ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده Core i9-10900F
تکنولوژی

پردازنده جدید اینتل کاربران را وادار به استفاده از خنک‌کننده‌های قدرتمند می‌کند

پردازنده‌های نسل دهمی اینتل Comet Lake از قدرت فوق العاده‌ای بهره می‌برند اما در کنار آن توان مصرفی بالایی هم دارند تا حدی که استفاده از برخی مدل‌های آن نیازمند تجهیز کامپیوتر به سیستم خنک ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

پردازنده‌های نسل دهمی اینتل Comet Lake از قدرت فوق العاده‌ای بهره می‌برند اما در کنار آن توان مصرفی بالایی هم دارند تا حدی که استفاده از برخی مدل‌های آن نیازمند تجهیز کامپیوتر به سیستم خنک کننده قدرتمند است.

بر اساس پستی که اخیرا در توییتر منتشر شده پردازنده Core i9-10900F با ۱۰ هسته و ۲۹ ترد پردازشی، دارای PL1 یا سطح اول توان مصرفی ۱۷۰ است که در حالت PL2 و زمانی که هسته‌ها با حداکثر توان کار می کنند به ۲۲۴ وات می‌رسد.

پردازنده Core i9-10900F

PL1 به سطح توانی اشاره دارد که پردازنده در حالت پایدار و برای مدت طولانی مصرف می‌کند. گاهی اوقات پردازنده با استفاده از همین توان می‌تواند وارد حالت توربو هم شود اما زمانی که تعداد هسته‌ها افزایش یافته و فرکانس بوست بیشتر می‌شود، پردازنده وارد حالت PL2 شده و برای مدتی کوتاه (ضریب زمانی Tau) با توان مصرفی بیشتر به اجرای محاسبات سنگین می‌پردازد.

اغلب کاربران در زمینه توان مصرفی پردازنده با TDP یا توان طراحی گرمایی آشنایی دارند اما این معیار تنها برای کلاک پایه کاربرد دارد. برای مثال پردازنده Core i7-9700K دارای TDP حدود ۹۵ واتی است اما این میزان برای رسیدن به سطح PL1 تا حدودی افزایش یافته و برای فرکانس بوست از این هم بالاتر می‌رود.

با این فرض که توان مصرفی ۱۷۰ و ۲۲۴ واتی در سطوح PL1 و PL2 پردازنده Core i9-10900F واقعیت داشته باشند، تردیدی نیست که کاربران مایل به خرید این تراشه باید کیس خود را به خنک کننده قدرتمندی مجهز کنند که توان دفع حرارت بالای تولید شده از آن را داشته باشد.

در صورتی که کاربر به فرکانس های پیش فرض قانع نبوده و قصد اورکلاک سیستم را داشته باشد، استفاده از خنک کننده های مایع با سیکل بسته احتمالا بهترین گزینه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

    الان فقط AMD. مشکل فقط اینه که نایاب شده، وگرنه کی اینتل خنگول رو میبنده که چند ساله داره درجا میزنه

  • M_jzh
    M_jzh | ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

    خب چرا 14 نانومتری میسازی ک اخرش خریدارو مجبور ب پرداخت بیشتر برای خنک کننده بکنی،یکم از این رقیبت یاد بگیر اینتل جان!

    • فراز
      فراز | ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

      چون اینتل عادت داره تا آخرین حد ممکن از تکنولوژی موجود پول دربیاره بعدا بره سراغ نسل بعد و ...

      • M_jzh
        M_jzh | ۲۷ فروردین ۱۳۹۹

        بنظرت ممکن نیست اینم ی نوع سیاست بازی باشه؟یعنی دستش با بعضی سازندگان خنک کننده تو ی کاسه باشه و درصدی از سود اون رو واسه خودش برداره؟(به هرحال قبول کن سیاست بی پدرومادره حتی تو دنیای تکنولوری!)...در غیر اینصورت چه دلیلی داره وقتی بخواد همون 14 نانومتری عصر حجر رو که گرمای زیادی تولید میکنه رو باز تولید کنه؟

مطالب پیشنهادی