ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بنیانگذاران اینستاگرام
تکنولوژی

بنیانگذاران اینستاگرام سایتی برای رهگیری شیوع کرونا طراحی ‌کردند

بنیانگذاران اینستاگرام پس از جدایی از فیسبوک یکبار دیگر به هم ملحق شده و سایتی برای ردیابی شیوع ویروس کرونا توسعه داده‌اند. در سایت Rt.live سرعت شیوع ویروس کرونا بر اساس مقدار Rt نمایش داده می شود. این ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

بنیانگذاران اینستاگرام پس از جدایی از فیسبوک یکبار دیگر به هم ملحق شده و سایتی برای ردیابی شیوع ویروس کرونا توسعه داده‌اند.

در سایت Rt.live سرعت شیوع ویروس کرونا بر اساس مقدار Rt نمایش داده می شود. این متغیر نشانگر میانگین افرادی است که توسط یک بیمار به ویروس مبتلا شده‌اند. هرچه Rt از یک بالاتر باشد سرعت همه گیری بیشتر است اما اگر کمتر از یک باشد یعنی رو به پسروی است.

شاید توسعه چنین سایتی توسط «مایک کریگر» و «کوین سیستروم»، بنیانگذاران اینستاگرام کمی عجیب باشد اما با نگاهی به پیشینه آنها دلیل آن روشن می‌شود. سیستروم از مدت‌ها قبل در زمینه مدل های تحلیلی دستی بر آتش دارد و کریگر هم بعد از فارغ‌التحصیلی در Meebo سرگرم مصورسازی داده ها بود. بنابراین آنها در توسعه این سایت هم نقش بک اند و فرانت خود در اینستاگرام را بازیافته‌اند. کریگر درباره این همکاری مجدد می‌گوید:

«دلیل توسعه سایت این بود که Rt یا «نرخ سرایت موثر» یکی از بهترین راه‌ها برای درک شیوع کووید-۱۹ است. همکاری دوباره ما با هم فوق العاده بود و به لطف سابقه و زمینه مشترک تنها در چند روز آنرا از ایده به اجرا رساندیم.»

کوین سیستروم قبلا راهنمایی را درباره تحلیل داده‌ها و محاسبه Rt به شکل روزانه منتشر کرده بود اما آنها با توسعه این سایت داده‌ها را بصری کرده و امکان نظارت بر رهگیری شیوع در هر ایالت را فراهم کرده‌اند. منبع اطلاعات COVID Tracking Project  است و سیستم مدل سازی هم برای تست در گیت هاب ذخیره شده است.

آنها با نمایش ساده و قابل درک اینکه چگونه کمترین تفاوت‌ها در فاصله گذاری اجتماعی به نتایجی قابل توجه در میزان شیوع ویروس ختم می‌شود، مردم را به ماندن در خانه و رعایت قرنطینه مجاب می کنند. این ابزار همچنین با شناسایی اوج گیری دوباره ویروس به مقامات هشدار می‌دهد که از بازگشایی کسب و کارها پرهیز کنند. کریگر در این باره می‌گوید:

«ایالت‌ها برای تصمیم گیری پیرامون چگونگی و زمان بازگشایی برخی کسب و کارها به اطلاعات دقیقی در مورد نرخ  شیوع نیاز دارند و امیدواریم ابزارهای مثل Rt.live در این راه به آنها کمک کند.»

یکی از قابلیت‌های جالب سایت فیلتر نتایج بر اساس منطقه خاص است که نشان می‌دهد عملکرد ایالت‌های غربی در کنترل ویروس بهتر از جنوبی‌هاست و ایالت‌هایی که از قرنطینه خودداری کرده‌اند دچار شیوع گسترده‌تر هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • michael
    michael | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

    اینستاگرام خودش ویروسه روحه . بعد اومده کرونا رهگیری میکنه

مطالب پیشنهادی