ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیق جدید از دوستی طولانی مدت بین فلامینگوها خبر می‌دهد

محققان تحقیقی انجام داده و منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد فلامینگوها رابطه دوستی طولانی مدت شکل می‌دهند و از هم نوعانی که نتوانند با آن‌ها کنار بیایند، دوری می‌کنند. محققان دانشگاه اکستر انگلستان (University of ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

محققان تحقیقی انجام داده و منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد فلامینگوها رابطه دوستی طولانی مدت شکل می‌دهند و از هم نوعانی که نتوانند با آن‌ها کنار بیایند، دوری می‌کنند.

محققان دانشگاه اکستر انگلستان (University of Exeter) بین سال‌های 2012 تا 2016 روی چند دسته از فلامینگوها با گونه‌های مختلف تحقیق کردند. آن‌ها متوجه شدند با اینکه فلامینگوها موجوداتی بسیار اجتماعی هستند، ولی بیشتر زمان خود را با «دوستان نزدیک» سپری می‌کنند.

روابط اجتماعی در دسته‌ فلامینگوها به شکل جفت نر و ماده، دوستی با هم جنس و دوستی نزدیک بین سه تا چهار فلامینگو دیده می‌شود. «Paul Rose»، نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: «مطالعات ما نشان می‌دهند که جوامع فلامینگوها پیچیده است. آن‌ها به جای دوستی‌های گذرا و تصادفی، روابط دوستی طولانی مدت شکل می‌دهند.»

به گفته او فلامینگوها پیدا کردن جفت و گذراندن وقت با آن‌ها را به سادگی انجام نمی‌دهند. بعضی از جفت‌های نر و ماده بیشتر اوقات را کنار هم سپری می‌کنند، ولی روابط اجتماعی میان این پرندگان به همین یک مورد ختم نمی شود. در بین آن‌ها جفت‌های نر یا ماده و حتی گروه‌های سه تایی یا چهارتایی هم دیده می‌شوند.

فلامینگوها طول عمر بالایی دارند. سن برخی از فلامینگوهایی که در این تحقیق از آن‌ها استفاده شده، به دهه 60 میلادی بر می‌گردد و این تحقیق نشان می‌دهد که دوستی آن‌ها در طول چندین سال پایدار می‌ماند.

به گفته «Rose»، فلامینگوها مثل انسان‌ها روابط اجتماعی را به دلایل مختلف شکل می‌دهند و طولانی مدت بودن روابط از اهمیت بالای آن‌ها برای زنده ماندن حکایت می‌کند. به گفته او این تحقیق در نحوه رفتار انسان‌ها با این موجودات هم اثر می‌گذارد و فلامینگوهایی که رابطه نزدیکی با هم دارند را نباید از هم جدا کرد.

به گفته محققان احتمال شکل‌گیری روابط اجتماعی در فلامینگوها در فصل جفت‌گیری (بهار و تابستان) بیشتر است.

محققان همچنین با مقایسه سلامت فلامینگوها در سه دسته متوجه شدند رابطه‌ای بین سلامت آن‌ها با میزان فعالیت اجتماعی وجود ندارد. دکتر «Rose» می‌گوید این یعنی فعالیت‌های اجتماعی آنقدر برای فلامینگوها مهم است که حتی با احساس ناخوشی آن را ادامه می‌دهند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Behavioural Processes منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی