ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

حرف زدن عادی هم ویروس کرونا را پخش می‌کند

بر اساس تحقیق جدید محققان مؤسسه ملی سلامت آمریکا (NIH)، صحبت کردن معمولی سبب خارج شدن قطرات کوچکی می‌شود که قابلیت ماندن در هوا و وارد شدن به دستگاه تنفسی اطرافیان را دارند. بنابراین فرد ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۲

بر اساس تحقیق جدید محققان مؤسسه ملی سلامت آمریکا (NIH)، صحبت کردن معمولی سبب خارج شدن قطرات کوچکی می‌شود که قابلیت ماندن در هوا و وارد شدن به دستگاه تنفسی اطرافیان را دارند. بنابراین فرد مبتلا به بیماری کووید 19 می‌تواند با حرف زدن عادی هم دیگران را مبتلا کند.

محققان در این تحقیق به کمک لیزر، میزان قطرات خارج شده از دهان حین بیان جملات کوتاه را اندازه گیری کردند. «Matthew Meselson»، زیست شناس دانشگاه هاروارد در یادداشتی در مورد این تحقیق می‌گوید:

«قطرات دستگاه تنفسی افراد بیمار می‌توانند برای افرادی که حتی در فاصله دوری قرار گرفته‌اند، تهدید کننده باشند، خصوصاً اگر تهویه محیط مناسب نباشد.»

به گفته «Meselson» ذرات بزرگ تری که حین عطسه یا سرفه از دهان خارج می‌شوند، مدت کمی در هوا معلق مانده و به خاطر نیروی گرانش، روی زمین فرود می‌آیند. ولی با نفس کشیدن و حرف زدن، قطرات بسیار کوچک و مختلفی بیرون می‌ریزند که به دلیل وزن بسیار کم فرود نمی‌آیند. این ذرات توسط جریان هوای ملایم، مثل بادی که حین راه رفتن ایجاد می‌شود، باز کردن پنجره و باز و بسته کردن درب‌ها و جریان هوای ایجاد شده توسط دریچه کولر، در محیط پخش می‌شوند.

محققان از پخش شدن ویروس کرونا با حرف زدن عادی خبر می دهند

قطرات بزرگی که روی زمین فرود آمده‌اند در صورت تماس با صورت می‌توانند فرد را به بیماری مبتلا کنند. اما ذرات کوچکی که در هوا معلق مانده‌اند آنقدر کوچک هستند (به اندازه چند میکرون) که وارد ریه‌ها شده و سلول‌ها را عفونی می‌کنند.

محققان در این تحقیق از فرد آزمایش شونده درخواست کردند تا جمله «Stay Healthy» (سلامت باشید) را روبروی جعبه مقوایی که درون آن با مشکی رنگ آمیزی شده بود بگوید. آنها در برابر ورودی مقوا لیزر سبز رنگی قرار دادند که به قطرات پرتاب شده واکنش نشان می‌داد.

پژوهشگران می‌گویند صدای «th» در کلمه «Healthy» بیشترین قطرات را ایجاد می‌کند و صحبت کردن با صدای بلند قطرات بیشتری (347) نسبت به حرف زدن آرام (227) ایجاد می‌کند. از افراد خواسته شد تا حین حرف زدن دهان خود را با پارچه مرطوب بپوشانند. با این کار هیچ قطره‌ای به درون جعبه مقوایی پرتاب نشد.

«Meselson» توصیه می‌کند تا در اتاقی که فرد مبتلا به بیماری کووید 19 حضور دارد از ماسک استفاده کرده و در محیط‌های بسته تهویه به اندازه کافی وجود داشته باشد.

این تحقیق روز چهارشنبه در ژورنال New England Journal of Medicine منتشر شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی