ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سطح خورشید
علمی

انتشار تصاویر اچ دی از سطح خورشید و نمایش پیچیدگی این ستاره داغ

دانشمندان برای نخستین بار عکس های رزلوشن بالایی از سطح خورشید منتشر کردند و اعلام نمودند که سطح این ستاره به مراتب پیچیده تر از چیزی است که پیشتر تصور می شد. محققان دانشگاه Central Lancashire ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

دانشمندان برای نخستین بار عکس های رزلوشن بالایی از سطح خورشید منتشر کردند و اعلام نمودند که سطح این ستاره به مراتب پیچیده تر از چیزی است که پیشتر تصور می شد.

محققان دانشگاه Central Lancashire و مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در ادامه تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی Coronal را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند و متوجه شدند بخش هایی از جو خورشید که تصور می شد تاریک و خالی باشند با نوارهایی ۵۰۰ کیلومتری از گازهای الکتریکی داغ پوشانده شده اند که بیشینه دمای هر کدام از این نوارها نیز به ۱.۸ هزار درجه سانتی گراد (۱.۸ میلیون درجه فارنهایت) می رسد.

تلسکوپ Coronal ناسا قادر است ساختارهایی از جو خورشید را با کمینه اندازه ۷۰ کیلومتر یا یک صدم درصد کل ابعاد خورشید تشخیص دهد. در تازه ترین دستاورد، این تلسکوپ موفق شد تصاویر رزولوشن بالا یا اچ دی از رشته های مغناطیسی موجود در نواحی تاریک خورشید را به زمین مخابره کند که به گفته دانشمندان از پلاسمای به شدت داغ تشکیل شده اند.

سطح خورشید

اینکه رشته های مغناطیسی سطح خورشید دقیقا از چه چیزی ساخته شده اند هنوز مشخص نیست اما براساس اعلام تیم تحقیق Lancashire این می تواند یکی از موضوعات تحقیق دانشمندان در آینده باشد.

تلسکوپ فضایی مورد استفاده ناسا که این تصاویر را ثبت کرده است نوعی ابزار اخترشناسی بی نظیر است که از طریق راکت به مدار پایینی زمین انتقال یافته و در آنجا در موقعیت مناسب نسبت به خورشید قرار گرفته است.

رابرت والش پروفسور  فیزیک خورشیدی دانشگاه Lancashire در این باره گفت که عکس های مخابره شده به زمین برای نخستین بار چشم اندازی با کیفیت از این ستاره را پیش رویمان قرار داده اند.  به گفته او تا به امروز اخترشناسان صرفا با کیفیت استاندارد می توانستند خورشید را رصد کنند. حالا اما کیفیت استثنایی این تصاویر که به لطف تلسکوپ Hi-C  ناسا فراهم شده این امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا بخشی از خورشید را با کیفیت HD مورد بررسی قرار دهیم.

سطح خورشید

این تصاویر نشان می دهند که لایه بیرونی خورشید با رشته های مغناطیسی حاوی پلاسمای داغ پوشیده شده اند و به لطف آنها میتوانیم نگاه عمیق تری را سطح این ستاره بیاندازیم.

برای درک بهتر کیفیت این تصاویر کافیست تماشای مسابقه فوتبال با رزولوشن استاندارد را با اچ دی مقایسه کنید. در رزولوشن استاندارد شما صرفا یک زمین سبز می بینید و چند یونیفرم رنگی اما در کیفیت اچ دی حتی چمن ها را هم میتوانید ببینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

    با کمینه ۷۰ کیلو متر یا "یکصدم" ابعاد کل خورشید....؟!؟! لطفا اصلاح کنید.

مطالب پیشنهادی