ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جنگل‌های بالغ
علمی

نقش محدود جنگل‌های بالغ در جذب دی اکسید کربن و جلوگیری از گرمایش جهانی

جنگل‌ها به عنوان یکی از بزرگترین جذب کنندگان دی اکسید کربن در سطح جهانی شناخته می‌شوند. در حالی که بسیاری از نقش آن‌ها برای جلوگیری از گرمایش جهانی می‌گویند، بر اساس تحقیقی جدید، جنگل‌های بالغ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

جنگل‌ها به عنوان یکی از بزرگترین جذب کنندگان دی اکسید کربن در سطح جهانی شناخته می‌شوند. در حالی که بسیاری از نقش آن‌ها برای جلوگیری از گرمایش جهانی می‌گویند، بر اساس تحقیقی جدید، جنگل‌های بالغ در زمینه جذب CO2 محدودیت‌هایی دارند.

محققان در دانشگاه وسترن سیدنی در آزمایش خود به شواهد جدیدی دست پیدا کرده‌اند که به ظرفیت محدود جنگل‌های بالغ در زمینه جذب دی اکسید کربن اشاره می‌کند. دی اکسید کربن به عنوان غذای گیاهان شناخته می‌شود، چرا که ماده اصلی در فتوسنتز است. در این تحقیق که با همکاری بسیاری از دانشمندان در سراسر جهان صورت گرفته، درختان جوان در معرض دی اکسید کربن با غلظت بالا قرار گرفتند. این درختان کربن اضافه را توسط فرایند فتوسنتز جذب کرده و از آن برای رشد سریع‌تر استفاده کردند.

با وجود این موضوع، بسیاری از دانشمندان به دنبال پاسخ این سوال بودند که درختان بالغ نیز می‌توانند از فتوسنتز اضافی استفاده کنند؟ در آزمایش اول محققان در دانشگاه وسترن سیدنی یک جنگل ۹۰ ساله را در معرض دی اکسید کربن با غلظت بالا قرار دادند و همانطور که انتظار می‌رفت، درختان ۱۲ درصد کربن بیشتری جذب کردند. البته این کربن بیشتر باعث رشد سریع‌تر آن‌ها نشد، بنابراین این کربن اضافه کجا رفته است؟

جنگل‌های بالغ

تحلیل محققان نشان داد که کربن اضافه، به سرعت توسط یک چرخه به خاک و سپس به اتمسفر بازمی‌گردد. نیمی از این کربن توسط خود درختان و نیمی دیگر توسط قارچ‌ها و باکتری‌ها در خاک آزاد می‌شوند. در حقیقت درختان این کربن را به قند تبدیل می‌کنند، اما نمی‌توانند از آن‌ها برای رشد بیشتر استفاده کنند چراکه به مواد مغذی خاک دسترسی ندارند. در همین راستا آن‌ها این قند را به زمین می‌فرستند و میکروب‌های خاک از آن استفاده می‌کنند.

یافته‌های این تحقیق اهمیت بالایی دارد. در حال حاضر تصور بر این است که جنگل‌های بالغ همانند گذشته می‌توانند دی اکسید کربن جذب کنند، اما با توجه به بررسی جدید، چنین موضوعی واقعیت ندارد. جنگل‌های بالغ دی اکسید کربن اضافی را جذب می‌کنند، اما آن‌ها را مصرف نکرده و دوباره به جو بازمی‌گردانند. این موضوع به معنای آن است که دانشمندان باید در رابطه با پیش‌بینی‌های خود برای گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، تجدیدنظر کنند، البته این تحقیق باید به صورت گسترده‌تر نیز انجام شود. با وجود احتمال کاهش نقش جنگل‌ها در زمینه جذب دی اکسید کربن، تحقیقی در گذشته به افزایش نقش اقیانوس‌ها در این زمینه اشاره کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

    بهترین کار اینه درختان جنگل های قدیمی رو قطع کنن و چوبشون ک کربن ذخیره شده چندساله هست رو جایی مدفون کنن ک تجزیه نشه و برنگرده به اتمسفر و اجازه بدن اون جنگل دوباره رشد کنع.و این فرایند تکرار بشه

مطالب پیشنهادی