ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

استارتاپ‌های خاورمیانه‌ای در فصل اول ۲۰۲۰، جذب سرمایه‌ای ۲۷۷ میلیون دلاری داشتند

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی «مگنیت» (MAGNiTT)، استارتاپ‌‌های منطقه Mena (خاورمیانه و آفریقای شمالی) در سه ماهه اول سال جاری میلادی موفق به جذب 277 میلیون دلار سرمایه شده‌اند که رشدی 2 ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی «مگنیت» (MAGNiTT)، استارتاپ‌‌های منطقه Mena (خاورمیانه و آفریقای شمالی) در سه ماهه اول سال جاری میلادی موفق به جذب 277 میلیون دلار سرمایه شده‌اند که رشدی 2 درصدی را نسبت به فصل اول 2019 تجربه کرده است.

پلتفرم MAGNiTT یک جامعه آنلاین برای کارآفرینان است و ابزاری نیز برای جمع آوری سرمایه و کمک‌های مالی محسوب می‌شود و میزبان 74 سرمایه‌گذار و شتاب‌دهنده است. مگنیت از اوایل سال جاری میلادی تا به امروز شاهد افزایش 117 درصدی درخواست‌ها به صورت ماهانه بوده که علت آن، تمایل استارتاپ‌ها به یافتن راه‌های جایگزین برای جمع آوری سرمایه در بحران کنونی است. این پلتفرم اکنون در آخرین گزارش خود اعلام کرده که در اوایل سال جاری و پیش از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، استارتاپ‌ها موفق به جذب سرمایه زیادی شده بودند که برای مثال می‌توان به استارتاپ کیتوپی (Kitopi) با 60 میلیون دلار، استارتاپ وزیتا (Vezeeta) با 40 میلیون دلار و SellAnyCar با 35 میلیون دلار اشاره کرد.

میزان سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌‌های منطقه Mena در فصل اول 2020 نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته میلادی افزایش 2 درصدی داشته. در فصل اول 2019 شاهد سرمایه‌گذاری 271 میلیون دلاری در استارتا‌پ‌های منطقه Mena بودیم که در سه ماهه اول 2020 به 277 میلیون دلار رسیده است. اما آنچه همین ۲ درصد را مهم می‌کند، شیوع کرونا است که به نیمه پایانی فصل اول ۲۰۲۰ هم رسیده بود.

با شروع همه گیری کرونا، میزان معاملات سرمایه‌گذاری کاهش داشته. در حالی که در سه ماهه اول 2019 شاهد 138 قرارداد بودیم، در فصل اول 2020 این آمار با کاهش 22 درصدی به 108 مورد رسیده است. اگر این آمار را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم، با کاهش 67 درصدی معاملات در مارس سال جاری میلادی نسبت به سال 2019 روبه‌رو می‌شویم.

مدیر عامل و بنیانگذار مگنیت، «فیلیپ بهاشی» در این زمینه اعلام کرده: «ما به احتمال زیاد تا چندین ماه آینده تاثیر کامل کووید-19 در فضای سرمایه‌گذاری را حس نخواهیم کرد. با این وجود، اخیرا میزان سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده و سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی مجدد موقعیت خود در این محیط جدید هستند. اطلاع از این موضوع که کرونا در فصل‌های آینده چه تاثیری روی بازار خواهد داشت، بسیار سخت و چالش برانگیز است. بر اساس پیش‌بینی ما، سرمایه‌گذاران از شرکت‌هایی که هم اکنون در آن سرمایه‌ دارند، برای غلبه بر بحران حمایت خواهند کرد. بحران کرونا باعث ایجاد فرصت‌های جدیدی شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با پول نقد خود از آن‌ها استفاده کنند.»

به اعتقاد او، یکی از دلایل کاهش سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های خاورمیانه و آفریقای شمالی، میزان سودآوری است. رسیدن به سود یک چالش بزرگ محسوب می‌شود که این موضوع باعث شده سرمایه‌گذاران در این بخش فعالیت کمتری داشته باشند و احتمالا در ادامه سال نیز با کاهش سرمایه‌گذاری روبه‌رو خواهیم شد.

ویروس کرونا باعث شده بسیاری از مردم قرنطینه و خانه نشین شوند. در همین راستا افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فعال در زمینه مراقبت‌های پزشکی، آموزش آنلاین و همچنین تجارت الکترونیکی منطقی به نظر می‌رسد. با وجود این موضوع، برخی استارتاپ‌ها در کشورهای این منطقه به علت شیوع کرونا تعطیل شده‌اند که برای مثال می‌توان به Modist در دبی اشاره کرد که از تاریخ 14 فروردین فعالیتی ندارد.

در نظرسنجی هفتگی مگنیت که بیش از 100 موسس استارتاپ در آن شرکت کرده‌اند، 59 درصد از تاثیر بحران کرونا روی کسب و کار خود خبر داده‌اند. در این میان 48 درصد گفته‌اند که درآمد مهم‌ترین دغدغه آن‌ها محسوب می‌شود و 25 درصد جمع‌آوری سرمایه را عامل اصلی نگرانی خود اعلام کرده‌اند. 49 درصد پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ رشد آن‌ها در سال 2020 کمتر از انتظار خواهد بود و 29 درصد انتظار دارند که درآمد آن‌ها نسبت به سال 2019 کاهش پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی