ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتشار جزییات بیشتر از طرح VPN قانونی: وزارت ارتباطات مجری است

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص آخرین وضعیت طرح VPN قانونی که چندی پیش توسط دادستانی کشور مطرح شد اظهار داشته که این موضوع ربطی به مرکز ملی فضای مجازی ندارد و در قالب تقسیم کار دادستانی و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۲

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص آخرین وضعیت طرح VPN قانونی که چندی پیش توسط دادستانی کشور مطرح شد اظهار داشته که این موضوع ربطی به مرکز ملی فضای مجازی ندارد و در قالب تقسیم کار دادستانی و وزارت ارتباطات انجام می‌گیرد.

«ابوالحسن فیروزآبادی» در گفتگو با خبرگزاری مهر تاکید کرده این طرح از همان ابتدا توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کارگروه فیلترینگ) پیش میرفته و حالا آیین نامه آن تدوین شده است: «هدف از تدوین این آئین نامه آن است که VPN بنا بر نیاز و اقتضائات به صورت قانونی به طبقات و اقشار مختلف مردم از جمله صنوف و کسب و کارها تعلق گیرد تا بتوانند برای نیازهای شغلی خود از آن استفاده کنند.»

فیروزآبادی گفته که یک آیین نامه توسط این کارگروه تدوین شده تا مشخص شود که VPN قانونی به چه افراد و مشاغلی تعلق می‌گیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه چندی قبل آخرین جلسه نهایی شدن این آئین نامه برگزار شد و هم اکنون این آئین نامه آماده ابلاغ است، گفت: «هنوز آئین نامه ابلاغ نشده و پس از ابلاغ، اجرای آن برای واگذاری VPN به واجدان شرایط، آغاز می‌شود.»

به گفته فیروزآبادی وزارت ارتباطات مجری این مهم خواهد بود. در این راستا وزارت ارتباطات یا به صورت مستقیم باید به واگذاری VPNهای قانونی رسیدگی کند یا صدور این موضوع را به یک اپراتور که برای همین کار ایجاد شده باشد واگذار نماید: «در این راستا وزارت ارتباطات مجری اجرای این آئین‌نامه است. این وزارتخانه یا به صورت مستقیم مجوز واگذاری VPN قانونی را مدیریت کند تا به اقشار واجد شرایط تعلق گیرد و یا آنکه صدور مجوز برای استفاده از VPN قانونی را به یک اپراتور واگذار می‌کند که در این زمینه هم باید یک اپراتور VPN در کشور ایجاد شود. این موضوع هنوز تعیین تکلیف نشده و زمان آن مشخص نیست.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی آبان ماه با اشاره به تهیه دستورالعملی برای تعیین سطح دسترسی متفاوت افراد به اینترنت در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به دیجیاتو گفته بود:

«ما موافق تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت برای کاربران هستیم و در این رابطه پیشنهادی به کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ داده‌ایم. یادمان باشد که تحریم‌های یک سری اپلیکیشن‌ها برای کاربران ایرانی از سوی آمریکا نیز باعث شده که نیاز برخی استارتاپ‌ها به این اپلیکیشن‌ها دچار مشکل شود و VPN قانونی در اینجا هم کاربرد دارد. فیلترینگ برای یک پسر ۵ ساله و استاد دانشگاه نباید یکی باشد، موافق این موضوع هستیم که سطوح مختلف دسترسی تعریف بشود.»

به گفته این مقام مسئول به هر حال سازمان‌های خاصی بسته به فعالیت خود مانند سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و سفارتخانه‌ها نیاز به استفاده از VPN دارند و در بعضی حوزه‌ها تحریم آمریکا وجود دارد که باید دور زده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • EHREZ
    EHREZ | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

    مسخره تر از این نمیشه. اینترنت رو فیلتر کنی و بعدش دوباره برای اینکه ملت از فیلتری که گذاشتی بتونن رد بشد دوباره ازشون پول بگیری! واقعا اینو هرجای دنیا تعریف کنی فکر میکنن دیوانه ای یا داری شوخی میکنی. البته بقول جناب ظریف ما انتخاب کردیم اینطوری زندگی کنیم!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی