ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

امکان ابتلای مجدد بهبودیافتگان به کرونا وجود دارد؟ دانشمندان هنوز به جوابی نرسیده‌اند

روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان به کرونا و قربانیان این ویروس افزوده می‌شود، اما از سوی دیگر شمار بالایی از بیماران نیز درمان شده‌اند. در حالی که در اکثر بیماری‌ها پس از درمان، سیستم ایمنی بدن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان به کرونا و قربانیان این ویروس افزوده می‌شود، اما از سوی دیگر شمار بالایی از بیماران نیز درمان شده‌اند. در حالی که در اکثر بیماری‌ها پس از درمان، سیستم ایمنی بدن می‌تواند در برابر ویروس مقاومت کند، دانشمندان هنوز به جواب قاطعی در رابطه با کووید-۱۹ دست پیدا نکرده‌اند.

اگرچه برخی متخصصان به این موضوع اشاره می‌کنند که افزایش شمار مبتلایان در نهایت باعث مصونیت سیستم ایمنی جامعه می‌شود، اما تمام آن‌ها چنین نظری ندارند. «اریک ویویر»، استاد ایمونولوژی در بیمارستان عمومی مارسی در این رابطه اعلام کرده:

«مصونیت در برابر بیماری به معنای آن است که سیستم ایمنی شما واکنش مناسبی در برابر ویروس از خود نشان می‌دهد و در صورتی که دوباره به آن مبتلا شوید، سیستم ایمنی آن را دفع می‌کند. سیستم ایمنی بدن ما روش مبارزه را به یاد می‌آورد که معمولا مانع از ابتلای مجدد به ویروس قبلی می‌شود.»

این موضوع در رابطه با بسیاری از بیماری‌ها مانند سرخک صادق است و اگر سیستم ایمنی روش مبارزه با این بیماری را یاد بگیرد، فرد تا آخر عمر دوباره به آن مبتلا نخواهد شد. با وجود این موضوع بر اساس گفته ویویر، برای ویروس‌های مبتنی بر RNA مانند SARS-CoV-2 که باعث ایجاد بیماری کووید-۱۹ می‌شود، به سه هفته زمان نیاز است تا میزان کافی آنتی بادی تولید شود و حتی پس از این کار، سیستم ایمنی تنها برای چندین ماه می‌تواند در برابر این ویروس مقاومت کند.

کرونا

تولید آنتی بادی عدم ابتلای مجدد به کرونا را تضمین نمی‌کند

ویروس کرونا در ماه‌های اخیر باعث شگفتی شمار بالایی از ویروس شناسان شده، به گونه‌ای که آن‌ها نمی‌توانند در رابطه با این ویروس اظهار نظر قطعی کنند. هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی از «مایکل رایان»، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های پزشکی سازمان بهداشت جهانی سوالی در رابطه با مدت زمان مصونیت بیماران بهبود‌یافته پرسیده شد که وی در پاسخ گفت:

«ما جواب این سوال را نمی‌دانیم و این موضوع ناشناخته است. ما انتظار داریم بیماران برای مدت قابل قبولی در برابر این ویروس محافظت شوند، اما با توجه به جدید بودن این ویروس، نمی‌‌توانیم جواب قاطعی به آن بدهیم. در حال حاضر اطلاعات محدودی در این زمینه وجود دارد.»

بیماری سارس که باعث مرگ تقریبا ۸۰۰ نفر در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ شده بود، مصونیت بیماران بهبودیافته را برای مدت زمان ۳ سال در پی داشت.

به تازگی تحقیقی روی میمون‌های رزوس در کشور چین صورت گرفته که نشان می‌دهد این حیوانات پس از درمان، دوباره به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شود، البته این مقاله هنوز منتشر نشده و نمی‌توان چندان به نتایج آن اطمینان کرد. حتی اگر این مقاله تایید و چاپ شود، تعدادی از بیماران دوباره به ویروس مبتلا شده‌اند. در گذشته کره جنوبی اعلام کرد تعدادی از بیماران که بهبود پیدا کرده‌ بوده‌اند، دوباره به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

آنتی بادی شاید وضعیت بیمار را وخیم‌تر کند

با وجود موارد بالا، هنوز دانشمندان در رابطه با احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونا، محتاطانه عملی می‌کنند. اگرچه بیمار بهبودیافته می‌تواند دوباره به این ویروس مبتلا شود و این موضوع غیرممکن نیست، اما در حال حاضر مدارکی بسیار کمی در این رابطه وجود دارد. به نظر می‌رسد ویروس به صورت کامل در بدن نابود نمی‌شود و مقداری از آن در بدن باقی می‌ماند. علاوه بر این، شاید آزمایش صورت گرفته از بیماران در کره جنوبی، دچار مشکل شده و افراد در زمان مرخص شدن نیز به این ویروس مبتلا بوده‌اند.

یکی از محققان موسسه پاستور، «فردریک تنی» به این موضوع اشاره می‌کند که آنتی بادی می‌تواند وضعیت بیمار را بدتر کند. او می‌گوید:

«این احتمال وجود دارد آنتی بادی که فردی برای مقابله با ویروس توسعه می‌دهد، خطر بدتر شدن وضعیت بیماری را افزایش دهد.»

به اعتقاد این محقق، برخی علائم شدید می‌توانند پس از شکل‌گیری آنتی بادی ظاهر شوند. در حال حاضر مشخص نشده که آنتی بادی کدام بیمار می‌تواند در مبارزه با ویروس کارآمدتر باشد، بیماری که خطر مرگ تهدیدش می‌کند یا بیماری که حتی علائم آن را ندارد. علاوه بر این، آیا سن نیز تاثیری در این موضوع دارد؟ با توجه به تمام این موارد، دانشمندان نمی‌توانند جواب قاطعی به این سوال دهند و به همین دلیل، واکسن را تنها راه حل برای رفع بحران کنونی می‌دانند، البته در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در حال توسعه واکسن و همچنین آنتی بادی هستند. تا به امروز بیش از ۲.۴ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۶۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
مطالب پیشنهادی