ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اتاقک های بیمارستانی
علمی

اتاقک ماژولار و متحرک؛ راهکار استارتاپی برای حل مشکل کمبود تخت در بیمارستان‌ها

با افزایش چشمگیر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ برخی مناطق به برپایی بیمارستان های صحرایی و استفاده از کانکس و چادر برای اسکان بیماران و کادر درمان روی آورده اند اما این اماکن از نظر بهداشتی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۰

با افزایش چشمگیر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ برخی مناطق به برپایی بیمارستان های صحرایی و استفاده از کانکس و چادر برای اسکان بیماران و کادر درمان روی آورده اند اما این اماکن از نظر بهداشتی و رفاهی با مشکلات قابل توجهی مواجه هستند.

یک استارتاپ آمریکایی برای رفع این مشکل اتاقک های بیمارستانی را طراحی کرده که نه تنها قیمتی کمتر و امکاناتی بیشتر دارند، بلکه چند بار مصرف بوده و به سرعت بر پا می شوند. علاوه بر این مثل چادرهای مسافرتی قابل جمع کردن بوده و با هر تریلر می توان ۲۴ واحد از آنها را جابجا کرد.

استارتاپ Jupe این اتاقک را قبلا برای مواردی توسعه داده بود که مردم بر اثر بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله منازل خود را از دست داده اند اما پس از بحران کرونا با همکاری متخصصان حوزه بهداشت و درمان نسخه های مختلفی از آنرا برای بیمارستان ها طراحی کرد که هر یک کاربرد ویژه ای دارند.

سرویس بهداشتی ماژولار Jupe

نسخه اول اتاقی برای استراحت پزشکان و پرستاران بین شیفت ها بوده و قابلیت هایی مثل اتصال به وای‌فای، عدم نیاز به شبکه برق محلی، دمای قابل کنترل، عایق صوتی و استفاده مجدد داشته و قابل پاکسازی و ضد عفونی کردن دارد. این اتاقک را می توان در پارکینگ بیمارستان برپا کرد و مناسب زمان هایی است که کادر درمان به خاطر پیشگیری از احتمال انتقال ویروس کرونا به اعضای خانواده، در بیمارستان اقامت دارند.

نسخه دوم اقامتگاه برای آن دسته از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ طراحی شده که نیاز به مراقبت های ویژه در ICU ندارند. این مدل دارای توالت و سینک بوده و امان نصب دستگاه تنفس مصنوعی دارد. وجود فشار منفی در اتاقک مانع سرایت میکروب ها شده و فضایی مجزا برای تجهیزات حفاظتی کادر درمان در آن تعبیه شده است.

نسخه سوم هم که هنوز به صورت کامل معرفی نشده نقش یک واحد مجزای ICU را ایفا کرده و در شرایط اضطراری به نجات جان بیماران کمک می کند.

اتاقک های بیمارستانی

توسعه دهندگان این اقامتگاه ها هدف خود را طراحی فضایی عنوان کرده اند که در کنار قیمت کمتر نسبت به تخت های بیمارستانی معمول، حس ایزوله بودن را از بیماران دور کرده و احتمال سرایت بیماری به خاطر اسکان بیماران در بیمارستان های صحرایی را به حداقل برساند.

طراحی اصلی این پروژه یکی از مهندسان سابق اسپیس اکس است و انتظار می رود نمونه های اولیه اتاقک ها تا سه هفته دیگر آماده شوند. میزان تولید انبوه این محصولات تا پاییز که احتمالا شاهد موج دوم کووید-۱۹ خواهیم بود، به هزاران واحد در ماه خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی