ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یافته‌های غیرقطعی محققان، از نابودی سریع کرونا توسط نور خورشید خبر می‌‌دهد

ویروس کرونا بدون شک بزرگترین بحران کنونی جهان است و روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان و قربانیان آن افزوده می‌شود. به تازگی نتایج اولیه یک تحقیق نشان داده که کرونا در دما و رطوبت بالا زنده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

ویروس کرونا بدون شک بزرگترین بحران کنونی جهان است و روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان و قربانیان آن افزوده می‌شود. به تازگی نتایج اولیه یک تحقیق نشان داده که کرونا در دما و رطوبت بالا زنده نمی‌ماند و نور خورشید به سرعت آن را نابود می‌کند، البته این نتایج غیرقطعی هستند و به معنای پایان پاندمی در تابستان نیست.

در گذشته برخی دانشمندان به نابودی ویروس کرونا در زیر نور خورشید اشاره کرده‌ بودند البته چنین فرضیه‌ای اثبات نشده. اخیرا خلاصه‌ای از نتایج اولیه آزمایشات در آزمایشگاه دولتی آمریکا فاش شده که نشان می‌دهد احتمالا در تابستان، شرایطی ایجاد می‌شود که افراد کمتری نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می‌کنند. با وجود این آزمایشات، بسیاری از متخصصان هشدار می‌دهند که با شروع گرما، کووید-۱۹ نابود نمی‌شود یا حتی سرعت شیوع آن نیز کمتر نمی‌شود.

بر اساس این تحقیق، خطر انتقال این ویروس توسط سطحی که در معرض نور خورشید قرار دارد، کمتر است. در حقیقت دما و رطوبت بالا، مانع از انتقال سریع کرونا می‌شود. در این تحقیق به این موضوع اشاره شده که نور خورشید به سرعت این ویروس را از بین می‌برد.

اگرچه نتایج اولیه این آزمایش امیدوارکننده هستند، اما وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا (DHS) در این رابطه هشدارهایی داده است. به گفته DHS، مناطق بسته مانند کابین‌های هواپیما نیاز به اقدامات بیشتری برای کاهش ریسک انتقال ویروس دارند. DHS در حال حاضر اطلاعات زیادی در رابطه با این تحقیق منتشر نکرده و در رابطه با آن، بسیار محتاطانه عمل می‌کند.

DHS در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«این بخش به مبارزه با کووید-۱۹ اختصاص داده شده و سلامتی و ایمنی مردم آمریکا اولویت اصلی آن است. در راستای سیاست‌ها، این بخش در رابطه با اسناد فاش شده اظهار نظری نمی‌کند. هرگونه حدس و گمان در این زمینه، نتیجه‌گیری و تلاش برای تاثیر روی عموم مردم با استفاده از تحقیقی که هنوز مورد بررسی دقیق قرار نگرفته و تاییدیه علمی ندارد، غیرمسئولانه خواهد بود.»

در حالی که DHS به نتایج اولیه و مقدماتی اشاره کرده، این احتمال وجود دارد که از آن‌ها برای توصیه‌های خاصی استفاده شود. برای مثال در این تحقیق عنوان شده که در فضای باز در طول روز خطر کمتری برای انتقال ویروس دارند. نور خورشید شبیه‌سازی شده در این آزمایشات توانسه با سرعت بالایی ویروس موجود در هوا (آئروسل) را نابود کند. در این تحقیق عنوان شده بدون این نور، ویروس پس از ۶۰ دقیقه تغییر خاصی نمی‌کند. این آزمایشات روی ذرات ویروس معلق در بزاق و در محیط داخلی برای شبیه‌سازی شرایط مختلف آب و هوایی انجام شده است.

کرونا

در حالی که این نتایج جدید و غیرقطعی هستند، اما در طول هفته‌های گذشته دانشمندان با استفاده از اطلاعات موجود، به چنین موضوعی اشاره کرده بودند. در مناطقی که هوا گرم‌تر و رطوبت بیشتر است، افراد کمتری در بیمارستان بستری می‌شوند. در حقیقت این ویروس در اقلیم‌های گرم‌تر با سرعت کمتری شیوع پیدا می‌کند.

در گذشته تحلیلی در این زمینه صورت گرفته بود اما نویسندگان آن اعلام کرده‌اند که نتایج به دست آمده به معنای نابودی سریع ویروس در دماهای بالا نیست. آن‌ها به این موضوع اشاره کرده‌اند که عمر ویروس به دما و رطوبت وابسته است. آن‌ها برای این فرضیه خود اعلام کرده‌اند تا به امروز آزمایشات زیادی در کشورهای هند و پاکستان صورت گرفته، اما تنها ۷۰۰۰ نفر به این ویروس در پاکستان مبتلا شده‌اند.

در حال حاضر مشخص نیست که نتایج تحقیق جدید منتشر می‌شود یا خیر. اگر نتایج مقدماتی و غیرقطعی منتشر شوند، برای بسیاری از دولت‌ها دردسرساز می‌شود، چراکه با گرم شدن هوا و بدون پشتوانه علمی، مردم از قرنطینه خانگی خارج شده و فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند.

تا به امروز بیش از ۲.۲ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۵۴ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. این آمار روزبه‌روز در حال افزایش است، بنابراین دانشمندان و دولت‌ها بیش از پیش در این زمینه تحقیق می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • amir gambil
    amir gambil | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    پاییز سال بعد چی

  • Hossein MI
    Hossein MI | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

    صحبت از زنده ماندن یا مرگ ویروس بسیار عامیانه و غیر علمی است و هیچ جایگاهی در مطالب علمی ندارد. ویروس موجود زنده نیست و باید از واژگان فعال یا غیرفعال برای آن استفاده نمود

  • pylordvader
    pylordvader | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

    جالبه که نور خورشید مانند خاک و اب قدرت طهارت و پاک کننده داره روز به روز حقانیت احکام اسلام اشکار میشه البته باید با ویروس کرونا با روش های علمی برخورد کرد معنی این حرف من این نبود به حرف جاسوس موساد روغن بنفشه استفاده بکنید
    ☝️?

    • MATELF
      MATELF | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

      آره اتفاقا دانشمندای ژاپنی ام کشف کردن روزه برای درمان کرونا خوبه الله اکبر الله اکبر

      • pylordvader
        pylordvader | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

        دانشمندان همیشه اسلام را تایید کردند البته به هر حال کارمندان سفارت انگلیس موظف هستند حقایق را همیشه وارونه بیان کنند ما هم بخیل نیستیم دو سنت هموطن مان کاسب بشه ?

    • Ahmad
      Ahmad | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

      عزیزم شما نظرت رو راجع به کرونایاب سپاه نگفتی

      • pylordvader
        pylordvader | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

        جواب ها
        لانه جاسوسی
        طبس
        مرصاد
        عین الجسد
        آخری هم
        ?⁦☝️⁩

        • Ahmad
          Ahmad | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

          چرا دری وری میگی؟
          سوال روشنه آیا دستگاه کرونایاب سپاه که توسط عده ای بسیجی مخلص ساخته شده کار میکنه؟
          اگه جواب مثبته یه توضیح مختصر راجع بهش بده بدونیم روش کار دقیقا چیه
          و اگه جوابت منفیه میشه بگی چرا دارن عمدا آبروی ایران رو در داخل و خارج میبرن با این افتضاح ؟

          • pylordvader
            pylordvader | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

            در حقانیت سپاه شکی نیست ولی من سپاهی نیستم و حتی اگر سپاهی بودم به خاطر حفاظت اطلاعات اگر سرم هم می رفت یک هجا هم به شما چیزی نمی گفتم همانطور که سالهاست مجاهدین مظلومانه رنده رنده شدند ولی کلمه ای بر زبان نیاوردند

  • ali_komijani
    ali_komijani | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

    تو نور خورشید بله از بین میره همچنین گرمای زیاد بعضی از شهرها هم میتونه کمک کنه به کند شدن رشد ابتلا به ویروس ولی با رسیدن دوباره ی پاییز....

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

    خودمون میدونیم اینو با گرم شدن هوا این ویروس تو ایران نابوووووود

مطالب پیشنهادی