ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زهر عنکبوت تارانتولا، کلید ساخت مسکن‌های بدون عوارض و غیرافیونی

محققان با دستکاری زهر نوعی تارانتولا که در چین و ویتنام یافت می شود، موفق به ساخت پروتئینی شده اند که مثل یک مسکن قدرتمند عمل می کند. آزمایش این پروتئین در موش ها نتایج ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

محققان با دستکاری زهر نوعی تارانتولا که در چین و ویتنام یافت می شود، موفق به ساخت پروتئینی شده اند که مثل یک مسکن قدرتمند عمل می کند. آزمایش این پروتئین در موش ها نتایج مؤثری به دنبال داشته است.

محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا (University of Queensland) می گویند یافته های آنان می تواند به روش جدیدی برای تولید مسکن های بدون عوارض منجر شده و وابستگی افراد به مسکن های اپیوئیدی (مشتق تریاک) را کاهش دهد.

آنها برای ساخت این پروتئین به سراغ نوعی پپتید به نام «Huwentoxin-IV» در زهر نوعی تارانتولا با نام علمی «Cyriopagopus schmidti» رفتند. مطالعات قبلی نشان داده اند که این پپتید توانایی کاهش درد در موش ها را دارد. حال محققان استرالیایی با دستکاری این پپتید، پیوند آن با غشای سلولی را بهبود دادند.

تولید مسکن غیرافیونی از زهر تارانتولا

محققان پپتید «Huwentoxin-IV» را به گونه ای دستکاری کرده اند تا مقدار صحیحی از آن به سلول ها و غشای سلولی متصل شود. آنها پپتید دستکاری شده را روی گروهی از موش ها آزمایش کرده و متوجه کاهش قابل توجه واکنش آنها به درد شدند.

این پپتید هنوز به طور کامل آماده نشده ولی پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی کارکرد زهرها در تسکین درد، محققان را به تولید نمونه نهایی نزدیک تر می کند.

این تحقیق در ژورنال Journal of Biological Chemistry منتشر شده است.

مسکن های اپیوئیدی، یکی از بهترین ابزارها برای تسکین درد هستند ولی به شدت معتاد کننده بوده و خطر اوردوز و مرگ را به دنبال دارند. حتی استفاده آنها با تجویز پزشک نیز بی خطر نیست و عوارض جانبی متعددی همچون سرگیجه، تهوع، خواب آلودگی، یبوست و تنگی نفس دارند.

مشکلات مسکن های اپیوئیدی سبب شده تا محققان برای تولید مسکن های بهتر به سراغ زهر مارها، تارانتولاها و حتی حلزون دریایی بروند. زهر این موجودات روی سیستم عصبی بدن تاثیر گذاشته و می توان به کمک خصوصیات بی حس کننده و فلج کننده آنها و از بین بردن مواد کشنده، مسکن های بهتر ساخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

    امیدوارم به نتیجه برسه و‌کنترل درد رو‌برای سیستم‌درمان راحت‌کنه .. مخدرها معضل بزرگی برای جامعه درمانیه و ممکنه بیماری از شدت درد یه لحطه هم آروم‌و‌قرار نداشته باشه تما بنا به ملاحظات نتونن بهش مخدر بدن یا محدود بهش بدن و با تاثیر کوتاه مدت و‌ کم .. اگه بشه روزی بیاد یه مسکن بدون عوارض و اعتیاد رو به مریضهایی در حال زجر بدن اون روز بیمارستانها بهشت میشه

  • Sav
    Sav | ۲۷ فروردین ۱۳۹۹

    سلام و تشکر بابت مقاله،
    tarantula که تِرَنْشولا تلفظ میشه همون رطیل خودمونه.

  • کامی خان
    کامی خان | ۲۷ فروردین ۱۳۹۹

    واقعا عنکبوتا رو دوست دارم، افرین به این تارانتولا

مطالب پیشنهادی