ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فضاپیمای BepiColombo
علمی

فضاپیمای BepiColombo با موفقیت زمین را ترک کرد؛ آغاز سفر ۵ ساله به عطارد

هفته گذشته مشخص شد که فضاپیمای BepiColombo قرار است برای آخرین بار به کره زمین بیاید تا با انجام مانور اسلینگ شات، سرعت لازم برای رسیدن به سیاره عطارد را کسب کند. پس از انجام موفقیت‌آمیز ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

هفته گذشته مشخص شد که فضاپیمای BepiColombo قرار است برای آخرین بار به کره زمین بیاید تا با انجام مانور اسلینگ شات، سرعت لازم برای رسیدن به سیاره عطارد را کسب کند. پس از انجام موفقیت‌آمیز ماموریت، این فضاپیمای برای همیشه زمین را ترک خواهد کرد.

فضاپیمای BepiColombo که به کمک آژانس فضایی اروپا و ژاپن به فضا پرتاب شد، تنها یک هدف در سر دارد؛ رسیدن به عطارد. برای پیمودن این مسافت طولانی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد، باید سرعت لازم را کسب کرد و به همین دلیل دانشمندان از مانور‌های «اسلینگ شات» یا «تیرکمان گرانشی» استفاده می‌‌کنند.

به صورت کلی فضاپیمای BepiColombo قرار است ۹ مانور اسلینگ شات انجام دهد که اولین آن‌ها به کمک نیروی گرانش کره زمین محقق شد. دو مانور دیگه به کمک سیاره ونوس و ۶ مانور نیز به کمک خود عطارد صورت می‌گیرد تا به آخرین مدار برسد. یکی از دلایلی که مانور اسلنگ شات را برای این کار ضروری می‌کند، دستیابی به سرعت مناسب در کنار مصرف بهینه انرژی است، زیرا فضاپیمای BepiColombo محفظه سوخت و پیشرانه‌های یونی کوچکی دارد.

فضاپیمای BepiColombo

در حالی که این فضاپیما از ۱۲۷۰۰ کیلومتری سطح زمین عبور می‌کرد، تعدادی تصویر از کره زمین ثبت کرده و برخی از تجهیزات روی مدارگرد مگنتوسفری عطارد را نیز فعال کرد. این مدارگرد، به همراه یک مدارگرد دیگر، فضاپیمای BepiColombo را در سفر ۵ ساله خود همراهی خواهند کرد تا‌ آن را پیش از رسیدن به سیاره عطارد، کالیبره کنند.

با این حال آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرده که در حین انجام این مانور، مشکلاتی گریبان آن‌ها را گرفته است. اولین مشکل، مسیر فضاپیمای BepiColombo بود که آن را از بخش تاریک کره زمین عبور می‌داد. از آن‌جایی که انرژی این فضاپیما به کمک پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود، سایه داشتن بخش پشتی کره زمین، دردسرساز بود.

فضاپیمای BepiColombo

دانشمندان برای برطرف کردن این مشکل، از شارژ بودن باتری‌های این فضاپیما اطمینان حاصل کردند و همچنین برای محافظت آن در برابر محیط بسیار سرد، تجهیزات گرمایشی را به حالت فعال در آوردند. مشکل بعدی، بیشتر مربوط به کره زمین می‌شد. مرکز کنترل و نظارت بر این ماموریت در دارمشتات آلمان قرار دارد که یکی از شهر‌های درگیر ویروس کروناست. به دلیلی الزامی بودن رعایت فاصله‌گیری اجتماعی در این شهر، ESA نمی‌توانست از تمام کارمندان خود استفاده کند و به همین دلیل بسیاری از مسئولین پروژه منجمله دانشمند ارشد این ماموریت، مجبور به نظارت آن از خانه شدند.

فضاپیمای BepiColombo

یوهانس بکهوف (Johannes Beckhoff) دانشمند ارشد فضاپیمای BepiColombo می‌گوید:

شرایط امروز بسیار عجیب است و نمی‌توانستیم چند ماه پیش آن را تصور کنیم. با این حال بسیار خوشحالیم که توانستیم این ماموریت را بدون مشکل حل کنیم و امیدواریم بتوانیم داده‌هایی که به دست آوردیم را به خوبی تحلیل کنیم. همچنین می‌توان از آن‌ها به منظور پیاده‌سازی بهتر مانور اسلینگ شات به کمک سیاره ونوس استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی