افراد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا شما هم جذابیت و کاریزما دارید؟

افراد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا شما هم جذابیت و کاریزما دارید؟

این روزها دختران و زنان از قدرت کاریزما خیلی صحبت می‌کنند. آنها دلشان می‌خواهد همسرشان فردی کاریزماتیک باشد و شیفته‌وار او را دوست داشته باشند. اما آیا می‌دانید معنی کلمه کاریزما چیست؟ و افراد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند؟

ویکیپدیا می‌گوید فَرَهْمَندی یا کاریزما در لغت به معنی جذابیت غیرعادی و دارا بودن صفت‌های ویژه و ممتاز و منحصربه‌فردی است که مورد پسند و ستایش تعداد زیادی از دیگر انسان‌هاست. جاذبه‌ای انفرادی (فردی) که اثری اجتماعی (جمعی) دارد.

میشل اوباما و هیلاری کلینتون از جمله زنان کاریزماتیک دنیا هستند که همسرانشان نیز کاریزما دارند. کاریزما معانی مشابه زیادی دارد. فرد کاریزماتیک به فردی می‌گویند که جذاب و دل‌فریب بوده و یک مغناطیس یا آهنربای درونی برای جذب دیگران داشته باشد. حتی طرفداران آدولف هیتلر هم از شخصیت کاریزماتیک او حرف می‌زنند که هم می‌توانند قدرتمند و هم خطرناک باشند. اما خب همیشه این طور نیست زیرا گاهی اوقات هم خوب و دلرباست.

معنی کلمه کاریزما

چه کسانی کاریزما دارند؟

بگذارید بیشتر به شما کمک کنیم تا مفهوم واژه کاریزماتیک را درک کنید. چشم‌هایتان را ببندید و به واژه کاریزماتیک فکر کنید. چه افرادی در میان افراد خارجی به ذهن شما خطور می‌کنند؟ استیو جابز، جورج کلونی، اپراه، مریل استریپ، دایان کیتون، هیلاری کلینتون و حتی باراک اوباما و همسرش می‌توانند نمونه بارزی از افراد کاریزماتیک باشند.

به راستی چرا برخی از افراد کاریزماتیک هستند و برخی نیستند؟ آیا ما کاریزماتیک متولد می‌شویم یا کاریزماتیک بودن یک مهارت اکتسابی است که به مرور زمان می‌توانیم در خودمان پرورش دهیم؟ حالا فرضا اگر ما فرد کاریزماتیکی بودیم، آیا می‌توانیم کاریزمای خود را از دست بدهیم؟

اگر اینها جزو سؤالاتی است که مدام در ذهن شما شکل می‌گیرد، باید به شما بگوییم که هر کسی می‌توان کاریزماتیک باشد، حتی شما! انسان‌ها کاریزماتیک زاده نمی‌شوند اما می‌توانند کاریزماتیک بودن را به روش‌های مختلفی در خودشان پرورش دهند. یکی از روش‌ها این است که به افرادی که شما فکر می‌کنید کاریزماتیک هستند نگاه کنید و از آنها یاد بگیرید.

معنی کلمه کاریزما

شما لازم نیست از آنها کپی برداری کنید اما باید راز و رمزهای آنها را یاد بگیرید، سعی کنید آنها را امتحان کنید و تا زمانی که متناسب با شما شوند، مدام آنها را تغییر دهید. این روش در واقع یک شیوه آزمون و خطاست و متاسفانه این احتمال هم وجود دارد که شما وضعیت کاریزماتیک خود را از دست بدهید. فقط کافیست به مل گیبسون و لیندزی لوهان نگاه کنید! خوشبختانه اگر شما کاریزمای خود را از دست بدهید، می‌توانید با تلاش و خودآگاهی بار دیگر آن را به دست آورید و رتبه کاریزماتیک خود را حفظ کنید.

در این مطلب روزیاتو، می‌خواهیم به ۵ ویژگی افراد کاریزماتیک اشاره کنیم. چند نفر از شما این ویژگی‌ها را در خودتان می‌بینید؟

معنی کلمه کاریزما

۱- اعتماد به نفس داشته باشید

خودتان را دوست داشته باشید. اگر شما خودتان را دوست داشته باشید دیگران هم راحت‌تر شما را دوست خواهند داشت.

نگرش مثبت داشته باشید. نیمه پر لیوان را ببینید. مشتاق و علاقه‌مند باشید.

با کسی که هستید احساس راحتی کنید. ثبات داشته باشید.

خودتان باشید. خودتان را بشناسید و سعی نکنید کس دیگری باشید.

نکته: مشکلات خود را جار نزنید. همه ما مشکل داریم اما آنها را محصور می‌کنیم. آنها را در یک گوشه پارک کنید و دور از دوستان نزدیک و خانواده خود نگه دارید.

معنی کلمه کاریزما

۲- حرف‌های خوب بزنید و داستان‌های خوب تعریف کنید

دنیا از داستان ساخته شده است نه اتم.

محکم و با اطمینان حرف بزنید. به جای کاربرد کلماتی مانند «فکر می‌کنم، امیدوارم یا احساس می‌کنم»، از عبارت «مطمئن هستم» استفاده کنید.

در حد اعتدال شوخی کنید. حتی می‌توانید شوخی‌های بزرگسالانه کنید؛ اشکالی ندارد که داستانی در مورد یک لحظه خجالت‌آور تعریف کنید.

به روز باشید. بدانید که در دنیا و پیرامون شما چه اتفاقی در حال رخ دادن است. مردم می‌خواهند با افرادی نشست و برخاست کنند که آگاه و مطلع باشند.

نکته: شوخی کردن را با تعریف کردن جوک‌های زننده و زشت اشتباه نگیرید. خودتان را کم‌ارزش نکنید تا توسط حضار از دور مکالمه رانده نشوید. خودتان را آن قدر خفیف و حقیر نکنید که با کسی که واقعا هستید، فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد.

معنی کلمه کاریزما

۳- از زبان بدن استفاده کنید

آزاد و در دسترس باشید. ببخشید و مهربانی را پیشه کنید.

به سمت دیگران قدم بردارید، لبخند بزنید، تماس چشمی برقرار کنید و دست بدهید. خودتان را با گفتن اسم خود معرفی کنید. مثلا بگویید: «سلام من علی هستم. علی زمانی.» در این صورت مردم دو بار صدای شما را می‌شنوند.

وقتی وارد اتاقی می‌شوید، اتاق را آن خود کنید. کافی است به استیل و سبک راه رفتن و ژست گرفتن سیاستمداران نگاه کنید که چطور قدم برمی‌دارند.

نکته: زیاده‌روی نکنید. وقتی لبخند می‌زنید، به جا و از صمیم قلب لبخند بزنید. وقتی لبخند در چشمان شما هویدا نباشد، مردم متوجه می‌شوند که لبخندهای شما مصنوعی است.

معنی کلمه کاریزما

۴- در مورد فرد دیگر حرف بزنید

بگذارید دنیا حول فردی که شما در موردش حرف می‌زنید بچرخد.

اجازه بدهید آن فرد حس کند در آن لحظه تنها شخص روی کره زمین است.

فورا کاری کنید که مردم آسوده باشند و از این که با شما هستند احساس راحتی کنند.

نکته: بگذارید خود درونی یا ضمیر شما مکالمه را پیش ببرد. همه ما نفس داریم. اگر این ضمیر شما در حال تاخت و تاز است، آن را دم در بگذارید و با خودتان به داخل نیاورید.

معنی کلمه کاریزما

۵- یک شنونده خوب باشید

شما نمی‌توانید همه چیز  را به خاطر بسپارید اما این که نام یک فرد را فراموش کنید مشکل بزرگی است. یک ترفند به شما آموزش می‌دهیم: وقتی شما را به کسی معرفی می‌کنند، فورا نام او را تکرار کنید. مثلا بگویید: «مهدی، از دیدن شما خوشبختم.»

با علاقه گوش کنید. توجه کنید. خودتان را درگیر مکالمه کنید. حس همدردی و همدلی داشته باشید.

نکته: وقتی شما با فردی در یک همایش صحبت می‌کنید، تلفن همراهتان را چک نکنید یا مدام به اطراف نگاه نکنید که ببنید آیا فرد مهم دیگری آنجا هست یا نه. اگر می‌خواهید فرد مهم‌تری را پیدا کنید و با او صحبت نمایید، سعی کنید مکالمه خود را خلاصه کنید و سپس با عذرخواهی به سمت فرد دیگر بروید.

این مطلب را هم بخوانید: مثل آهنربا دیگران را به خود جذب کنید؛ ۱۴ ویژگی شخصیتی افراد کاریزماتیک

آیا شما هم فرد کاریزماتیکی هستید؟

چند تا از این ۵ ویژگی را دارید؟ در میان روؤسا، نامزد، دوستان و اعضای خانواده شما کسی هست که این ویژگی‌ها را داشته باشد؟

دوست دارید شما هم فرد کاریزماتیکی باشید؟ هرگز دیر نیست! فقط کافی است سعی کنید این ویژگی را در خودتان تقویت کنید.

منبع: forbes
بدون نظر

ورود