ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آپولو ۱۷
تکنولوژی

همکاری ناسا و ESA برای تحلیل نمونه ۴۸ ساله عملیات آپولو ۱۷ از سطح ماه

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده به ناسا در بررسی و تحلیل نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط عملیات آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ میلادی کمک می‌کند. بر اساس گفته‌های ناسا، بررسی و تحلیل این نمونه می‌تواند برخی ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده به ناسا در بررسی و تحلیل نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط عملیات آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ میلادی کمک می‌کند. بر اساس گفته‌های ناسا، بررسی و تحلیل این نمونه می‌تواند برخی از ویژگی‌های سطح ماه را نشان دهد که با تکنولوژی‌های دهه ۷۰ میلادی امکان ارزیابی آن‌ها وجود نداشت. یکی دیگر از نتایج این ارزیابی، می‌تواند کارآمد بودن نحوه ذخیره و نگه‌داری طولانی مدت نمونه‌ها به شکل فعلی باشد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) همچنین عنوان کرده که بخش پایینی محفظه نگه‌داری از نمونه باز شده و بخش بالایی آن نیز در آینده‌ای نزدیک باز خواهد شد. این نمونه‌ها مربوط به رانش زمین در دره تاروس-لیترو کره ماه است که به صورت خاص نوید وقوع یک زمین لرزه را می‌دهد. هدف آن‌ها نیز برسی علل رخ دادن چنین پدیده‌ای در ماه عنوان شده است.

آپولو ۱۷

فضانوردان برای به دست آوردن این نمونه یک سیلندر ۷۰ سانتی متری را داخل سطح کره ماه کرده تا بتوانند از سطح ماه مغزه‌گیری کنند. آن‌ها سپس مغزه به دست آمده را به دو بخش تقسیم کرده و با وکیوم کردن بخش پایینی، آن را به کره زمین فرستادند. دانشمندان سپس نمونه را دوباره داخل یک محفظه وکیوم دیگر قرار داده تا بیش از پیش از آن محافظت کنند.

به نظر می‌رسد بخش پایینی این مغزه غنی از گازهای فرار مانند هیدروژن و کربن دی‌اکسید باشد، زیرا آنقدر به سطح ماه نزدیک شده تا در اثر سرما، داخل خاک گیر کنند. تیم جمع‌آوری و نگهداری از نمونه‌های فضایی ناسا، مسئولیت حفظ این نمونه را طی این سال‌ها بر عهده داشتند. آژانس فضایی اروپا برای کمک به ناسا در بررسی و تحلیل این نمونه فرانچسکا مک‌دونالد از بخش «AAAS» را در ماه دسامبر به دپارتمان «ANGSA» ناسا فرستاده تا در باز کردن و تحلیل نمونه بالایی به دست آمده از عملیات آپولو ۱۷ کمک کند.

در ادامه آن‌ها می‌خواهند محفظه‌ای بسازند که گازهای فرار احتمالی در اثر باز شدن بخش پایینی نمونه را جذب کنند. نتایج به دست آمده از این تحقیقات می‌تواند به یافتن دلیل اصلی لغزش زمین در سطح یک ماه کمک شایانی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

    انفدر به سطح زمین نزدیک شده که گازها...
    لغزش زمین در سطح ماه ?!?
    موضوع مال ماهه ها، اقلا بگین سطح خاک یا ماه لرزه

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

      دوست عزیز اگر به باقی متن نیز دقت می‌کردید، تا جای ممکن به ماه اشاره شده. موضوعی که باعث به وجود آمدن مشکلات این چنینی می‌شود، تنها به فقر زبان فارسی باز می‌گردد چرا که «Ground»، «Land»، «Earth» و نمونه‌های دیگه همه در زبان فارسی معنی «زمین» را می‌دهند، در صورتی که در زبان انگلیسی هر کدام مفهوم جداگانه خود را دارند. متشکر

مطالب پیشنهادی