ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انجمن داروسازان: زیرساخت نسخه‌پیچی الکترونیکی در کشور فراهم نیست

نایب رییس انجمن داروسازان ایران اعلام کرده که بخاطر شیوع کرونا نسخه‌خوانی الکترونیکی در داروخانه‌ها فراهم شده اما امکان نسخه‌پیچی الکترونیکی برای بیماران در داروخانه‌ها فعلا فراهم نیست. «علی فاطمی» با اشاره به عدم وجود ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۲

نایب رییس انجمن داروسازان ایران اعلام کرده که بخاطر شیوع کرونا نسخه‌خوانی الکترونیکی در داروخانه‌ها فراهم شده اما امکان نسخه‌پیچی الکترونیکی برای بیماران در داروخانه‌ها فعلا فراهم نیست.

«علی فاطمی» با اشاره به عدم وجود زیرساخت لازم برای نسخه‌پیچی الکترونیکی در ایران و همچنین قوانینی که مانع از تحقق این کار می‌شوند، تاکید دارد که با ضوابط و شرایط فعلی نمی‌توان دارو را به صورت آنلاین برای مشتریان فرستاد. او به برخی کشورهای دنیا که امکاناتی نظیر «تله مدیسین» را راه‌اندازی کرده‌اند اشاره کرده و گفته متاسفانه ایران هم‌اکنون نمی‌تواند به این مرحله از ارائه دارو برسد. گفتنیست در برخی از کشورهای دنیا نظیر آلمان، امکان ارائه داروها به صورت کاملا آنلاین فراهم شده است.

 نسخه‌پیچی الکترونیک

نایب رییس انجمن داروسازان تاکید کرد که سازمان غذا و دارو برای فروش و عرضه دارو به صورت اینترنتی و غیرحضوری، ضوابطی را تدوین کرده است. بر اساس این ضوابط از پنج گروه کالایی که در داروخانه‌ها وجود دارد که شامل دارو، مکمل‌های غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و فرآورده‌های طبیعی و ملزومات پزشکی است، چهار محصول به جز دارو را می‌توان به صورت اینترنتی یا غیرحضوری به فروش رساند اما نمی‌شود دارو را به صورت غیرحضوری و اینترنتی فروخت.

 نسخه‌پیچی الکترونیک

علی فاطمی همچنین گفته که علاوه بر موانعی که مقررات سازمان غذا و دارو برای ارسال دارو برای بیماران ایجاد کرده‌است، در ایران هنوز زیرساخت فنی نسخه‌پیچی غیرحضوری و الکترونیکی فراهم نیست.

شایان ذکر است پیش‌تر قرار بود که طرح نسخه الکترونیکی پزشکان در سراسر کشور راه‌اندازی شود. کلید آغاز این طرح در مطب پزشکان طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی به منظور تسهیل و تسریع در روند کاری داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینک در سال ۱۳۹۵ زده شد و در سال‌های اخیر این طرح  به مرحله اجرایی شدن نزدیک‌تر شده است.

 نسخه‌پیچی الکترونیک

اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی یک الزام قانونی از برنامه‌های پنجم و ششم توسعه بوده و مقرر شده بود تا پایان سال سوم برنامه، پزشکان نسخه‌ها را به صورت الکترونیکی تجویز کنند، هرچند هنوز این اتفاق به صورت سراسری رخ نداده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که این طرح نیز مانند طرح‌های دیگری که در حوزه سلامت ملی رخ داد (مانند طرح تحول سلامت) نیمه‌کاره خواهند ماند.

پیش‌تر «محمد رهی» مدیر سایت داروخانه آنلاین در گفتگو با دیجیاتو مشکلات ارسال داروی آنلاین را جدا از موضوع عدم زیرساخت چنین برشمرده بود:

«با توجه به اینکه دارو جزو اقلامی است که تجویز آن نیاز به دانش پزشکی دارد و استفاده نامناسب و بیش از حد نیز  مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد ‌می‌کند، بنابراین باور دارم باید نسخه مهر شده به صورت فیزیکی به مراکز داده شود. از مشکلات اینترنتی ارسال دارو بدون این مهر فیزیکی می‌تواند منجر به سوء استفاده برخی افراد است که می‌توانند با نسخه مهر نشده، داروهای نایاب و سهمیه‌ای را از چند مکان تهیه نمایند و آنها را احتکار نمایند.»

هرچند او باور دارد که با این وجود بازهم می‌توان از پتانسیل داروخانه‌ها با وضعیت کنونی بیشتر استفاده کرد و فروش اقلام بهداشتی نظیر ماسک را در آنها و تحت نظارت انجام دد تا شفاف سازی صورت بگیرد و همچنین گرفتن آنلاین نسخه کاربران و آماده‌سازی آن: «در این حالت مشتری می‌تواند با در دست داشتن نسخه فیزیکی خود به مجموعه ما بیاید و دارو را سریع‌تر و بدون اتلاف وقت برای نسخه‌پیچی بگیرد و برود.»

بیشتر بخوانید:

داروخانه‌های آنلاین معتقدند از ظرفیت آن‌ها در بحران کرونا استفاده نمی‌شود

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی