ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا جدید
علمی

محققان از کشف شش نوع جدید ویروس کرونا در خفاش ها خبر دادند

تیمی از محققان شش ویروس پیشتر ناشناخته را شناسایی کرده اند که متعلق به همان خانواده کرونا ویروس (SARS-CoV-2) عامل پاندمی کووید ۱۹ است. در این پژوهش که با حمایت موسسه حفاظت از حیات وحش و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

تیمی از محققان شش ویروس پیشتر ناشناخته را شناسایی کرده اند که متعلق به همان خانواده کرونا ویروس (SARS-CoV-2) عامل پاندمی کووید ۱۹ است. در این پژوهش که با حمایت موسسه حفاظت از حیات وحش و پارک جانورشناسی اسمیتسونین انجام گرفت دانشمندان ۶ ویروس کرونا جدید را در خفاش هایی شناسایی کردند که در کشور میانمار واقع در جنوب شرقی آسیا زندگی می کردند.

کرونا ویروس ها گروهی از ویروس های حاوی پاتوژن هایی هستند که باعث بروز سندروم تنفسی حاد (سارس)، مرس (سندروم تنفسی خاورمیانه) و این اواخر کووید ۱۹ شدند. البته براساس اعلام محققان هیچیک از ویروس های شناسایی شده در این تحقیق ارتباط نزدیکی با پاتوژن های عامل سه بیماری یاد شده ندارند.

طبق اعلام دانشمندان نتایج این پژوهش نشان می دهد که کود مرغی یا گوانو از جمله مسیرهای احتمالی انتقال کرونا ویروس ها به انسان است و این خطر برای اهالی میانمار که کودهای مرغی را جمع آوری می کنند بسیار بالاست. دانشمندان خاطرنشان کردند که در آینده احتمالا کرونا ویروس های جدید دیگری کشف خواهند شد.

ویروس کرونا جدید

مولفان این پژوهش اینطور نوشتند:

تغییر کاربری زمین ها همچنان ادامه پیدا می کند و این امر باعث نزدیک شدن انسان به محل زندگی خفاشها خواهد شد و در نتیجه نرخ مواجهه انسان با کرونا ویروس ها بالا می رود. این مساله به ظهور ویروس های جانوری تازه می انجامد و ضروریست که نظارت و مراقبت مستمر روی حیوانات صورت بگیرد.

دانشمندان بر ضرورت انجام تحقیقات تازه برای مشخص شدن خطرات احتمالی کرونا ویروس های جدید کشف شده برای انسان تاکید کردند.

سوزان موری مدیر برنامه سلامت جهانی اسمیتسونین و از مولفان این مقاله در اظهار نظری گفت:

بسیاری از انواع کرونا ویروس خطری برای انسان ندارند اما اگر بیماری ها زود هنگام در حیوانات شناسایی شوند  فرصت لازم برای بررسی تهدیدات احتمالی آنها به وجود می آید. نظارت، تحقیقات و آموزش آگاهانه بهترین ابزارهایی هستند که برای پیشگیری از ایجاد پاندمی ها پیش روی ما قرار دارند.

به گفته دانشمندان تغییرات گسترده در کاربری زمین ها نظیر جنگل زدایی و تبدیل مراتع به زمین های کشاورزی میتوانند رابطه میزبان-پاتوژن را تغییر دهد و مواجهه انسان با حیات وحش و پاتوژن هایشان را بیشتر کند و در نتیجه احتمال تبادل این پاتوژن ها میان حیوان و انسان بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این افزایش جمعیت حیوانات اهلی و سیستم های صنعتی پرورش مرغ که جمعیت این حیوانات را به صورت مصنوعی زیاد می کند باعث تقویت پاتوژن های حیوانی و انتقال آنها به انسان می گردد.

علاوه بر این در دهکده جهانی که سفرهای هوایی میان کشورها و انتقال مردم از نقاط متراکم جمعیتی به مناطق دیگر به سهولت انجام می گیرد شرایط کافی برای گسترش و شیوع بیماری های عفونی فراهم است.

دانشمندان مرتبا بر این امر صحه می گذارند که خفاش ها مخازن طبیعی از ویروس ها هستند. در واقع فرض بر این است که SARS-CoV-2 و دیگر انواع کرونا ویروس نظیر پاتوژن های عامل سارس از بدن خفاش ها نشات گرفته اند و در ادامه از طریق یک میزبان واسطه به انسان منتقل شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Titan۰۰۷
    Titan۰۰۷ | ۲۹ فروردین ۱۳۹۹

    زنگ بزنید بتمن بیاد این نوچه هاشو جمع کنه تا دنیا رو به فنا ندادن

  • ℳԊT
    ℳԊT | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

    اوووووف
    ی مدت موشا با وبا و طاعون حالمون رو گرفتن ، حالا نوبت خفاشا شده

    • Ahmadmosavi0093@gmail.com
      Ahmadmosavi0093@gmail.com | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

      عامل طاعون نوعی باکتری بود نه موش‌ها...

      • رامین
        رامین | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

        موش ها ناقل بودن

مطالب پیشنهادی