ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن غیرفعال کووید-۱۹
علمی

نخستین واکسن غیرفعال کووید-۱۹ در چین آزمایش می‌شود

محققان چینی موفق به تولید نخستین واکسن غیرفعال کووید-۱۹ شده‌اند که در صورت اثبات کارایی به کنترل این بیماری مهلک کمک زیادی خواهد کرد. واکسن غیر فعال یکی از متداول‌ترین واکسن‌ها در دنیاست که در ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

محققان چینی موفق به تولید نخستین واکسن غیرفعال کووید-۱۹ شده‌اند که در صورت اثبات کارایی به کنترل این بیماری مهلک کمک زیادی خواهد کرد.

واکسن غیر فعال یکی از متداول‌ترین واکسن‌ها در دنیاست که در آن عامل بیماری‌زا از طریق قرار گرفتن در معرض حرارت یا مواد شیمیایى از بین رفته است. از این نوع واکسن ها برای ایجاد مصونیت در برابر آنفولانزا، هاری، هپاتیت، فلج اطفال استفاده می شود. واکسن غیرفعال دارای ریسک بیماری‌زایی کمتری بوده و حمل و نقل و نگهداری آن به خاطر فعال نبودن عامل بیماری‌زا و عدم امکان جهش آن ساده‌تر است.

واکسن غیرفعال کووید-۱۹ برای نخستین بار توسط زیرمجموعه ای از «گروه بیوتک ملی چین» به نام «مرکز محصولات بیولوژیکی ووهان» و با مشارکت «مرکز ویروس شناسی آکادمی علوم چین» تولید شده است.

کارآزمایی بالینی واکسن در دو فاز انجام شده و هدف از آن ارزیابی بی خطر بودن و مصونیت زایی واکسن جدید در افراد سالمی است که بالای ۶ سال سن دارند. تاریخ شروع این آزمایش اعلام نشده اما باید تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ نتایج آن مشخص شود.

واکسن غیرفعال کووید-۱۹

در فاز اول آزمایش واکسن غیرفعال ویروس کرونا ۲۸۸ داوطلب شرکت خواهند داشت که ۲۱۶ نفر از آنها دوزهای مختلفی از واکسن را دریافت کرده و به ۷۲ نفر دیگر نیز دارونما تزریق خواهد شد. فاز دوم اما به مرتب بزرگتر بوده و با شرکت ۱۱۶۸ داوطلب برگزار می‌شود که از این میان به ۸۷۶ نفر دارو داده می‌شود اما  ۲۹۲ نفر دیگر نقش گروه کنترل را ایفا خواهند کرد.

مرکز مدیریت محصولات پزشکی چین پس از بررسی واکسن مجوز کارآزمایی بالینی آن در شهر  «ژیاوزو» را صادر کرده است. این شهر در استان «هنان» در همسایگی کانون ویروس کرونا یعنی هوبی واقع شده است. Xia Shengli که مدیریت این آزمایشات را بر عهده دارد، در گفتگو با رسانه‌های محلی چین تاکید کرده که دلیل انتخاب هنان به جای هوبی به عنوان کانون ویروس کرونا کاهش عوامل حاشیه‌ای و تسهیل ارزیابی کارایی و ایمنی واکسن بوده است.

توسعه دهنده واکسن تاکید کرده که در صورت اثبات کارایی آن امکانات لازم برای تولید انبوه تا سقف ۱۰۰ میلیون عدد در سال را دارد که به کنترل بیماری مهلک کووید-۱۹ کمک بسیاری خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

    چین؟ ?
    ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان

  • peyman pf
    peyman pf | ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

    از چینی های کمتر از حیوان متنفر شدم. ب هیچ حیوانی رحم نمیکنن این کثافتا.

    • ابرام
      ابرام | ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

      دوست عزیز مواظب باشید در دام تفکرات فاشیستی نیافتید

مطالب پیشنهادی