ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

اقتصاد یا حریم خصوصی؛ برای کنترل شیوع کرونا کدام را قربانی کنیم؟

شمار مبتلایان به کرونا از مرز 1.7 میلیون نفر عبور کرده و بیش از 102 هزار نفر قربانی این ویروس شده‌اند. کشورها به دنبال ردیابی تماس افراد برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری هستند، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

شمار مبتلایان به کرونا از مرز 1.7 میلیون نفر عبور کرده و بیش از 102 هزار نفر قربانی این ویروس شده‌اند. کشورها به دنبال ردیابی تماس افراد برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری هستند، اما نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد. در این شرایط آیا باید به فکر نجات اقتصاد جهانی و جان مردم بود یا همچنان حریم خصوصی مورد توجه قرار بگیرد؟

شاید تا چندین ماه قبل نگرانی زیادی نداشتیم و بیماری خاصی جان ما را تهدید نمی‌کرد. اما هم اکنون کرونا تبدیل به یک کابوس برای مردم سراسر جهان شده و جان بسیاری از افراد در معرض خطر قرار دارد. شمار بیکاران در بسیاری از کشورها به ویژه ایالات متحده آمریکا رو به افزایش است و امکان فروپاشی اقتصاد جهانی وجود دارد.

مردم در بسیاری از کشورها خانه نشین شده‌اند. هر روزی که شما در خانه قرنطینه هستید، تعدادی از تجارت‌ها آسیب می‌بینند و با افزایش این دوران، برگشت به شرایط عادی برای آن‌ها سخت‌تر می‌شود. اگر در مقیاس کلان به این موضوع نگاه کنیم، به آسیبی که قرنطینه به اقتصاد جهانی می‌زند، پی می‌بریم. بسته‌های حمایتی دولت‌ها و محرک‌های بانک‌های مرکزی در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرند، اما هم اکنون خطر بیکاری میلیون‌ها نفر در سراسر جهان وجود دارد. پیامدهای این موضوع نه تنها اقتصادی، بلکه اجتماعی نیز خواهد بود.

کشورها هم اکنون با سه راه برای هفته‌ها و ماه‌های آینده روبه‌رو هستند. ما می‌توانیم هم اکنون به قرنطینه پایان دهیم و خطر موج دوم شیوع کرونا که خطرناک‌تر از موج اولیه است را بیش از پیش افزایش دهیم. از طرف دیگر می‌توانیم تا زمانی که واکسن آماده می‌شود، مردم را در قرنطینه نگه داریم، البته این راه صدمات بیش از حدی به اقتصاد و جامعه می‌زند.

راه حل سوم، کاهش محدودیت‌ها در برخی مناطق است، البته افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند همچنان باید در قرنطینه بمانند و تحت نظر باشند. برای تحت نظر قرار دادن این افراد، باید از ابزارهای محتلفی استفاده کرد، ابزارهایی که کمتر باعث واکنش مردم می‌شوند و به ظاهر کمک کننده و مفید هستند. برای مثال می‌توان به شهروندان در زمانی که به افراد بیمار نزدیک می‌شوند، هشدار داد. در حال حاضر برخی دولت‌ها برای ردیابی تماس کاربران از اطلاعات گوشی‌های هوشمند آن‌ها استفاده می‌کنند. گوگل و اپل نیز قصد دارند با همکاری یکدیگر قابلیت ردیابی تماس را به سیستم عامل‌های اندروید و iOS اضافه کنند.

تصمیم‌گیری در رابطه با آینده برای سیاستمداران بسیار دشوار است، با این وجود انتظار می‌رود با فروپاشی اقتصاد یا زیر پا گذاشتن حریم خصوصی مردم روبه‌رو شویم. این احتمال وجود دارد که برخی محدودیت‌ها برداشته شوند، اقدامی که هم اکنون اتریش آن را آغاز کرده است. این کار اگر بدون آزمایش گسترده مردم، ردیابی تماس و قرنطینه اجباری باشد، احتمالا به مرحله اولیه باز می‌گردیم و دوباره مجبور به انتخاب از میان سه گزینه می‌شویم.

در حالی که تهدید حریم خصوصی با اعتراض گسترده بخشی از مردم مواجه می‌شود، رسوایی کمبریج آنالیتیکا چندان تاثیری روی محبوبیت فیس بوک نداشته. این موضوع نشان می‌دهد که مردم حاضرند برای دسترسی به چیزی که می‌خواهند، بخشی از اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارند. با توجه به این رویکرد، به احتمال بسیار زیاد مردم بین مشکلات مالی و اشتراک اطلاعات خصوصی خود، گزینه دوم را انتخاب می‌کنند.

کرونا

بدون هیچ شکی نگرانی‌ها در رابطه با نظارت مردم در حال افزایش است. اگر با قربانی کردن حریم شخصی خود بتوانیم مانع از شیوع کرونا شویم و بر این بیماری غلبه کنیم، با این سوال روبه‌رو می‌شویم که آیا نظارت به کمک فناوری می‌تواند به ما در رفع سایر مشکلات اجتماعی کمک کند؟ شاید با استفاده از تکنولوژی بتوانیم مانع از فرار مالیاتی افراد شویم، نرخ جرم و جنایت را کنترل کنیم و همچنین به پزشکان برای درمان بیماری و نجات جان افراد بیشتری کمک کنیم.

این امکان وجود دارد که برای جلوگیری از تهدید مداوم حریم خصوصی مردم، یک تاریخ انقضا برای اطلاعات درنظر بگیریم و آن‌ها را درون یک نرم افزار زندانی کنیم. این اطلاعات می‌توانند پس از مدتی به صورت خودکار نابود شوند که دیگر نگرانی در رابطه با افشای آن‌ها وجود نداشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی