قرار خواهد گرفت.

سومین گام از بروزرسانی محتوای مختلط

نسخه ۸۱ کروم

شاید گوگل بسیاری از ویژگی‌های امنیتی نسخه ۸۱ کروم را به دلایل مختلف منتشر نکرده باشد، اما سومین گام از بروزرسانی محتوای مختلط که با نسخه ۷۹ کروم منتشر شد را طبق برنامه‌ریزی‌های خود به دست کاربران رسانده است. بروزرسانی محتوای مختلط به کمک پروتکل امنیتی HTTPS صورت می‌گیرد. بسیاری از سایت‌هایی که بر بستر این پروتکل بارگذاری می‌شوند، تمامی محتوای خود را به کمک HTTPS نمایش نمی‌دهند.

برای مثال ممکن است برخی از اسکریپت‌های جاوا، تصاویر و جداول بر بستر HTTP لود شوند که این منجر به امن نشدن تمام محتوای یک وب سایت می‌شود. بروزرسانی ناگهانی تمامی محتوای یک وب سایت به بستر HTTPS منجر به بروز مشکلاتی می‌شد. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت این کار را در ۳ مرحله انجام دهد که نسخه ۸۱ کروم، سومین و آخرین مرحله از این بروزرسانی است.

در ابتدا اسکریپت‌ها، iFrame و دیگر محتوا به HTTPS منتقل شدند و پس از آن در نسخه ۸۰ نوبت به منابع صوتی و تصویری رسید. نسخه ۸۱ کروم نیز عکس‌ها و دیگر محتوای باقی‌مانده از دو مرحله اول را بروزرسانی می‌کند. در صورتی که کروم نتواند محتوایی را به بستر HTTPS منتقل کند، نمایش آن به صورت کلی برای کاربر از دسترس خارج می‌شود.

این‌ها تنها چند مورد از ویژگی‌های نسخه ۸۱ کروم بود. ویژگی‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که چندان برای کاربران کاربردی ندارد و بیشتر توسعه‌دهندگان را هدف قرار داده است. در آخر نیز لازم به ذکر است اگر از حالت تاریک کروم استفاده می‌کنید، با بروزرسانی به نسخه ۸۱ کروم، نوار آدرس شما سفید خواهد شد که یکپارچگی آن را برهم می‌زند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • FarshiD
    FarshiD | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    نوار آدرس بار کروم رو میشه به پایین منتقل کرد من هر راهی که توی سایت ها بود انجام دادم اصلا نشد یعنی گزینه ای که اونا میگن نیست اندروید گوشیم 10 و کروم هم به اخرین نسخه بروزرسانی کردم لطفا راهنمایی کنید خیلی اذیتم

  • Reza12022
    Reza12022 | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

    کروم ۷۰ با نسخه ۸۰ مقایسه کنید کلا یکیییه،،،

    • herogame
      herogame | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

      ? پس این گوگل بیکاره که این همه developer رو مشغول بهینه کردن و اضافه کردن ویژگی های جدید به این مرورگر و کلا وب اپ ها میکنه، کروم به جرات کامل ترین مرورگریه که تا حالا ساخته شده، اگه از تکنولوژی هایی که توی این مرورگر هست خبر ندارین دلیل نمیشه که نسخه 70 و 81 هیچ فرقی باهم نداشته باشن ?

  • mahdisepahvand1375
    mahdisepahvand1375 | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

    من آپدیت کردم چیز خاصی ندیدم حتی حالت شب هم بهش اضافه نشده کروم واقعا دارک مود نیازه/به نظرمن برنامه google goبهتر از کروم روی گوشی کارمیکنه که سرعت وامکانات بیشتری داره✌

  • pars
    pars | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

    روی ویندوز firefox یک چیز دیگست خیلی مواردش از کروم بهتره

    • Reza12022
      Reza12022 | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

      سلام پیشنهاد می‌کنم مرورگر یاندکس روهم امتحان کنید،،، بسیار عالی و باکیفیت،،با نسخه موبایل نرم افزارYandex Bowser همSyncمیشه دیتاش که عالیه ،مثلا با ویندوز رویه سایت لاگین می‌کنید و اطلاعات ورود رو ذخیره می‌کنید ،،رو موبایل هم به اون اطلاعات دسترسی دارید که بسیار بسیار عالی و کاربردییه این ویژگییش

      • seyed ebad
        seyed ebad | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

        دوست عزیز از اینکه یک مرورگر معرفی کردید ممنونم،اما همین ویژگی در کرو هم هست فقط کافیه در نسخه ویندوز و اندروید یک ایمیل و یا جیمیل مشترک بدین،اونوقت نسخه دسکتاپ با اندروید با هم سینگ میشن

مطالب پیشنهادی