ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیفون SE در برابر XR؛ ارزان‌ترین گوشی‌های اپل چه تفاوت‌‌هایی با هم دارند؟

اپل به تازگی از آیفون SE جدید یا آیفون SE ۲۰۲۰ رونمایی کرده. این گوشی هوشمند با قیمت پایه ۳۹۹ دلار به فروش می‌رسد و علاوه بر محصولات اندرویدی، باید با برادر بزرگتر خود یعنی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

اپل به تازگی از آیفون SE جدید یا آیفون SE ۲۰۲۰ رونمایی کرده. این گوشی هوشمند با قیمت پایه ۳۹۹ دلار به فروش می‌رسد و علاوه بر محصولات اندرویدی، باید با برادر بزرگتر خود یعنی آیفون XR نیز رقابت کند. در این مطلب مشخصات آیفون SE جدید را در برابر آیفون XR قرار می‌دهیم تا ببینم کدام یک از محصولات ارزان قیمت اپل عملکرد بهتری دارد.

در طول یکسال گذشته گزارش‌های زیادی در رابطه با نسل جدید آیفون SE در اینترنت منتشر شده بود که البته اکثر آن‌ها به نام آیفون ۹ اشاره کرده بودند، با این حال اپل تصمیم گرفت آن را بدون تغییر نام معرفی کند. اپل تولید گوشی‌های آیفون ۸ و ۸ پلاس را متوقف کرده که این موضوع باعث می‌شود آیفون SE جدید و آیفون XR تبدیل به ارزان‌ترین گوشی‌‌های این برند شوند. آیفون XR عمر بالایی دارد و تقریبا دو سال از ورود آن به بازار می‌گذرد، اما آیا این دستگاه عملکرد پایین‌تری نسبت به آیفون SE دارد؟ ابتدا تفاوت‌های این محصولات و سپس شباهت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تفاوت‌های آیفون SE جدید و آیفون XR

این محصولات تفاوت‌های زیادی دارند که به شرح زیر هستند:

صفحه نمایش

آیفون SE جدید به صفحه نمایش ۴.۷ اینچی مجهز شده و آیفون XR از نمایشگر ۶.۱ اینچی بهره می‌برد، البته اپل برای این محصولات پنل LCD درنظر گرفته و خبری از پنل امولد نیست. تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی‌های هوشمند برابر با ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ بوده و حداکثر روشنایی آن‌ها نیز به ۶۲۵ نیت می‌رسد. اپل به کنتراست ۱۴۰۰:۱ و پشتیبانی از گاموت رنگ P3 اشاره کرده است.

آیفون SE جدید طراحی یکسان با آیفون ۸ دارد که به معنای حضور حاشیه‌های زیاد در اطراف نمایشگر و دکمه هوم به همراه تاچ آیدی روی حاشیه پایینی است. آیفون XR دستگاه مدرن‌تری محسوب می‌شود چرا که به برش نمایشگر مجهز شده و بجای سنسور اثر انگشت، از سیستم فیس آیدی بهره می‌برد. این دو سیستم عملکرد مناسبی دارند، اما با مشکلاتی نیز مواجه می‌شوند که برای مثال می‌توان به عدم شناسایی انگشت خیس توسط تاچ آیدی و کارایی پایین فیس آیدی در صورت استفاده از ماسک اشاره کرد.

چیپست

قدرت آیفون SE جدید توسط چیپست A13 بایونیک تامین می‌شود که تفاوتی با پردازنده مورد استفاده در گوشی‌های آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو ندارد. در مقابل آیفون XR به چیپست قدیمی‌تر A12 بایونیک مجهز شده که در مقایسه با پردازنده موجود در رقیب خود، ۲۰ درصد سرعت کمتری دارد و همچنین از نظر بهره‌وری انرژی، ۳۰ درصد بدتر است.

دوربین اصلی

این گوشی‌های هوشمند به دوربین اصلی تکی ۱۲ مگاپیکسلی واید با دریچه دیافراگم f/1.8 مجهز شده‌اند که البته سنسور مورد استفاده در آیفون XR جدیدتر و با اندازه پیکسل ۱.۴ میکرومتر است. اپل سنسور دوربین آیفون ۸ را برای ارزان‌ترین گوشی خود درنظر گرفته، البته به علت استفاده از چیپست A13 بایونیک، انتظار می‌رود اختلاف عملکرد دوربین این دو گوشی هوشمند بسیار کم باشد.

شارژدهی باتری

آیفون XR نسبت به برادر خود ابعاد بزرگتری دارد و ظرفیت باتری آن نیز بیشتر است، به همین دلیل شارژدهی بالاتری دارد. بر اساس گفته اپل، آیفون SE جدید می‌تواند تا ۱۳ ساعت ویدیو پخش کند و حداکثر می‌توان تا ۴۰ ساعت با آن موسیقی گوش داد که در حقیقت تفاوت چندانی با شارژدهی آیفون ۸ ندارد. در مقابل کاربران آیفون XR می‌توانند تا ۱۶ ساعت ویدیو تماشا کنند و حداکثر تا ۶۵ به آهنگ گوش دهند.

ارتباطات

آیفون SE جدید از وای فای ۶ یا 802.11ax پشتیبانی می‌کند، اما آیفون XR قادر به پشتیبانی از وای فای ۵ یا 802.11ac است. همانطور که می‌توان حدس زد، وای فای ۶ سرعت بالاتری دارد، در زمینه مصرف انرژی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و همچنین امنیت بالاتری دارد. در زمینه شبکه LTE نیز گوشی کوچک اپل با پشتیبانی از اینترنت گیگابیتی، سرعت بالاتری نسبت به آیفون XR دارد، البته این اختلاف چندان قابل توجه نیست.

وزن، ضخامت و رنگ‌ها

آیفون SE جدیدی ضخامتی برابر با ۷.۳ میلی‌متر دارد و وزن آن به ۱۴۸ گرم می‌رسد و در مقابل آیفون XR ضخامتی برابر با ۸.۳ میلی‌متر و وزنی برابر با ۱۹۴ گرم دارد. کاربران می‌توانند این محصولات را در رنگ‌های مشکی، سفید و قرمز سفارش دهند، البته آیفون XR در رنگ‌های آبی، مرجانی و زرد نیز به فروش می‌رسد.

قیمت

آیفون SE جدید با قیمت پایه ۳۹۹ دلار در اختیار خریداران قرار می‌گیرد، اما اگر بخواهید آیفون XR را خریداری کنید، باید حداقل ۵۹۹ دلار در حساب بانکی خود پول داشته باشید. در نسخه پایه به ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی دسترسی دارید، البته با پرداخت مبلغ بیشتر می‌توانید نسخه مجهز به ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی را سفارش دهید. باید به این موضوع اشاره کنیم که هم اکنون تنها آیفون SE با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی به فروش می‌رسد.

شباهت‌های آیفون SE جدید و آیفون XR

تست باتری

شباهت‌های این گوشی‌های هوشمند به شرح زیر است:

  • بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی
  • پشتیبانی از شارژ وایرلس
  • پشتیبانی از فناوری شارژ سریع
  • پشتیبانی از استاندارد IP67
  • امکان ضبط ویدیو 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه
  • پورت لایتنینگ
  • عدم استفاده از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت
  • بلوتوث ۵.۰
  • VoLTE
  • پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR10
  • وجود هدفون با پورت لایتنینگ در جعبه

مشخصات فنی

مشخصات فنی این دو گوشی هوشمند به شرح زیر است:

آیفون SE جدید

آیفون XR

نمایشگر

۴.۷ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسل

۶.۱ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۸۲۸ در ۱۷۹۲ پیکسل

ابعاد

۷.۳ × ۶۷.۳ × ۱۳۸.۴ میلی‌متر

۸.۳ × ۷۵.۷ × ۱۵۰.۹ میلی‌متر

وزن

۱۴۸ گرم

۱۹۴ گرم

سیستم عامل

iOS 13

iOS 13

دوربین اصلی

۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8

۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8

دوربین سلفی

۷ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2

۷ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2

فیلم‌برداری

4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه

4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه

چیپست

اپل A13 بایونیک

اپل A12 بایونیک

رم

۳ گیگابایت

۳ گیگابایت

حافظه داخلی

۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

۶۴/۱۲۸ گیگابایت

امکان استفاده از کارت حافظه

خیر

خیر

ظرفیت باتری

۱۸۲۱ میلی آمپر ساعت

۲۹۴۲ میلی آمپر ساعت

امنیت بیومتریک

سنسور اثر انگشت تاچ آیدی

سیستم تشخیص چهره فیس آیدی

درگاه

لایتنینگ لایتنینگ

جک 3.5 میلی‌متری هدفون

ندارد

ندارد

دیگر قابلیت‌ها

پشتیبانی از استاندارد IP67، شارژ بی‌سیم و شارژ سریع

پشتیبانی از استاندارد IP67، شارژ بی‌سیم و شارژ سریع

رنگ

مشکی، سفید، قرمز

مشکی، سفید، قرمز، آبی، مرجانی، زرد

قیمت ۳۹۹/۴۴۹/۵۴۹ دلار

۵۹۹/۶۴۹ دلار

جمع‌بندی

اگر قیمت مهم‌ترین اولویت شما برای خرید گوشی جدید است، آیفون SE جدید یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود چرا که با وجود پردازنده یکسان با آیفون ۱۱ پرو، تنها قیمت پایه‌ای برابر با ۳۹۹ دلار دارد. اگر هم اکنون آیفون ۶ یا آیفون ۷ دارید، از نظر طراحی تغییراتی زیادی را تجربه نمی‌کنید و همچنان دکمه هوم و تاچ آیدی در اختیار شما قرار می‌گیرند. ابعاد نمایشگر این دستگاه نیز تفاوتی با آیفون ۶، آیفون ۷ یا حتی آیفون ۸ ندارد، البته به پردازنده بسیار قدرتمندتر و چندین سال پشتیبانی نرم افزاری بیشتر دسترسی پیدا می‌کنید.

اگر از نمایشگر کوچک گوشی خود خسته شده‌اید یا طراحی آیفون‌ ۶، ۷ یا ۸ برای شما قدیمی شده، باید به سراغ آیفون XR بروید. این گوشی هوشمند حاشیه‌های کمی در اطراف نمایشگر خود دارد، در بخش بالایی آن برش قرار گرفته و بجای تاچ آیدی، سیستم فیس آیدی دارد. به احتمال زیاد آیفون SE جدید تبدیل به آخرین گوشی اپل با طراحی قدیمی و دکمه هوم می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید آیفون SE جدید در مقابل آیفون ۱۱ و همچنین محصولات اندرویدی چه عملکردی از خود نشان می‌دهد، مطالب زیر را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • SAEEDH
    SAEEDH | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    400 دلار واسه گوشی ای که 64 گیگ حافظه داره ، باطریش رو باید روزی دوبار شارژ کرد و سره سال عوضش کرد به نظرم هرچقدر هم قدرت سخت افزاریش بالا باشه نمی ارزه ، چون من به عنوان یه یوزر روزمره با ایفون 6 هم میتونم COD بازی کنم

  • behnamastaraki
    behnamastaraki | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

    600 دلار واسه موبایلی که 64 گیگ حافظه داره خیلی زیاده،ولی ایفون se قیمت معقول تری داره

مطالب پیشنهادی