ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هلیکوپتر مریخ
علمی

ناسا آماده ارسال هلیکوپتر به مریخ است

ناسا خود را برای ارسال هلیکوپتری کوچک همراه با کاوشگر «استقامت» به مریخ آماده می‌کند. این هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی به تازگی روی کاوشگر نصب شده و با استفاده از انرژی خورشیدی روی سیاره سرخ به پرواز ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۰

ناسا خود را برای ارسال هلیکوپتری کوچک همراه با کاوشگر «استقامت» به مریخ آماده می‌کند. این هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی به تازگی روی کاوشگر نصب شده و با استفاده از انرژی خورشیدی روی سیاره سرخ به پرواز در خواهد آمد.

کاوشگر استقامت (Perseverance) پیشرفته‌ترین رباتی است که مهندسان ناسا تا کنون برای اکتشاف در مریخ طراحی کرده‌اند و با ابزارهای قدرتمندش سیاره همسایه ما را از جهات مختلف بررسی خواهد کرد. در حالی که حدود سه ماه به موعد پرتاب این کاوشگر باقی مانده، آزمایشگاه JPL ناسا با نصب هلیکوپتر مریخ زیر بدنه کاوشگر آنرا یک گام به نهایی شدن نزدیکتر کرده است.

این هلیکوپتر بخش مهمی از پروژه مریخ ۲۰۲۰ است و در صورت موفقیت بشر برای نخستین بار پرواز کنترل شده در سیاره‌ای دیگر را تجربه خواهد کرد. پس از رسیدن فضاپیما به مریخ، کاوشگر با طی کردن مسافتی ۱۰۰ متری طی سه ماه برخی بررسی‌های اولیه را انجام خواهد داد و پس از آن نوبت به پرواز هلیکوپتر می‌رسد. آزمایشگاه JPL در این باره می‌گوید:

هلیکوپتر تا زمان استقرار در دهانه Jezero برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته است اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی موردنیازش را تامین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند.

هلیکوپتر مریخ

وزن پرنده از ۱.۸ کیلوگرم فراتر نمی‌رود و پروانه‌های ۴ متری توان کافی را برای به پرواز درآوردن آن تامین می‌کنند. هلیکوپتر جدای از سیستم پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد.

در واقع هدف ناسا از اعزام آن به این ماموریت بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. از اینرو شکست یا موفقیت هلیکوپتر در برنامه های آتی این آژانس فضایی برای تولید نمونه‌های پیشرفته‌تر به منظور کاوش سریع مریخ و سیاره‌های دیگر تاثیر به سزایی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی