ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماسک جراحی
علمی

ماسک به پیشگیری از کرونا کمک می‌کند؟ محققان هنوز به جواب قاطعی نرسیده‌‌اند

چندین ماه از شیوع کرونا می‌گذرد، اما همچنان سوالات زیادی در رابطه با این بیماری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تاثیرگذاری ماسک در مقابله با آن است. در حالی که بسیاری برای جلوگیری ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

چندین ماه از شیوع کرونا می‌گذرد، اما همچنان سوالات زیادی در رابطه با این بیماری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تاثیرگذاری ماسک در مقابله با آن است. در حالی که بسیاری برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس از ماسک استفاده می‌کنند، اما تمام محققان به چنین موضوعی اعتقاد ندارند.

با شیوع کرونا، متخصصان از مردم درخواست کردند که ماسک خریداری نکنند تا پزشکان و پرستاران قادر به تهیه و استفاده از آن باشند. چنین موضوعی منطقی به نظر می‌رسد، چرا که ماسک N95 که کاربرد بالایی در مبارزه با کرونا دارد، با کمبود شدیدی در جهان مواجه شده. متخصصان همچنین به مردم اعلام کردند که در صورت سالم بودن، نیازی به استفاده از ماسک ندارند و تنها بیماران برای جلوگیری از انتشار ویروس باید ماسک تهیه کنند.

در حالی که مردم به چنین توصیه‌ای عمل می‌کردند، به یکباره مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا (CDC) به مردم پیشنهاد کرد که از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند. علاوه بر این موضوع، CDC راهنمایی برای ساخت ماسک‌های خانگی نیز منتشر کرد.

با وجود این موارد، همچنان یک سوال مهم بی‌پاسخ مانده: آیا ماسک‌های پارچه‌ای یا حتی ماسک‌های جراحی نقشی در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا دارند؟ هنوز علم پاسخ قطعی به این سوال نداده است.

به تازگی دو مقاله در این رابطه در ژورنال‌های «Nature Medicine» و «Annals of Internal Medicine» منتشر شده. مقاله Annals of Internal Medicine جامعه آماری بسیار کوچکی را مورد بررسی قرار داده. در این تحقیق، ۴ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ از فاصله ۲۰ سانتی‌متری درون پتری دیش (ظرفی بشقاب مانند برای کشت سلول) سرفه کردند. این افراد بار اول بدون ماسک، بار دوم با ماسک جراحی و در نهایت با ماسک پارچه‌ای چنین کاری را انجام دادند.

ماسک

نتایج این مقاله نشان می‌دهد که هیچ کدام از این ماسک‌ها نمی‌توانند تغییر قابل توجهی در میزان ویروس داخل پتری دیش ایجاد کنند. با توجه به این موضوع، تحقیق اول نشان می‌دهد که ماسک کارایی چندانی ندارد، اما تحقیق بعدی چه نظری دارد؟

مقاله دوم که در ژورنال Nature Medicine منتشر شده، افراد بسیار بیشتری را مورد بررسی قرار داده. در این تحقیق، ۴۰۰ داوطلب درون فیلترهایی که تمام خروجی‌های دهان را جذب می‌کنند، تنفس کردند. در این فیلترها ویروس‌های مختلفی مانند ویروس آنفولانزا و کرونا پیدا شد، البته نوع ویروس کرونا دقیقا با ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، یکسان نبود.

دانشمندان در مرحله دوم از ماسک‌های جراحی استفاده کردند تا میزان کنترل ویروس را بررسی کنند. این آزمایش نشان داد که ماسک‌های جراحی می‌توانند برخی ویروس‌های آنفولانزا را جذب کنند، البته این ویروس‌ها به صورت قطره بودند و ذرات همچنان در هوا پخش می‌شوند. برای راینوویروس‌ها که عامل سرماخوردگی هستند، ماسک‌های جراحی هیچ تاثیری نداشتند.

بر اساس این تحقیق، ماسک‌های جراحی می‌توانند انتقال ویروس کرونا به صورت قطره و همچنین ذرات معلق در هوا را کاهش دهند. با وجود این موضوع، هیچ کدام از داوطلبان به ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، مبتلا نشده بودند اما محققان این مقاله همچنان به گفته خود باور دارند.

اگرچه مقاله دوم از تاثیر مثبت ماسک روی کنترل شیوع کرونا خبر می‌دهد، اما همچنان منابع کافی برای این موضوع وجود ندارد. هنوز نمی‌توان استفاده از ماسک را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا اقدامی مناسب دانست، مخصوصا اگر ماسک به خوبی روی صورت افراد قرار نگرفته باشد. در حال حاضر بهترین کار، حفظ فاصله اجتماعی و شرکت نکردن در تجمعات است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی