ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با جذب سرمایه؛ تاکسی اینترنتی کارچین به زودی فعالیت خود را در کشور آغاز می‌کند

مدیرعامل کارچین از جذب سرمایه اولیه از طریق چند سرمایه‌گذار فرشته در بازار داخلی برای فعالیت فاز اولیه این پلتفرم تاکسی اینترنتی بلاکچینی خبر داد. او در گفتگو با دیجیاتو خبر داد که توکن کارنسی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۰

مدیرعامل کارچین از جذب سرمایه اولیه از طریق چند سرمایه‌گذار فرشته در بازار داخلی برای فعالیت فاز اولیه این پلتفرم تاکسی اینترنتی بلاکچینی خبر داد. او در گفتگو با دیجیاتو خبر داد که توکن کارنسی (CarNC) این محصول به زودی رونمایی خواهد شد و آنها قصد دارند بعد از گذشت بیش از یک سال، این استارتاپ را به زمان عرضه محصول خود نزدیک‌تر سازند.

«امیرعباس امامی» هم بنیانگذار کارچین که بیش از یک سال از رونمایی شدنش در دانشگاه شریف می‌گذرد در گفتگو با دیجیاتو علت طولانی شدن عرضه این محصول را در بطن بلاکچینی این محصول می‌داند:

«ایده کارچین اوایل سال ۹۷ شکل گرفت و بهمن ماه همان سال هم برای اولین بار از این طرح رونمایی شد. تصورمان بر این بود که می‌توانیم ده میلیارد تومان منابع جذب کنیم و با آن توسعه محصول را محقق کنیم. عرضه پلتفرم‌های بلاکچینی با سرویس‌های استارتاپی رایج تفاوت دارد و تیم‌های مشغول در این حوزه با یک White Paper سرمایه جذب کرده و محصول را توسعه می‌بخشند. در اینجا راندهای مختلف سرمایه‌گذاری و MVP و... که در چرخه فعالیت یک استارتاپ وجود دارد، جریان ندارد.»

امامی تاکید دارد که روش استارتاپ‌های بلاکچینی در دنیا برعکس مراحل فعالیت یک استارتاپ است و آنها این موضوع را در شهریور ماه ۹۸ بعد از آزمون‌وخطاهای بسیار متوجه شدند؛ البته نرخ پایین سرمایه‌گذاری VCها و مسائل ارزی نیز در تحقق نیافتن این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

هم‌بنیانگذار کارچین تاکید دارد که آنها سپس با چند سرمایه‌گذار فرشته در داخل بازار ایران صحبت کردند و به صورت خرد خرد توانستند سرمایه اولیه‌ای جذب کنند که منجر به رونمایی اولیه این محصول در عرض دو سه ماه آینده شود.

امامی می‌گوید آنها با پارتنرهایی چون شرکت سرمایه‏‌گذاری خطرپذیر رایان‌ونچر، شرکت رستاک میدیا سپهر، استارتاپ جابه‌جا (یک تاکسی اینترنتی فعال در غرب کشور که وظیفه تست عملیاتی اولیه کارچین را بر عهده دارد) و شرکت ایکب توانستند هزینه‌های محصول خود را کاهش دهند و بخشی از توکن‌های کارچین به آنها واگذار شده است؛ توکن‌هایی که یکی از اصلی‌ترین وجه تمایز این محصول با تاکسی‌های اینترنتی رایج است:

«توکن‌های کارچین می‌تواند حتی برای کسانی که سفر انجام نمی‌دهند یک بیزینس شکل بدهد چرا که تعداد محدودی از آنها وجود دارد و ارزش آنها با انجام هر سفر بیشتر می‌شود. در سیستم کارچین ما، این رانندگان هستند که نرخ سفرها را پیشنهاد می‌دهند و مسافرین از بین لیست، سفرهای خود را می‌پذیرند. یک روش معکوس که در آن هیچ کارمزدی برای راننده هم لحاظ نمی‌شود و کارمزد به پرووایدرهایی تعلق می‌گیرد که رانندگان را در سیستم رجیستر کرده باشند.»

امامی در پاسخ به این پرسش که آیا ایده آنها یک ایده جدید است یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «اتفاقا برخی از افراد اکوسیستم تصور می‌کنند که این ایده خیلی جدید است در حالی که بلاکچین یک سرویس تاکسی اینترنتی ساده‌ترین مثال بلاکچین برای متخصصین این حوزه است و تاکنون چندین مورد شرکت تاکسی اینترنتی مبتنی بر بلاکچین در دنیا راه‌اندازی شده که البته هیچ‌کدام نتوانسته بازار را از آن خود کند ولی امیدواریم که این سرویس بتواند در ایران مورد اقبال مواجه شود.»

امامی کارکرد کارچین را به زبان ساده برای دیجیاتو توضیح می‌دهد و تاکید دارد آنها به زودی محتواهای بسیاری در زمینه با نحوه کارکرد محصولشان برای مردم و تاکسی‌های اینترنتی عرضه خواهند کرد تا آنها را با این مفهوم جدید و نوین بیشتر آشنا سازند:

«یک پلتفرم Open Source که به خودی خود کارکردی ندارد که بازیگران مختلفی در آن وجود دارد: رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل و مسافرین. این شرکت‌های می‌توانند شبکه سفر خود را با یکدیگر در کارچین به اشتراک بگذارند و رانندگان قیمت سفر را در سرویس تعدیل می‌نمایند. تعداد توکن‌های موجود در کارچین محدود بوده و یک میلیارد در نظر گرفته شده و ارزش آنها با ازدیاد تعداد سفرها در این بستر بیشتر و بیشتر شده و همه بازیگران می‌توانند از این توکن‌ها به عنوان یک منبع سرمایه‌گذاری خود استفاده نمایند و در سودهای بلندمدت این پلتفرم شریک شوند.»

کارچین می‌خواهد که به کمک زیرساخت فناوری بلاکچین علاوه بر امکان مشارکت و سهامداری تمام بازیگران در پلتفرم و کسب منفعت از افزایش ارزش آن طی زمان، با ایجاد بستری ضد انحصاری و ایجاد فضایی رقابتی بین سرویس دهندگان و رانندگان باعث کاهش شدید کارمزدها و تعیین رقابتی قیمت‏های سفر و ایجاد یک پول مجازی با ارزش بشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Sakaei
    Sakaei | ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

    تاکسی اینترنتی فقط ماکسیم و بس

مطالب پیشنهادی