ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کپلر 1649c
علمی

ناسا از کشف سیاره فراخورشیدی جدید با شباهت زیاد به زمین خبر داد

روز گذشته ناسا از کشف یک سیاره فراخورشیدی مشابه به زمین در دیتای قدیمی مخابره شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر خبر داد. همانطور که پیشتر در خبرها خواندید سوخت تلسکوپ کپلر در سال ۲۰۱۸ تمام ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

روز گذشته ناسا از کشف یک سیاره فراخورشیدی مشابه به زمین در دیتای قدیمی مخابره شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر خبر داد. همانطور که پیشتر در خبرها خواندید سوخت تلسکوپ کپلر در سال ۲۰۱۸ تمام شد و از کار افتاد اما دانشمندان حالا مشغول بررسی دیتای مربوط به مشاهدات این تلسکوپ از سیارات فراخورشیدی هستند و در بررسی هایشان به یک سیاره فراخورشیدی جدید برخوردند.

این اگزوپلنت که کپلر 1649c نام دارد در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است و به گفته مقامات ناسا در میان هزاران سیاره فراخورشیدی کشف شده توسط کپلر بیشترین شباهت را از نظر ابعاد و متوسط دما به زمین دارد. از طرف دیگر این سیاره در محدوده قابل سکونت ستاره خود قرار گرفته؛ ناحیه ای که امکان وجود آب به شکل مایع در سطح سیاره وجود دارد.

اگزوپلنت جدید اندکی از زمین بزرگ تر است و ۷۵ درصد مقدار نور دریافتی زمین از خورشید را دارد؛ این یعنی کپلر 1649c از نظر دمایی در سطحی تقریبا برابر با زمین قرار می گیرد.

کپلر 1649c

این سیاره فراخورشیدی گرچه به خاطر مشخصاتش بسیار امیدبخش به نظر می آید اما کشف آن لزوما به معنای پیدا شدن زمین دوم نیست.

کپلر 1649c در مدار پیرامونی یک کوتوله سرخ قرار دارد؛ ستاره ای که به گفته ناسا به خاطر زبانه های آتشی که در سطحش وجود دارد محیط اگزوپلنت کشف شده را به فضایی چالش برانگیز برای زندگی بدل می کند. سازمان فضایی آمریکا همچنین خاطرنشان کرده که جو این اگزوپلنت همچنان ناشناخته است و این احتمال وجود دارد که محاسبات صورت گرفته در مورد ابعاد آن اشتباه از آب در بیایند.

تیم تحقیقات بین المللی که این سیاره فراخورشیدی را کشف کرده پیشتر مقاله ای را در نشریه اخترشناسی آمریکا در این رابطه منتشر کرد.

اندرو وندربرگ مولف ارشد این مقاله از دانشگاه تگزاس آستن در این باره گفت:

از آنجا که کوتوله های سرخ در هر نقطه ای پیرامون کهکشان راه شیری پیدا می شوند و به خاطر وجود سیارات کوچک و احتمالا قابل سکونت صخره ای پیرامون آنها، شانس آنکه یکی از این سیارات تفاوت چندانی با زمین نداشته باشد بسیار بالاست.

ما هنوز نمی دانیم که آیا در میان سیارات فراخورشیدی کشف شده توسط کپلر سیاره دیگری شبیه به زمین وجود دارد یا خیر اما کشف کپلر 1649c امیدها برای پیدا کردن حیات خارج از منظومه خورشیدی را تقویت می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • javad_xbox
    javad_xbox | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

    %100 میلیون ها سیاره و ستاره شبیه خورشید و زمین هست. سوال اینجاست که چطور و با چه سرعتی سریع تر سفر کرد

    • Ahmadmosavi0093@gmail.com
      Ahmadmosavi0093@gmail.com | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

      وقتی بحث بین ستاره ایی پیش میاد هدف از سفر ما نیستیم و نوع بشر هست... سازه ها از طریق ربات ها و ماهواره ها حمل میشن و همچنین نیاز به انتقال انسان زنده نیست...

مطالب پیشنهادی