ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیارک بنو
علمی

محبوب‌ترین تهدید زمین؛ وجب به وجب سیارک بنو را ببینید

سیارک بنو یکی از معدود اجرام فضایی است که دانشمندان ناسا علاقه زیادی به آن نشان داده‌اند. یکی از علت‌های این علاقه به قدمت این سیارک مربوط می‌شود که بر اساس گفته‌های اخترشناسان، هم سن ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

سیارک بنو یکی از معدود اجرام فضایی است که دانشمندان ناسا علاقه زیادی به آن نشان داده‌اند. یکی از علت‌های این علاقه به قدمت این سیارک مربوط می‌شود که بر اساس گفته‌های اخترشناسان، هم سن منظومه شمسی است. اخیرا ناسا عکس‌هایی از سطح این سیارک گرفته که به ما اجازه می‌دهد اجسام ۲۵ سانتی متری روی آن را نیز از هم تمیز دهیم.

سیارک بنو (Bennu) در رتبه دوم مقیاس خطر برخورد احتمالی پالرمو قرار می‌گیرد. این بدان معناست که در ۱۵۰ سال آینده احتمال برخورد بسیار خطرناک آن به زمین وجود دارد. با این حال دانشمندان ناسا توانسته‌اند با کیفیت‌ترین عکس جهان را از این سیارک بگیرند. وظیفه ثبت این عکس بر عهده فضاپیمای ناسا به نام OSIRIS-REx بوده که در تاریخ ۷ آوریل سال ۲۰۱۹ از فاصله ۳.۵ الی ۵ کیلومتری به ناسا مخابره شده و سطحی معادل ۴۸۸ متر از سیارک بنو را پوشش داده است.

برای این که کیفیت این عکس را بهتر درک کنید، می‌توان به ابعاد هر پیکسل عکس ۵۰۶۶۹ در ۲۵۳۵۰ پیکسلی اشاره کرد که برابر با ۲ اینچ است. بدین ترتیب با نگاه کردن به این عکس می‌توانید اجسامی به کوچکی ۲۵ سانتی متر را نیز تشخیص دهید. فراموش نکنید که این عکس از فاصله ۴ کیلومتری گرفته شده و بر اساس گفته‌های ناسا، این عکس باکیفیت‌ترین عکسی از سطح یک جرم فضایی بوده که تاکنون ثبت شده است.

سیارک بنو

البته پیش از این نیز عکس‌هایی از فاصله نزدیک‌تر از سطح مریخ و ماه دیده‌ایم، ولی اکثر آن‌ها عموما با زاویه دید محدود و توسط دوربین تعبیه شده در یک مریخ‌نورد یا ماه‌نورد ثبت شده‌اند. همچنین گفتنی است که هیچ مدارگردی نتوانسته عکسی با این جزئیات ثبت کند. با تمامی این تفاسیر، در حال حاضر اطلاعات زیادی از سیارک بنو در دسترس است.

به لطف اخترشناسان می‌دانیم که سطح سیارک بنو همانند یک آتشفشان سنگ‌هایی را به فضا پرتاب می‌کند که رفتاری عجیب برای یک سیارک به حساب می‌آید. همچنین به کمک تخته‌سنگ‌های عظیم‌الجثه‌ای که روی سطح آن پخش شده است، می‌توان گفت که با سطحی به شدت ناهموار طرف هستیم. آثاری از مگنتیت نیز در این سیارک دیده شده که حاکی از تعاملات آن با آب است.

با این حال تنها هدف مهندسین ناسا از تصویر‌برداری از سطح این سیارک، تولید یک تصویر پس‌زمینه با کیفیت نبوده و آن‌ها قصد دارند در مرداد سال جاری روی سطح سیارک بنو فرود بیایند. در اصل هدف از ثبت این تصویر نیز انتخاب محل فرود در بخش بزرگی از منطقه شمالی آن بوده که با اسم رمز «بلبل» (Nightingale) شناخته می‌شود.

فرود فضاپیمای OSIRIS-REx نیز به آرامی صورت خواهد گرفت تا کمترین تداخل را در سطح این سیارک ایجاد کند. همچنین به کمک یک دمنده نیتروژن، ذراتی که به کمک بازوی رباتیکی جمع‌آوری خواهند شد، به اطراف پرت می‌شوند. اگر همه‌چیز بر اساس برنامه‌ریزی پیش برود، فضاپیما با نمونه‌های جمع‌آوری شده در سپتامبر سال ۲۰۲۳ به زمین باز خواهد گشت که امیدواریم این نزدیک‌ترین فاصله سیارک بنو با زمین باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ahmad
    Ahmad | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

    چه فایده وقتی طهارت ندارن و روغن بنفشه اماله نمیکنن ؟ همه بدن فقط ما خوبیم

    • pylordvader
      pylordvader | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

      حالا مثلا این عکس ها را قراره به جای ماسک شیاف کنند امریکا فعلا مرده هاش را از یخچال به قبرستان هدایت بکنه عکس فضایی پیش کش

    • سونیا پارسی
      سونیا پارسی | ۲۱ فروردین ۱۳۹۹

      یکی حالا گفت روغن بنفشه شماها چرا زود سو استفاده میکنید؟کسی که عاقل باشه میدونه روغن بنفشه یا روغن قرمزه هیچ تاثیری روی کرونا نداره،کسی هم که این حرفو زده حتما سودی داشته وگرنه همه میدونن این حرف چرت و پرتی بیش نیست

مطالب پیشنهادی