ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اقیانوس‌ها
علمی

تحقیقی جدید از نقش مهم اقیانوس‌ها در جذب دی اکسید کربن خبر می‌دهد

اقیانوس‌ها در سراسر جهان نقش مهمی در تنظیم میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر دارند. بر اساس تحقیقی جدید، اقیانوس‌ها دو برابر بیش از اندازه‌گیری‌های قبلی دی اکسید کربن جذب می‌کنند. اقیانوس‌ها همانند جنگل‌ها ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵

اقیانوس‌ها در سراسر جهان نقش مهمی در تنظیم میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر دارند. بر اساس تحقیقی جدید، اقیانوس‌ها دو برابر بیش از اندازه‌گیری‌های قبلی دی اکسید کربن جذب می‌کنند.

اقیانوس‌ها همانند جنگل‌ها کربن را جذب می‌کنند. کربن توسط ارگانیسم‌هایی که از آن برای فتوسنتز استفاده می‌کنند، جذب می‌شود. فیتوپلانکتون که در دریا سکونت دارد، در این فرایند نقش دارد و از نور خورشید و کربن برای تولید مواد غذایی و انرژی استفاده می‌کند. این ارگانیسم‌های میکروسکوپی پس از این کار می‌میرند و یا توسط زئوپلانکتون‌ها از بین می‌روند.

این اقدامات، فیتوپلانکتون را به اعماق اقیانوس می‌برد و کربن ذخیره شده توسط آن‌ها مصرف می‌شود. آن‌ها در رسوبات دفن می‌شوند یا توسط موجودات دریایی بزرگتر خورده می‌شوند. در حالت کلی به نظر می‌رسد نزدیک به یک سوم دی اکسید کربن تولید شده توسط فعالیت‌های انسان، از این طریق جذب می‌شود.

تا به امروز چنین باوری در میان محققان وجود داشت، با این حال دانشمندان موسسه اقیانوس شناسی وود هول (WHOI) معتقدند این «پمپ بیولوژیکی» کربن بیشتری جذب می‌کند. دانشمندان تا به امروز تنها لایه بالایی اقیانوس که نور خورشید در آن نفوذ می‌کند را مورد بررسی قرار داده‌اند، اما این تیم با استفاده از روش جدیدی برای اندازه‌گیری میزان دی اکسید کربن جذب شده، به چنین نتیجه‌ای رسیده است.

اقیانوس‌ها

یکی از دانشمندان زمین‌شیمی، «کن بسهلر» در این زمینه اعلام کرده:

«اگر به اطلاعات یکسان در روش جدید نگاه کنید، دیدگاه بسیار متفاوتی نسبت به نقش اقیانوس در فرایند جذب کربن و همچنین تنظیم وضعیت اقلیمی پیدا خواهید کرد.»

این تیم به جای اندازه‌گیری عمق ثابتی از اقیانوس، از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سنسورهای کلروفیل استفاده کرد. این سنسورها، وجود فیتوپلانکتون در اقیانوس را مشخص می‌کنند. بر اساس تحلیل صورت گرفته، تیم به این موضوع پی برد که عمقی که فیتوپلانکتون‌ها در آن حضور دارند، در نقاط مختلف جهان متفاوت است. با توجه به این موضوع، اقیانوس‌ها سالانه دو برابر بیش از چیزی که تصور می‌شود، دی اکسید کربن جذب می‌کنند.

به گفته این تیم، استفاده از این روش در مناطق بیشتر درک جدیدی از این پمپ بیولوژیکی کربن ایجاد می‌کند که نتیجه آن، بررسی دقیق‌تر نقش آن در تغییرات اقلیمی است. این موضوع در سیاست‌های کشورهای مختلف برای کنترل تغییرات اقلیمی نقش خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی