ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

درمان آلزایمر
علمی

پالس فراصوت تاثیر داروهای آلزایمر را افزایش می ‌دهد

محققان استرالیایی به مزایای استفاده از پالس‌های فراصوت در درمان آلزایمر پی برده‌اند. آنها نشان داده‌اند که با متمرکز ساختن این پالس‌ها می توان سد خونی در سلول‌های مغزی بیماران را ضعیف کرده و میزان جذب داروهای ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

محققان استرالیایی به مزایای استفاده از پالس‌های فراصوت در درمان آلزایمر پی برده‌اند. آنها نشان داده‌اند که با متمرکز ساختن این پالس‌ها می توان سد خونی در سلول‌های مغزی بیماران را ضعیف کرده و میزان جذب داروهای ویژه این اختلال را افزایش داد.

«سد خونی مغزی» مانعی نیمه تراوا با خاصیت انتخابی از رگ‌های به هم چسبیده در مغز است که از بافت این ارگان حیاتی حفاظت می‌کند. این حفاظت شدید گاهی اوقات مانع جذب داروهایی می‌شود که برای بیماران مبتلا به اختلالات مغزی تجویز شده است.

تا کنون پژوهش‌های مفصلی در مورد ارتباط بین سد خونی مغزی حیوانات و آلزایمر صورت گرفته که از احتمال تاثیر درمان فراصوت در پاکسازی توده‌های سمی موثر در تخریب نورون‌های خبر می‌دهند. در این مطالعه محققان استرالیایی چگونگی اثرگذاری این پالس‌های التراسونیک بر سد خونی مغزی انسان را بررسی کرده‌اند. «آنتونی وایت»، رهبر این پروژه از موسسه تحقیقاتی QIMR Berghofer می‌گوید:

ما بر اساس مطالعات قبلی که روی موش‌ها صورت گرفته، برای اولین بار امکان اختلال در سد خونی انسان برای کمک به جذب بهتر داروهای آلزایمر را بررسی کرده‌ایم.

درمان آلزایمر
آنتونی وایت

این تیم سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) را از بیماران نمونه برداری کرده و به سلول اندوتلیال مغز تبدیل کردند تا به عنوان مدلی از سد خونی در مغز بیماران آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد. آنها سپس میکرو حباب‌های لیپید را به سلول تزریق کرده و در معرض امواج التراسونیک متمرکز قرار دارند که از ایجاد اختلال های موقت در سد خونی مغزی حکایت داشت. محققان دریافتند که درمان التراسونیک بر سلول مغزی بیماران مبتلا به آلزایمر نسبت به سلول های اندوتلیال سالم تاثیر بیشتری دارد.

پژوهشگران در حال بررسی ایمنی و کارایی این روش در رفع علایم آلزایمر هستند و در صورتی که بی خطر بودن آن ثابت شود در آینده نزدیک شاهد تاثیر به مراتب بالاتر داروها در درمان بیماران خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی