ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

جهان در قرنطینه؛ کاهش آلودگی های کربنی امسال رکورد می زند؟

به خاطر پاندمی کرونا ویروس جدید، مردم سراسر دنیا در قرنطینه به سر می برند و این مساله خوشبختانه به کاهش قابل توجه آلودگی هوا منجر شده است اما تحلیل های مختلفی در دست انجام ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

به خاطر پاندمی کرونا ویروس جدید، مردم سراسر دنیا در قرنطینه به سر می برند و این مساله خوشبختانه به کاهش قابل توجه آلودگی هوا منجر شده است اما تحلیل های مختلفی در دست انجام است که نشان می دهند تصاعدات گازهای گلخانه ای نیز به شدت در حال کاهش هستند و انتظار می رود که امسال بیشترین کاهش سالانه در تصاعدات گازهای گلخانه ای رخ دهد.

وبسایت Carbon Brief که اخبار زیست محیطی را منتشر می کند روز گذشته تحلیل جامعی در این رابطه منتشر کرد و در آن خبر داد که پاندمی کووید ۱۹ باعث کاهش ۱۶۰۰ مگاتن از تصاعدات کربنی خواهد شد. این رقم برابر است با خارج شدن ۳۴۵ میلیون ماشین از سطح جاده ها و احتمالا بیشترین میزان کاهش در تصاعدات گازهای گلخانه ای محسوب می شود. خوشبختانه گفته شده که این ارقام احتمالا پایین تر از میزان واقعی است و بعد از آنکه کشورهای دیگر نیز اطلاعات و جزئیات مربوط به سطح آلودگی هوای خود را ارائه کردند میتوان به جمع بندی بهتری در این رابطه دست پیدا کرد.

البته در نظر داشته باشید که کاهش قابل توجه تصاعدات گلخانه ای به معنای خوب بودن پاندمی کووید ۱۹ نیست چراکه تاکنون ۹۰ هزار نفر به خاطر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند و بیش از ۱.۵ میلیون نفر نیز به کووید ۱۹ مبتلا شده اند. در آمریکا نرخ بیکاری به دلیل قرنطینه خانگی به رقم ۱۳ درصد رسیده است و ظرف سه هفته اخیر بالغ بر ۱۷ میلیون نفر در این کشور اعلام بیکاری کرده اند. کارشناسان حوزه اقتصادی اعلام کرده اند که پیامدهای منفی این پاندمی روی سلامت و اقتصاد تا سال ها احساس خواهد شد.

اما باز گردیم به علل کاهش تصاعدات گازهای گلخانه ای؛ حالا بسیاری از مردم از خانه کار می کنند و در نتیجه دفاتر کار انرژی کمتری مصرف می کنند. قرنطینه همچنین به معنای آن است که ماشین های کمتری در سطح جاده ها تردد می کنند و هواپیماهای کمتری در آسمان به پرواز در می آیند و در نتیجه تصاعدات کمتر خواهد شد. فعالیت های صنعتی نیز به خاطر این بیماری کاهش پیدا کرده و تقاضا برای انرژی برای اولین بار طی ۱۶ سال اخیر کاهش پیدا کرده است که این نیز علامت دیگری دال بر کاهش آلودگی های کربنی است.

با این حال کاهش یکباره آلودگی های کربنی در نتیجه شیوع کرونا ویروس نمی تواند زمین را از آینده ای که به خاطر تغییرات اقلیمی برای آن پیش بینی شده نجات دهد و تحلیل وبسایت Carbon Brief  نشان می دهد که برای جلوگیری از گرمایش فاجعه بار زمین باید تصاعدات جهانی برای مدت یک دهه سالانه ۲۲۰۰ مگاتن کم شوند تا متوسط دمای زمین ۱.۵ درجه پایین آمده و به دوران پیش از انقلاب صنعتی برسد.

این یعنی باید هر سال بیش از ۴۷۵ میلیون خودرو از سطح جاده ها کاسته شود یا مصرف نفت ۵ میلیارد بشکه کاهش پیدا کند که این نیز منوط به برنامه ریزی دقیق دولت هاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Vahid Fakhar
    Vahid Fakhar | ۲۴ فروردین ۱۳۹۹

    تا میتونید از هوای پاک و صاف و مطبوع استفاده کنید دیگه عمرا تا اخر عمر چنین هوای پاکی رو تو شهر نمیبینیم مخصوصا به محض از بین رفتن این ویروس نجیب..!کارخونه ها والاینده ها برای جبران.با تمام توانشون شروع به کار میکنن وهوا رو بدتر از قبل به گند میکشن

  • Mr. J
    Mr. J | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

    این که تصاعد گاز کربن دی اکسید کم شده خبر خوبیه اما من بیشتر نگران زمانی هستم که اوضاع برگرده به حالت قبلی. اونوقت کارخانه ها با ظرفیت بیشنر کار میکنن و کلی گاز دوباره میدن به هوا

  • رها
    رها | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

    آلودگی کم بشه به نفع تمام موجودات هست

  • mobin34
    mobin34 | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

    خیلی خوبه اگه این انتشار ویروس کرونا ادامه دار باشه؛این بشر میخواد روی زمین چیکار کنه ؟ نهایتش میخوایم زندگی راحت و آسوده داشته باشیم که در این صورت مجبوریم بیستر از منابع زمین بیشتر استفاده کنیم و جای حیوانات و گیاهان رو رو زمین بگیریم

    • نیما
      نیما | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

      اگه ادامه دار باشه احتمال اینکه خدایی نکرده یکی از عزیزانتون رو از دست بدید میره بالا

مطالب پیشنهادی