ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

تصویر معروف ویروس کرونا از کجا آمده است؟

کرونا تبدیل به بزرگترین بحران در جهان شده و تا امروز قربانیان زیادی گرفته. طراحان برای این ویروس طرح‌های مختلفی ایجاد کرده‌اند که البته اکثر آن‌ها یک کره به همراه چندین شاخک را به نمایش ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۲

کرونا تبدیل به بزرگترین بحران در جهان شده و تا امروز قربانیان زیادی گرفته. طراحان برای این ویروس طرح‌های مختلفی ایجاد کرده‌اند که البته اکثر آن‌ها یک کره به همراه چندین شاخک را به نمایش می‌گذارند. تعدادی بالایی از این طرح‌ها برخلاف انتظار، حس ترس و خطر را به مخاطب منتقل نمی‌کنند.

ویروس کرونا به خوبی میان مردم سراسر جهان شناخته شده، البته طرح‌های منتشر شده از آن نیز نقش بسزایی در این موضوع داشته‌اند. این طرح‌ها یک توپ را به نمایش می‌گذارند که روی آن چندین شاخک به چشم می‌خورد، البته طراحی این شاخک‌ها برای هر طرحی متفاوت است. برخی این شاخک‌ها را به صورت مثلث‌های پیوسته و تعدادی شبیه به دستگیره‌های دایره‌ای شکل طراحی کرده‌اند.

با وجود طرح‌های مختلف، به احتمال زیاد شناخته‌شده‌ترین آن‌ها یک طرح دیجیتالی سه بعدی است که تصویرگران پزشکی، «آلیسا اکرت» و «دن هیگنز» برای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) طراحی کرده‌اند. این تصویر، شباهت زیادی به ویروس واقعی در زیر میکروسکوپ دارد. توده‌های قرمز رنگ روی کره، پروتئین‌های S نام دارند و ویروس از آن‌ها برای چسبیدن به سلول و ورود به آن استفاده می‌کند. این توده‌ها باعث ایجاد اثر تاج مانند روی ویروس می‌شوند.

کرونا

پس از چسبیدن ویروس کرونا به سلول‌های انسان، شاخک‌های قرمز رنگ باعث می‌شوند که ویروس و غشای سلولی به هم متصل شوند. شاخک‌های موجود روی این ویروس در مقایسه با شاخک‌های ویروس سارس در سال 2002، می‌توانند تا 20 برابر بیشتر باعث اتصال ویروس کرونا به سلول‌های انسانی شوند.

این تصویر سه بعدی در تاریخ 1 بهمن منتشر شد و از آن تاریخ تا به امروز، صدها طرح با الهام از آن ایجاد شده‌اند. در حالی که کرونا یک ویروس کشنده و خطرناک است، بسیاری از طرح‌ها به بیننده این حس را منتقل نمی‌کنند و هشداردهنده نیستند. این موضوع برخلاف نمادهای مطرح مانند نماد بین‌المللی خطر زیستی است، لالبته طرح‌های کرونا توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند و جذاب هستند.

در گذشته تیم طراحی DAQ، ویروس کرونا را با ظاهر متفاوتی برای مقاله‌ای از پولیتیکو خلق کرده بود. در این تصویر، ذرات ویروس آبی رنگ و دارای شاخک‌های گرد هستند. این تصویر به گونه‌ای طراحی شده که گویی هنگام لمس، حس یک جسم نرم به کاربر منتقل می‌شود.

کرونا

بسیاری از این تصاویر چنین حسی را به مخاطب منتقل می‌کنند که می‌توان ویروس را کنترل کرد. یک طرح کارتونی از این ویروس در گذشته در وب‌سایت Wired حضور پیدا کرده بود که شبیه به یک اسباب بازی بود. در این تصویر یک فرد خوشحال در حال دست تکان دادن و صحبت در رابطه با کرونا بود. این طرح نشان‌دهنده حس اطمینان خاطر است.

کرونا

این ویروس به تمام بخش‌های زندگی بشر نفوذ کرده. تصویرگر «ریکاردو توماس» از این فرصت استفاده کرده و کرونا را درون یک جدول طراحی و در تاریخ 1فروردین در اینستاگرام به اشتراک گذاشت.

کرونا

در ادامه طرحی توسط «کریستوف نیمن» روی جلد مجله نیویورکر به تاریخ 4 فروردین منتشر شد. در این تصویر بجای شاخک‌های کرونا از دومینو استفاده شده. در مرکز تصویر، یک انسان قرار گرفته که دومینوها می‌توانند به سمت وی حرکت کنند یا آن‌ها را به سمت بیرون هل دهد. در حقیقت این تصویر به ما می‌گوید که ویروس انسان را نابود می‌کند یا ما آن را از بین می‌بریم.

کرونا

اکثر تصاویری که برای ویروس کرونا طراحی شده‌اند، حس آرامش، اطمینان خاطر و خطر را به بیننده منتقل می‌کنند. به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها به ابهام، ترس و همچنین تلاش‌ها برای مبارزه با آن اشاره می‌کنند. اگرچه هنوز واکسنی برای این ویروس ساخته نشده، اما وحشت‌زدگی بالایی پیرامون آن وجود ندارد و تصاویر کمتر به مردم هشدار می‌دهند.

در حال حاضر صبر اهمیت بالایی دارد چرا که کشف درمان فرایندی زمان‌بر است. با وجود این موارد نباید احساس درماندگی کنیم، باید با اقدامات خود جان انسان‌ها را نجات دهیم. هم اکنون دانشمندان در حال توسعه داروهای ضد ویروسی هستند و همچنین شهروندان فاصله اجتماعی را حفظ می‌کنند یا خانه نشین شده‌اند. این اقدامات مبتنی بر علم هستند و شاید آن‌ها باعث شده‌اند که طرح‌های ایجاد شده به ما حس آرامش خاطر را منتقل کنند.

در حالی که نباید از کرونا بترسیم، باید بسیار مراقب باشیم. این ویروس تا به امروز جان افراد بسیاری را گرفته. در حقیقت تا به امروز بیش از 1.7 میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و نزدیک به 109 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • pylordvader
    pylordvader | ۲۴ فروردین ۱۳۹۹

    اینجا است که می فهمیم تنها نقش کامپیوتر در علوم حتی علوم رایانه نقاشی کشیدن بوده است ادم عظمت کار دانشمندانی در دوران قبل کامپیوتر بودند را بهتر درک می کند

    • Hossein MI
      Hossein MI | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

      استاد اراجبف و توهم! اکثر اون دانشمندانی که مد نظرته اندازه یک استامینوفن به درد بشر نخوردن!

      • آریا
        آریا | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

        ولش کن
        این یارو احتمالا اینقدر پای خزعبلات رائفی پور نشسته به کلی عقل و شعورش رو از دست داده(البته اگر از قبل داشته )

مطالب پیشنهادی