ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا و بزرگداشت پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو ۱۳؛ شکست موفقیت آمیز

۱۱ آپریل ۲۰۲۰ مصادف با پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو ۱۳ است و ناسا به همین مناسب برنامه هایی را برای بزرگداشت آن تدارک دیده است. مسافران این فضاپیما در میانه ماموریت خود متوجه مشکلاتی در ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

۱۱ آپریل ۲۰۲۰ مصادف با پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو ۱۳ است و ناسا به همین مناسب برنامه هایی را برای بزرگداشت آن تدارک دیده است. مسافران این فضاپیما در میانه ماموریت خود متوجه مشکلاتی در مخزن اکسیژن شده و پس از بیان جمله معروف «هیوستون، ما مشکل داریم» به سوی زمین برگشتند.

ناسا از این ماموریت به عنوان «شکستی موفقیت آمیز» یاد می کند چرا که علی رغم از کار افتادن مخزن اکسیژن در ماژول سرویس دو روز بعد از آغاز ماموریت، خدمه فضاپیما و کارکنان ایستگاه کنترل با درایت و کنترل احساسات توانستند فضاپیما را سالم روی زمین فرود بیاروند. دلیل این مشکل اتصال کوتاه در مخزن بود و مهندسان ناسا برای جلوگیری از تکرار این فاجعه دست به تغییراتی گسترده در طراحی فضاپیما زدند.

ناسا امسال و نیم قرن پس از ماموریت آپولو ۱۳ تصمیم به بزرگداشت آن گرفته که البته به خاطر کووید-۱۹ بیشتر این برنامه ها به صورت مجازی انجام می شوند. این سازمان مستندی از بازگشت فضاپیما به نام Apollo 13: Home Safe را منتشر کرده که شامل مصاحبه با Jim Lovell، فرمانده خدمه Fred Haise، خلبان ماژول ماه نشین، Gene Kranz۷ و Glynn Lunney هدایتگرهای پرواز و مهندسی به نام Hank Rotter می شود. مستند با مصاحبه ای از Lovell با این مضمون شروع می شود: «ماموریت از همان اول گرفتار بد اقبالی و بد شانسی شده بود.» این آژانس فضایی برنامه هایی را برای شبکه های اجتماعی نیز تدارک دیده است.

یکی دیگر از فعالیت ها راه اندازی سایت Apollo 13 in Real Time است که ویدیوها و فایل های صوتی مربوط به ماموریت را دقیقا در همان زمانی که ۵۰ سال پیش رخ داده، منتشر می کند. این فایل ها شامل همه جملات بیان شده توسط فضانوردان قبل و بعد از تشخیص خرابی است و بیشتر آنها برای نخستین بار دیجیتالی شده اند. فیلم آپولو ۱۳ «ران هاوارد» با بازی «تام هنکس» نیز در پلتفرم های مختلف از جمله گوگل پلی و آیتونز منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی